A Study on Protection Depending on Mesh Size of Expanded Metal for Slope Reinforcement

사면보강용 Expanded Metal 격자크기에 따른 인발 특성 연구

  • 지영환 (상지대학교 건설시스템공학부) ;
  • 김기환 ((주)삼보기술단 지반부) ;
  • 김성호 (상지대학교 건설시스템공학부) ;
  • 황영철 (상지대학교 토목공학과) ;
  • 이승호 (상지대학교 토목공학과)
  • Received : 2010.08.12
  • Accepted : 2010.11.02
  • Published : 2010.12.01

Abstract

The construction of new roads and the consistent extension of already-existing roads or the line-shape revision of those roads are increased with the governmental investment to SOC facilities currently. Accordingly, the road cut slopes are in the trend of rapidly increasing. As the road slope has increased, a lot of human and property damages has entailed consequently and in the local case, numerous studies have carried out aiming at minimizing this damages caused by the rockfall and landslide. In general, standard falling rock prevention facility has employed for most of the local road slope based on "Guide for Installation and Management of Road Safety Facilities" published by MLTM(the Ministry of Land, Transport, and Maritime Affairs) but profound doubt has raised as to whether this rockfall prevention facility would function properly enough to prevent rockfall efficiently without any damages in case of actual occurrence of rockfall. In addition, it is a reality that in most cases, such work is relied on overseas technology as a whole as the local technical level is low and in case of rockfall prevention net, it is judged that a study on rockfall prevention net that is able to endure more powerful rockfall energy is required as the problem including net bursting is taken place as a result of enough bearing force being failed to be demonstrated due to its partial weak point(not uniformly made). Under this background, in this study, three kinds of model depending on mesh size of expanded metal that is considered to have an adoptability as rockfall prevention net, as target are selected and characteristics depending on mesh size of expanded metal is intended to be researched through a pull-out test performance by using pull-out test equipment rockfall prevention net.

국가 차원 사회 간접자본 투자증가로 도로 개설 및 확장 등으로 인해 도로 절개비탈면의 증가가 필연적 현상으로 나타나고 있다. 도로 절개 비탈면이 증가됨에 따라 매년 많은 인명피해와 재산 피해가 발생되고 있으며 국내에서는 이러한 낙석 및 산사태로 인한 피해를 저감하고자 하는 취지에서 많은 연구가 수행되고 있다. 일반적으로 국내 도로사면의 대부분은 국토해양부에서 발간한 "도로안전시설 설치 및 관리지침"에 근거한 표준낙석방지시설을 사용하고 있으나 이러한 낙석방지시설이 실제 낙석 발생 시 큰 파손 없이 낙석을 방어할 수 있는 지에 대해서 많은 의문점들이 제기되고 있다. 또한 기술수준이 미약하여 전체적으로 해외 기술력에 의존하고 있으며, 낙석방지망의 경우 부분적 취약점(일체화가 되지 못함)으로 인해 충분한 지지능력을 발휘하지 못하고 망이 터지는 문제점 등이 발생됨에 따라 국내에서도 보다 높은 낙석 에너지를 지지할 수 있는 낙석방지망에 대한 연구가 필요할 것으로 판단된다. 이에 본 연구에서는 낙석방지망으로써의 적용가능한 Expanded Metal(3.2T)을 대상으로 낙석방지망 인발시험을 실시하여 망 크기에 따른 하중-변위 특성 및 파괴형태를 분석하여 Expanded Metal 낙석방지망의 경제적이고 합리적인 규격을 판단하는데 기초자료로 제공하고자 하였다.

Keywords

Acknowledgement

Grant : 낙석 및 산사태 방지를 위한 차세대 신기술 개발

Supported by : 국토해양부

References

  1. 국토해양부(2000), 도로안전시설 설치 및 관리지침 - 낙석방지 시설편, pp. 4-11.
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  3. 전성엽, 이승호(2008), 낙석방지망 인발시험 장치를 이용한 Expanded Metal 특성에 관한 연구, 석사학위 논문, 상지대학교, pp. 33-52.
  4. FHWA(1994), Rockfall Hazard Mitigation Methods. Participant Workbook: FHWA Report, FHWA-SA-93-085, pp. 15-90.