Variables Associated with Children's Social Behavior

유아의 사회적 행동에 영향을 미치는 유아, 어머니 변인 연구

  • 문혁준 (가톨릭대학교 아동학전공)
  • Received : 2010.04.30
  • Accepted : 2010.06.11
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This study analyzed variables that affect children's social behavior. The subjects were 1000 kindergarten children and their mothers living in Korea. Instruments used in this study were the Children's Social Behavior, Temperament, Emotional Intelligence, Maternal Characteristics, and Parental Involvement Checklist. Collected data was analyzed by descriptive statistics, Pearson's correlation, and multiple regression analysis. Results showed that (a) girls had higher social behavior score than boys. (b) For both boys and girls' social behavior was related to children's temperament and emotional intelligence. Particularly, children's emotional intelligence was the strongest predictor for both boys and girls' social behavior.

본 연구에서는 남아와 여아의 사회적 행동에 영향을 미치는 변인들을 구체적으로 파악함으로써 유아의 사회적 행동에 대한 기초자료를 제공하고자 한다. 이를 통해 사회적 행동에 대한 부모와 교사의 이해를 높이고, 유아의 사회적 행동을 증진시키기 위한 교육프로그램 개발에 도움을 주는데 의의가 있다. 본 연구는 유아교육기관에 재원중인 만 5세 유아 1000명과 그들의 어머니를 대상으로 하였으며, 유아의 사회적 행동, 기질과 정서지능, 어머니의 성격특성과 또래관계 관리전략이 설문도구로 사용되었다. 연구방법은 차이분석, 상관분석과 중다회귀분석을 통해 알아보았으며, 연구결과는 첫째, 여아가 남아보다 사회적 행동에서 더 긍정적이었으며, 둘째, 남아와 여아 모두 유아의 정서적 지능이 사회적 행동을 설명하는 가장 강력한 변인으로 나타났다. 추후 연구에서는 어머니 변인 외 아버지 변인과 관련하여 유아의 사회적 행동을 다각적으로 접근할 필요가 있겠다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 가톨릭대학교

References

  1. 김남순(1986). 한국 중년 남성의 성격 특성에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  2. 김희진(1998). 어머니의 인지, 어머니의 지도,감독행동, 그리고 유아의 또래 간 유능성간의 관계 . 아동학회지, 19(1), 43-45.
  3. 도현심(1994). 유치원 아동 및 6학년 아동의 사회적 능력: 부모의 관심, 보호성, 아동의 성 및 출생범주와의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  4. 맹점주(1995). 유아의 인기도와 타인감정 추론과의 관계. 한양대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  5. 박성연, Kenneth Rubin, 정옥분, 윤종희, 도현심(2007). 아동의 성, 기질, 행동억제 및 어머니의 양육행동과 아동의 순종행동간의 관계. 아동학회지, 28(4), 1-17.
  6. 박주희(2001). 아동의 또래유능성에 관련된 어머니의 양육목표, 양육행동 및 또래 관계 관리전략. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  7. 박해연(2003). 양육환경과 유아의 사회적 행동 및 정서적 표현행동의 관계. 충남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  8. 안영희(2008). 유아의 기질과 어머니의 성격 특성 및 부모의 양육태도가 어머니의 양육스트레스에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  9. 유희정(2008). 만2세아의 성과 기질, 대상에 따른 비언어적 의사소통 분석. 이화여자 대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  10. 이병래(1997). 정서지능 개념의 성립. 열린유아교육연구, 2(2), 31-42.
  11. 이순형, 김정연(1997). 보육시설내 성별에 따른 영아와 교사 및 또래간의 사회적 상호작용. 아동학회지, 18(1), 23-38.
  12. 이영, 나유미(1999). 유아의 애착 및 어머니.유아 상호작용과 또래 상호작용간의 관계 . 아동학회지, 20(3), 19-32.
  13. 이은수(1985). 어머니의 인성특성과 양육태도에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  14. 이주리(1994). 유아 및 아동의 가정환경 및 또래환경과 역량지각. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문
  15. 이태영(2001). 유아를 위한 사회적 유능성 증진 프로그램의 구성 및 효과 검증. 서울여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  16. 전현진, 박성연(1999). 부모의 아동기 경험, 인성 및 결혼만족도가 양육행동에 미치는 영향. 아동학회지, 20(3), 153-169.
  17. 정미조(2008). 교사가 인식한 영아-교사 관계와 놀이 시 나타난 영아.교사 및 영아. 또래 상호작용. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  18. 한세영(1996). 아동과 어머니의 기질적 부조화에 따른 어머니의 일상적 양육 스트레스. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  19. Baker, J. A (2006). Contributions of teacher-child relationships to positive school adjustment during elementary school. Journal of School Psychology, 44, 211-229. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.02.002
  20. Berk, L. E.(1997). Child development(4th ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon.
  21. Buss, A, H, & Plomin, R, A.(1984). Temperament: Early developing personality traits. Hillsdale. NJ: Erlbaum.
  22. Cohen, J. S.(1989). Maternal involvement in children's peer relationships during middle childhood. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Waterloo.
  23. Cohn, L. D.(1991). Sex differences in the course of personality development: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 109, 252-266. https://doi.org/10.1037/0033-2909.109.2.252
  24. Dekovic, M., & Janssens, J. M.(1992). Parents' child-rearing style and child's sociometric status. Developmental Psychology, 28, 925-932. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.5.925
  25. Denham, S. A, Renwick, S. M., & Holt, R W.(1991). Working and playing together: Prediction of preschool social-emotional competence from mother-child interaction. Child Development, 62, 242-249. https://doi.org/10.2307/1131000
  26. Early, A. H, & Crowley, M.(1986). Gender and helping behavior: A meta-analytic review of the social psychological literature. Psychological Bulletin, 100, 283-308. https://doi.org/10.1037/0033-2909.100.3.283
  27. Eisenberg, N., Fabes, R A, Guthire, I. K, & Reiser, M.(2000). Dispositional emotionality and regulation: Their role in predicting quality of social functioning. Journal of Personality of Social Psychology, 78, 136-157. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.1.136
  28. Eysenck, H, & Eysenck, S.(1975). The manual of the Eysenck Personality Questionnaire. London: Hodder & Stoughton.
  29. Ewing, A R, & Taylor, A R(2009). The role of child gender and ethnicity in teacher-child relationship quality and children's behavioral adjustment in preschool. Early Childhood Research Quarterly, 24, 92-105. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2008.09.002
  30. Goleman, D. (1995). Emotional intelligences. New York: Bantam Books.
  31. Hartup, W. W.(1983). The peer system. In E. M. Hetherington(Ed.), Handbook of child psychology: Socialization, personality, and social development(Vol. 4, pp. 104-196). NY: Wiley.
  32. Hartup, W. W.(1989). Relation between mother-child interaction and behavior in preschool. British Journal of Developmental Psychology, 1, 231-257.
  33. Hough, L. M., & Schneider, R. J.(1996). Personality constructs and the effect of response distortion on those validities. Journal of Applied Psychology, 75, 581-595
  34. LaFreniere, P. J., Masatak, N., Butovskaya, M., Chen, Q., Dessen, M. A, Atwanger, K, Schreiner. S., Montirosso, R, & Frigerio, A (2002). Cross-cultural analysis of social competence and behavior problems in preschoolers. Early Education & Development, 13, 201-219. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1302_6
  35. Olweus, D.(1993). Peer victimization antecedents and long-term outcomes. In K H. Rubin, & J. B. Asendoepf(Eds.), Social withdrawal, inhibition, and shyness in childhood. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  36. Parker-Cohen, N. J., & Bell, R. Q.(1988). The relationship between temperament and social adjustment to peer. Early Childhood Research Quarterly, 3, 17-192.
  37. Pettit, G. S., & Bates, J. E.(1989). Family interaction patterns and children's behavior problems from infancy to 4 years. Developmental Psychology, 25, 413-420. https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.413
  38. Rubin, H., Hastins, P., Chen, X, Stewart, S., & MacNichol, K.(1998). Intrapersonal and maternal correlates of aggression, conflict and externalizing problems in toddlers. Child Development, 69, 1614-1629. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06180.x
  39. Salovey, P., & Mayer, J. D.(1997). What is emotional intelligence. In P. Salovey & D. J. Sluyter(Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books.
  40. Schwarz, M, Strickland, M. C., & Krolick, G.(1974), Infant day care: Behavioral effects at preschool age. Developmental Psychology, 10, 502-506. https://doi.org/10.1037/h0036589