A Study On The Correlation Between Attitude Toward Engineering Science And Academic Accomplishment According To Brain Dominance Thinking Of Students In The Department Of Engineering

공대 학생들의 두뇌 우성 사고에 따른 공학태도 및 학업성취도와의 관계 연구

  • Received : 2010.07.30
  • Accepted : 2010.09.15
  • Published : 2010.09.30

Abstract

This study has its purpose of researching on the relevant variables which affect the attitude toward engineering science and brain dominance for the department of engineering students. The results of this study are as follows: First, the department of engineering students' attitude toward engineering science has shown the order of cognitive element (3.73), definitional element (3.05) and behavioral element (2.86), and in the actual context it is considered that it is necessary to establish a teaching-learning strategy which can reinforce the behavioral elements such as experiments and practices as well as can improve engineering-related cognitive ability. Second, the attitudes toward engineering science according to their brain dominance thinking (Type A: analyst, Type B: Administrator, Type C: Cooperator, and Type D: Jointer) have no significant difference, but the students of Type A who have the characteristics of 7 analyzing thinking have shown high academic accomplishment. Based on these results of study, it is necessary to make a change of the current teaching-learning stratery in accordance with the types of thinking of the students from the teaching-learning perspective. In particular, in order to develop the weak dominance properties and thinking type of individual learners, the change in teacher's recognition that the teacher's teaching-learning strategy and practice is important has to take precedence.

이 연구는 공대생을 대상으로 공학에 대한 태도 변인과 두뇌 우성에 영향을 미치는 관련 변인과의 관계를 연구하는데 그 목적이 있다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 공대 학생틀의 공학에 대한 태도는 인지적 요소(3.73), 정의적 요소(3.05), 행동적 요소(2.86)순으로 나타났으며 현실적 맥락에서 공학적인 인지적 능력 배양뿐만 아니라 실험 실습과 같은 행동적 요소를 강화할 수 있는 교수-학습 전략이 필요한 것으로 분석된다. 둘째, 공대 학생들의 두뇌 우성 사고(A유형:분석자, B유형:관리자, C유형:협동자, D유형:합성가)에 따른 공학태도는 유의미한 차이가 나타나지 않았지만, 분석적 사고의 특성을 갖는 A유형의 학생들이 학업 성취도가 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구의 결과를 바탕으로 교수-학습적인 측면에서 학생을의 사고 유형에 따른 교수-학습 전략의 변화가 필요하며, 특히, 개별 학습자의 약한 우성적 특성과 사고유형을 개발하기 위하여 교수자의 교수-학습 전략과 실천이 중요하다는 교수자들의 인식변화가 선행되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 김경용(2001). 두뇌지배(Brain Dominance)와 직무의 적합성이 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구 -Herrmann의 전뇌모형(Whole Brain Model)을 중심으로-. 석사학위논문, 한양대학교 대학원, 서울.
  2. 김대용(2008). 전뇌모형의 사고유형별 온라인 게임 선호요소에 관한 연구. 석사학위논문, 서울대학교 대학원, 서울.
  3. 김대용, 김순호, 우흥룡(2008). 전뇌모형의 사고유형별 온라인 게임 선호요소에 관한 연구. 한국디자인학회 학술발표대회 논문집, 248-249.
  4. 김민선(2008). 공과대학 학생들의 공학흥미와 사회인지적 변인들과의 관계. 석사학위논문,연세대학교 대학원, 서울.
  5. 김재문, 허용정(2007). 두뇌우상분석도구(HBDI)를 이용한 소기업에서의 인력재배치에 관한 연구. 한국반도체및디스플레이징장비학회 춘계학술대회논문집, 293-296.
  6. 명지대학교 창의공학연구회(2000). 창의적 문제해결과 공학설계. 파워북.
  7. 박용헌(1994). 교사 자질 평정척. 서울:코리안테스팅센터.
  8. 박창균(2001), 개인의 두뇌활용유형과 직업선호의 관계에 관한 연구, 석사학위논문, 한양대학교 대학원, 서울.
  9. 양순회(1991). 기술.가정 교과운영에 대한 남녀 학생 간의 태도 비교. 석사학위논문, 전남대학교 교육대학원, 광주.
  10. 이춘식(1999). 중학생의 기술에 대한 태도와 관련변인. 박사학위논문, 서울대학교 대학원, 서울.
  11. 진명희(2001). 유아 교사의 컴퓨터에 대한 태도측정 및 관련변인 탐색. 유아교육연구, 21(2), 51-67.
  12. 최성현, 김성연, 김성원(2007). 학생과 부모의 과학에 대한 태도 측정 도구 개발. 한국과학교육학회지, 27(3), 272-284.
  13. 최유현(2008). 공학기술과 팀워크. 지호출판사.
  14. 최유현, 박기문, 류승민, 이정균(2009). 공학에 대한 태도 측정 도구 개발. 대한공업교육학회지, 34(2), 161-178.
  15. 한병기, 지해성(2006). 공학교육에서의 디자인 및 창의적 설계교육. 공학교육학회, 공학교육연구, 9(4), 19-27.
  16. Buergin, A. O. (1998). Differences between Swiss Entrepreneurs and Swiss Managers in Brain Dominance, Achievement Motivation, and Locus of Control. Doctorial Dissertation, Walden University.
  17. Cassidy, J. E. (1998). From Half-brain to Whole-brain: Learn to Create High Performing Teams. ASQ's 52nd Annual Quality Congress Proceedings. pp. 725-735.
  18. Ernandes, M. & Giammanco, S. (1998). MacLean's Triune Brain and the Origin of the Immense Power Being 'Idea'. Mankind Quarterly, Vol.39, No.2, pp. 173-202.
  19. Farmer, T. S. (1997). The Relationship between Brain Hemispheric Characteristics and Leadership style of School Superintendents in West Virginia. Doctorial Dissertation, West Virginia University.
  20. Fishbein, M., & Ajzen, I.(1975). Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Reading, MA: Addison-Wesley.
  21. Gagne, R. M. (1977). Conditions of Learning, 3rd ed. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  22. Herrmann, N. (1996). The Whole Brain Business Book. McGraw-Hill.
  23. MacLean, P. D. (1967). The brain in relation to empathy and medical education. J Nerv Ment Dis. 144: pp. 374-382. https://doi.org/10.1097/00005053-196705000-00005
  24. MacLean, P. D. (1973). A triune concept of the brain and behavior. In. TJ Boag, D Campbell (Eds), The Hincks Memorial Lectures (pp. 6-66), Toronto: University of Toronto Press.
  25. MacLean, P. D. (1978). A Mind of Three Minds: Educating the Triune Brain. In J. Chall & A. Mirsky, Eds. Education and The Brainu. Seventy-seventh yearbook of the National Society of the Study of Education, Chicago: University of Chicago Press.
  26. Mueller, C. W. (1986). Handbook of organizational measurement. Marshfield, Mass.: Pitman
  27. Sperry, R. W. (1995). The Riddle of Consciousness and the Changing Science Worldview. Journal of Humanistic Psychology, Vol.35, No.2, pp. 7-34.
  28. Holland, J. L. (1985). Making Vocational Choices: A Theory of Vocational Personalities and Work Environments, 2nd ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  29. Herrmann-Nehdi, A. Creativity and Strategic Thinking: The Coming Competencies. [Online], Available at : http://www.hbdi.com.
  30. 크리에티즌. http://www.creatizen.com.