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The Effect of the of Hotel Information System(HIS) quality on Acceptance Level and Personal & Organizational Performance

호텔정보시스템 품질이 정보시스템 수용 및 성과에 미치는 영향

  • Jee, Bong-Gu (Dept. of Tourism Management, Kyung Hee University) ;
  • Lee, Gye-Hee (Dept. of Tourism Management, Kyung Hee University)
  • 지봉구 (경희대학교 관광경영학과) ;
  • 이계희 (경희대학교 관광경영학과)
  • Received : 2010.11.01
  • Accepted : 2010.12.17
  • Published : 2010.12.31

Abstract

As the role that information system and technique plays in hotel firms is critical, the quality of IS and IT is considered as one of most important factors that determine success of hotel firms. This study aims to examine the influences of the quality of IS/IT exerted on the user's level of acceptance of the HIS and the operational performance on both personal and organizational levels. Based on the data collected from 256 employees in reservation departments of 3 Seoul and 3 Busan deluxe hotels, the study tested the applied TAM model. The results indicated that the quality of IS/IT affects the user's acceptance level (eg., satisfaction and perceived usefulness), and such acceptance behavior affects reservation employees' performance on both personal and organizational levels. Managerial implications are also presented for researchers and practitioners of hotel firms.

호텔정보시스템의 품질과 수용수준이 성과에 어떠한 영향을 미치는 가를 파악하고자 하였다. 본 연구의 모델을 설정하기 위하여 정보시스템 성과평가모형이론을 고찰하였다. 시스템품질을 제외하고, 정보품질과 서비스품질은 지각된 유용성과 사용자 만족에 정의 영향을 미치며, 지각된 유용성과 사용자 만족도는 성과에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 시스템품질의 영향을 높일 수 있는 정보시스템 구축과 교육프로그램이 요구되며, 정보품질을 높일 수 있는 업무지향성이 높은 정보가 제공되도록 해야 할 것이다.

Keywords

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