DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis Study on the Microscopic Characteristics of Freeway Free Flow Speed

고속도로 자유교통류 속도의 미시적 특성에 관한 연구

  • 윤병조 (인천대학교 도시과학대학 도시환경공학부)
  • Received : 2009.11.02
  • Accepted : 2009.11.18
  • Published : 2010.04.30

Abstract

Operating speed is one of key elements in the design and operation of freeway. Few studies have been carried out macroscopically to find characteristics of free-flow speed (FFS) using small sample size and not considering the conditions of traffic volume and the effects of hour periods. As an attempt to find out the characteristics of FFS, this study microscopically analysed both the distributions of freeway FFS and percentile speeds according to traffic volume and daily hour periods using huge sample size. It was found out that speed distributions are changed and showed different behaviors under the conditions of traffic volumes(1-5 veh/30sec) and daily hour periods(0-5, 6-8, 9-11, 12-19, 20-23). V85(85th percentile speed) at morning, night, and midnight period decreases according to increase in traffic volume respectively, whereas V85 at day time does not show considerable differences. So the behaviors of V85 according to hour periods dramatically changed according to the increase in traffic volume.

주행속도는 고속도로 설계와 운영에 있어 주요한 요소 중 하나이다. 거시적으로 자유교통류 속도(FFS)를 분석한 몇 몇 연구가 보고되고 있으나, 표본수가 적고 교통량과 일중 시간대의 영향을 고려하지 않았다. 본 연구는 FFS의 특성을 분석하기 위해 방대한 양의 표본을 이용하여 자유교통류 상태에서 교통량 수준별 일중 시간대별에 따른 FFS의 분포와 Percentile속도를 미시적으로 분석하였다. 분석결과, 속도분포는 교통량(1-5대/30초)과 일중 시간대(0-5, 6-8, 9-11, 12-19, 20-23)에 따라 변화하였으며 다른 행태를 보였다. 아침, 저녁, 심야 시간대의 V85(85th Percentile 속도)는 교통량이 증가함에 따라 감소하였지만, 오전과 오후 시간대의 V85는 큰 변화를 보이지 않았다. 따라서 시간대에 따른 V85는 교통량이 증가함에 따라 급격하게 변화하였다.

Keywords

References

  1. 건설교통부(2000) 도로의 구조.시설기준에 관한 규칙 해설 및 지침.
  2. 김용석, 조원범(2005) 도로 설계속도, 주행속도, 제한속도의 관계 분석 연구, 대한교통학회지, 대한교통학회, 제23권 제7호, pp. 35-42.
  3. 대한교통학회(2003) 도로용량편람.
  4. AASHTO (1994, 2001) A Policy on Geometric design of highway and street.
  5. Fitzpatrick, K., Carlson, P., Brewer, M., and Wooldridge, M. (2003) Design speed, operating speed, and posted speed limit practices, TRB, Washington, D.C.
  6. Krammes, R. A., Fitzpatrick, K., Blaschke, J. D., and Fambro, D. B. (1996) Speed: understanding design, operating, and posted speed, Texas Transportation Inst., College station.
  7. Mannering, F. L., Kilareski, W. P. et al. (2002) Principles of Highway Engineering and Traffic Analysis, 3re Ed. New York: Wiley.
  8. McLean, J. (1981) Driver speed behaviour and rural road alignment design, Traffic engineering & control, Vol. 22, Printerhall Limited, London, England.
  9. Schurr, K. S., McCoy, P. T., Pesti, G., and Huff, R. (2001) Relationship bet. design, operating and posted speeds on horizontal curves on rural two-lane highways in Nebraska.
  10. TRB (2000) Highway capacity manual.