The Analysis study of 'datum' 'in Middle School Geometry on the Basis of 'The Data' of Euclid

유클리드의 자료론(The Data)에 기초한 중학교 기하영역의 '자료(datum)' 분석 연구

  • Suh, Bo-Euk (Mathematics Education, Catholic University in Daegu)
  • Received : 2010.07.30
  • Accepted : 2010.09.13
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze 'datum' of 'The Data' in the textbooks of middle school on the basis of 'The Data of Euclid' and develop datum. For this, the followings are conducted. First, the distinctive structure of datum of 'The Data' is considered. Second, some learning materials the contents of geometry in the textbooks of middle school are analyzed and the mathematical meanings are explored. Third, the applicable datum to geometry education of middle school are developed and the way of educational use is studied. The hopefully, the result of this study will make school mathematics education more plentiful and give meaningful implications to revision of mathematics education curriculum and the improvement of teaching and learning.

본 연구는 유클리드의 자료론(The Data)에 제시된 명제 94개의 가장 핵심적인 구성 원리에 기초하여 중학교 기하영역에서 '자료론'의 '자료(datum)'에 부합된 문제를 중학교 교과서를 중심으로 분석하고 이를 기초로 하여 자료(datum) 개발을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구를 진행한다. 첫째, 자료론의 명제들은 '자료(datum)'라고 불리는 독특한 구조를 형성하고 있다. 이러한 구조에 대해 구체적으로 고찰한다. 둘째, 현재 중학교 교과서에서 다루어지는 기하 내용영역에서 자료로 분류할 수 있는 학습 자료를 분석하고 탐색한다. 셋째, 중학교 기하교육에 적용 가능한 전형적인 자료(datum)의 형태를 가지는 자료 개발하고 탐구한다. 이러한 연구 결과를 통해 학교현장에서 수학교육이 더 풍성해 질 것과 수학교육과정의 개정 및 교수-학습 개선에 의미 있는 시사점을 제공하리라 기대된다.

Keywords

References

  1. 교육부 (1999). 고등학교 수학과 교육과정 해설, 서울 : 대한교과서 주식회사.
  2. 교육인적자원부 (2007). 2007 개정교육과정, 서울 : 교육인적자원부.
  3. 서보억․윤대원․김동근 (2008). 유클리드의 자료론(Euclid's Data)에 대하여, <한국수학사학회논문집>, 21(2), 55-70.
  4. 염상섭 (2009). 수학문제 해결의 기법에 관한 고찰, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 23(4), 1015-1022.
  5. 유희찬․류성림․한혜정․강순모․제수연․김명수․천태선․김민정 (2010). 중학교 1학년, 2학년 수학, 서울 : 미래엔 컬처그룹.
  6. 조두경․박만구 (2008). 수학 문제해결 과정에서 나타나는 초등학생들의 수학적 사고 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 47(2), 169-180.
  7. 한국교육과정평가원 (2004). 2003년 국가수준학업성취도 평가 연구-수학-, 한국교육과정평가원.
  8. 한국교육과정평가원 (2005). 2004년 국가수준학업성취도 평가 연구-수학-, 한국교육과정평가원.
  9. 한국교육과정평가원 (2006). 2005년 국가수준학업성취도 평가 연구-수학-, 한국교육과정평가원.
  10. 한국교육과정평가원 (2007). 2006년 국가수준학업성취도 평가 연구-수학-, 한국교육과정평가원.
  11. 한국교육과정평가원 (2008). 2007년 국가수준학업성취도 평가 연구-수학-, 한국교육과정평가원.
  12. 한국교육과정평가원 (2009). 2008년 국가수준학업성취도 평가 연구-수학-, 한국교육과정평가원.
  13. 한인기 (2001). 수학문제의 구조 규명에 대한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 11, 279-290.
  14. 한인기 (2009). 수학 문제의 내적구조를 활용한 기하 영역의 수준별 교수-학습 자료의 분석 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 23(2), 175-196.
  15. 황석근․이재돈 (2007). 중학교 수학7-가, 7-나, 8-가, 8-나, 9-가, 9-나, 서울 : 한서출판사
  16. Boyer C. B., & Merzbach, U. C. (1991). A History of mathematics, John Wiley & Sons Inc.
  17. Eves H. (1990). An introduction to the history of mathematics, Saunders College Publishing.
  18. Heath, T. (1981). A History of Greek Mathematics, Dover Publications Inc.
  19. Taisbak, C. M. (2003). Euclid's Data($\Delta$Ε$\Delta$ΟΜΕΝΑ) or The Importance of Being Given, Museum Tusculanum Press.