A Research on Perception of Oral Health Behavior among High School Students in Some Areas

일부지역 고등학생의 구강건강행위에 관한 인식조사

  • Yu, Ji-Su (Department of Dental hygiene, Gumi College) ;
  • Kim, Han-Hong (Department of Dental Hygiene, Keukdong College) ;
  • Han, Yang-Keum (Department of Dental Hygiene, Daejeon Health Sciences College) ;
  • Kim, Seung-Hee (Department of Dental Hygiene, Gwangju health college)
  • Received : 2010.09.03
  • Accepted : 2010.10.23
  • Published : 2010.10.30

Abstract

In this study a survey was conducted with tenth, eleventh, and twelfth-graders in some academic and vocational high schools in Seoul, Gyeonggi Province, and South Chungcheong Province from April 3 to 30, 2009; then, 600 questionnaires returned were analyzed, obtaining the following results. It was found that there were some differences in subjective perception and behavior among some high school students by school type (p<0.001). This suggests the need to make systematic programs within curricula for oral health education and prevention programs that practically help to improve oral health.

본 연구는 청소년기인 고등학교 학생들을 대상으로 주관적인 구강건강상태, 구강보건행동, 구강진료기관이용 및 구강건강행위에 관한 인식을 조사하고자 2009년 4월 3일부터 4월 30일까지 서울, 경기도, 충남의 인문계와 전문계 일부 고등학교 학생 1,2,3학년을 대상으로 설문조사를 실시하여 회수된 자료 600부를 분석한 결과는 다음과 같다. 하루 잇솔질 횟수는 3회가 가장 많았으며(p<0.001), 잇솔질 1회 소요시간은 2~3분 미만이 많았다. 잇솔질 방법은 위 아래로 회전하는 방법이 많았으며(p<0.05), 인문계는 혀 닦이를 항상 닦는다가, 전문계는 생각날 때만 닦는다가 가장 많았다(p<0.05). 이는 고등학생 시절인 청소년기의 올바른 계속구강건강관리에 대한 교육이 요구되어진다. 또한 구강보조용품을 사용하지 않는다가 인문계, 전문계 모두 높게 나타났으며(p<0.001), 사용하지 않는 이유로는 모두 잘 알지 못해서가 가장 높게 나타났다(p<0.001). 이는 구강보조용품에 대해 잘 알고 있어야 해당 구강보조용품을 실제로 사용할 수 있다는 것을 의미한다. 사용하는 용품으로는 치실을 가장 많이 사용하는 것으로 나타났고(p<0.05), 사용하게 된 계기로 주변사람의 추천과 치과전문가의 추천이 가장 높게 나타났다(p<0.01). 전문가에게 잇솔질 교육을 받은 경험은 모두 없다가 높게 나타났고(p<0.001), 정기구강검진 경험(p<0.001)과 치석제거 경험 모두 없다가 높게 나타났다(p<0.05). 이는 구강보건교육경험이 많지 않아 구강보건교육이 절실히 필요하다는 것을 의미하며, 학교 교사를 중심으로 하는 학교 구강보건교육 시행을 위한 교육프로그램 개발과 시행이 무엇보다 중요하다고 사료된다. 결론적으로 학교유형에 따른 일부 고등학생들의 주관적인 인식의 차이와 행위에서 다소 차이가 있음을 볼 수 있다. 이는 구강건강증진을 위해 실질적인 도움이 되는 예방프로그램과 구강보건교육을 교육과정 내에 체계적으로 프로그램화시킬 필요성이 있을 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. Yoon HS, Kim SK: Relationship between oral health knowledge and behavior-in college students. J of Kor Hygiene 12(2): 69-77, 2006.
  2. Lee CS, Lee SM: The analysis of the oral health awareness, knowledge and actual oral health care of middle schoolers in some regions. J Dent Hyg Sci 8(3): 117-122, 2008.
  3. Kim SJ: A Survey on Middle and High School Student's Behavior about the Use of Oral Hygiene Devices in Jeolla-Bukdo. J Dent Hyg Sci 9(4): 387-395, 2009.
  4. Yu MS, Goo KM, Kim JS: A study on the oral health behavior of high school students in Jeolla-bundo. J Dent Hyg Sci 9(2): 225-230, 2009.
  5. Shin MS, Moon HJ, Lee JT: A study on the health promotion behavior of dental hygiene students: the case of Gyeonggi province. J Dent Hyg Sci 8(2): 73-80, 2008.
  6. Hwang JM, Han JH: A study on the oral health promotion behavior of high schoolers in a part. J Dent Hyg Sci 9(2): 197-202, 2009.
  7. The department of health and human services, Korea centers for disease control and prevention, Ministry of education, Science and technology: 2007 online research statistics of health behavior in adolescent, pp.70-73, 2007.
  8. The ministry health and welfare: 2006` Oral health research, 2007.
  9. Kim SH, Ku IY, HE HY, Park IS: A study on the awareness of oral health education for senior high schools. J Korean Acad Dental Hygiene Education 7(2): 105-113, 2007.
  10. Kim MY, Jung UJ: Investigation of oral health according to obesity and smoking in high-school in Busan. J Korean Acad Dental Hygiene Education 7(3): 273-284, 2007.
  11. Jang KA: A study on the awareness of oral health behavior and oral health education for a middle schools and high schools in Busan, Gyeongnam province. J Korean Acad Dental Hygiene Education 8(1): 107-118, 2008.
  12. Kim SD, Ryu HG, Choi SS: A study on the oral-health belief and oral-health behavior of some twenties in Busan and Gyeongnam province. The Journal of the Korean Academy of Dental Hygiene 12(2): 85-96, 2010.