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Characteristics of the Expanded Road Embankment Constructed by Lightweight Air-Mixed Soils for a Short-Term

경랑기포혼합토로 단기간에 시공된 확폭도로성토체의 특성

  • 황중호 (한국해양대학교 토목환경공학과) ;
  • 안영균 (한국해양대학교 토목환경공학과) ;
  • 이영준 (한국해양대학교 토목환경공학과) ;
  • 김태형 (한국해양대학교 토목공학과)
  • Received : 2009.10.05
  • Accepted : 2010.04.26
  • Published : 2010.08.31

Abstract

This study was conducted to find out the characteristics of the expanded road embankment constructed by the lightweight air-mixed soil (slurry density $10kN/m^3$) for a short-term without any ground improvement. Compression strength, capillary rise height of the lightweight air-mixed soil and settlement behavior of soft ground were studied. Compression strengths of the specimens sampled at the site after 1 and 5 months of construction were all satisfied the required strength 500 kPa. However, it was not convinced the homogeneity construction, because the values of strength were depending on the sampled location. Also, strength difference between laboratory and site specimens were found about 19%, and thus it should be considered for mixing design. Capillary rise reached about 20 cm for 70 hours because of a numerous tiny pores existed inside the lightweight air-mixed soil. Relationship between settlement and time of the soft ground placed underneath the expanded embankment was estimated by using the measured data and back analysis technique. The current average consolidation ratio and the final settlement after 120 months later were estimated about 32% and 4.5cm, respectively. This settlement is much less value than the allowable settlement 10cm for this structure.

본 연구에서는 하부지반의 개량없이 경량기포혼합토 공법(슬러지 단위중량 $10kN/m^3$)을 적용하여 하중을 경감함으로서 단시간에 확폭시공된 도로성토체에 대한 연구로 일축압축강도, 모관상승고, 침하량 등이 검토되었다. 시공 후 각각 1개월과 5개월 경과 후 샘플링 된 공시체에 대한 일축압축강도시험 결과 모든 공시체가 목표일축압축강도인 500kPa을 모두 만족하는 것으로 나타났다. 다만 공시체의 샘플링 위치에 따라 값에 차이가 발생하는 것으로 보아 전 구간에 걸쳐 균질하게 경량기포혼합토가 시공되었다고는 볼 수 없을 것 같다. 또한 현장코어와 실험실 공시체의 일축압축강도를 비교해보면 약 19%정도 강도 차이가 발생되므로 이를 고려한 배합설계가 요구된다. 모관상승고 시험 결과 70시간동안 20cm 가까이 모관상승이 발생되었는데, 이것은 경량기포혼합토 내에 미세한 공극이 존재하기 때문이다. 도로 개통 후 전달하중에 의한 하부 연약지반의 시간 경과에 따른 압밀침하관계는 현장에서 측정 되어진 계측결과(1.5cm 침하)를 이용하여 압축지수와 압밀계수를 재평가하여 정규압밀 점토의 1차원 압밀이론을 이용하여 산정한 결과 현재 연약지반의 평균압밀도는 32%로 나타났다. 120개월 후 예상되는 최종침하량이 약 4.5cm로 침하량 허용기준 10cm에 훨씬 못 미치는 거동을 보일 것으로 판단된다.

Keywords

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