DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship between the Leadership of Child Care Center Director and the Empowerment of Child Care Teachers

보육시설장의 리더십과 보육교사의 임파워먼트와의 관계

  • Moon, Hee (Dept. of Nursing, Gwangyang Health College)
  • 문희 (광양보건대학 간호과)
  • Received : 2010.09.01
  • Accepted : 2010.09.28
  • Published : 2010.10.31

Abstract

This study sought to determine the mediating effect of followership in the relationship between the leadership of child care center director and empowerment as perceived by child care teachers. Data were collected from 294 child care teachers in child care centers located in four cities labeled A, B and C through a structured questionnaire. To describe data the Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis were computed. The level of child care center director's leadership which child care teacher perceived was 3.64 points in a scale of 5 points, child care teacher's empowerment was 3.50 points in a scale of 5 points and followership was 3.30 points in a scale of 5 points. COMMENT A positive correlations were found between leadership, empowerment and followership. Followership was shown to be a mediating variable between child care teachers' perceptions of leadership and empowerment. Furthermore, results also showed a strong relationship between the leadership of child-care center director and the child-care teachers' followership and empowerment, thus implying that the child-care teachers' followership is very important to increase the empowerment.

Keywords

References

  1. 김동춘, 송미선. (2005). 유치원 원장의 변혁적 지도성과 조직효과성과의 관계. 열린유아교육연구, 10(2), 291-300.
  2. 김인자. (2008). 어린이집 시설장 리더십이 교사의 임파워먼트 및 직무만족도에 미치는 영향. 탐라대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김화윤. (2006). 보육시설원장의 변혁적 지도성과 교사효능감과의 관계. 공주대학교 석사학위논문.
  4. 남미영. (2010) 특수교사의 직무스트레스와 소진과의 관계에서 교사효능감의 역할. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 박영신. (2010). 유아교사의 직무만족에 대한 원장의 변혁적 리더십, 교사 임파워먼트 및 조직문화의 영향력. 대구대학교 박사학위논문.
  6. 서명순. (2008). 공립유치원 교사의 임파워먼트, 팔로워십 및 학교조직몰입이 학교조직효과성에 미치는 영향. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 선우숙. (2006). 보육시설장의 리더십 유형에 따른 교사의 임파워먼트 관계에 관한 연구-경기도 중심으로-. 서울신학대학교 사회복지대학원 석사학위논문.
  8. 송석종. (2004). 교사 임파워먼트와 집단 응집성의 관계. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 심윤희. (2007). 유아교육기관 원장의 변혁적 지도성과 교사의 교직헌신이 교사효능감에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위논문.
  10. 양세자. (2009). 유치원 원장의 변혁적 지도성이 교사의 직무만족에 미치는 영향. 강남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 양종호. (2003). 조직구성원의 팔로워십 유형이 리더십의 효과에 미치는 영향에 관한 연구. 부산대학교 행정 대학원 석사학위논문.
  12. 유철종. (2001). 리더십 유형이 임파워먼트에 미치는 영향에 관한 연구. 대구가톨릭대학교 박사학위논문.
  13. 윤순옥. (2010). 유아교사의 임파워먼트와 직무만족에 관한 연구. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 이기명. (2005). 교사 임파워먼트와 직무만족과의 관계. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 이연승, 박향원. (2004). 유아교사가 지각하는 유아교육기 관장의 변혁적 지도성에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 11(3), 141-165.
  16. 이윤미, 김복미. (2008). 변혁적 리더십과 조직몰입의 관계에 미치는 임파워먼트의 매개효과. 대한간호학회지 38(4), 603-611. https://doi.org/10.4040/jkan.2008.38.4.603
  17. 이용탁. (2004). 변혁적 리더십과 직무만족과의 관계에 임파워먼트가 미치는 영향. 대한경영학회지, 17(5), 2139-2160.
  18. 원철호. (2010). 보육교사가 지각한 보육시설장의 변혁적 지도성과 보육교사의 조직헌신에 관한 연구. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문.
  19. 전선옥. (1989). 유치원의 교사.유아 상호작용 및 물리적 환경의 질에 따른 유아행동. 이화여자대학교 석사학위논문.
  20. 정다운, 문혁준. (2006). 보육시설장의 변혁적 지도성에 관한 연구. 대한가정학회지, 44(5), 9-19.
  21. 조규태. (2009). 학교장의 리더십, 신뢰, 교사 임파워먼트가 조직효과성에 미치는 영향. 호남대학교 박사학위논문.
  22. 최광신. (2001). 팔로워십-리더십 유형간의 짝이 조직유 효성에 미치는 영향에 관한 연구. 전남대학교 석사학위논문.
  23. 최연인. (2005). 교사가 지각한 학교장의 변혁적 지도성과 교사집단의 임파워먼트 및 학교조직효과성과의 관계. 건국대학교 박사학위논문.
  24. 황심미. (2009). 교직원의 임파워먼트, 팔로워십이 학교조직효과성에 미치는 영향. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  25. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986) The moderatormediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical consideration. Journal of Personality and Social Psychology 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  26. Bass, B. M. (1985). Leadership & Performance beyond Expectation. New York, NY: Free Press.
  27. Bennett, J. A. (2000) Mediator and moderator variables in nursing research: Conceptual and statistical difference. Research in Nursing & Health 23, 415-420. https://doi.org/10.1002/1098-240X(200010)23:5<415::AID-NUR8>3.0.CO;2-H
  28. Blase, T., & Blase, J. R. (1981). Empowerment Teacher's What Successful Principals Do. Thousand Oaks, CA: Corwin Press Inc.
  29. House, R. J. (1995). The Change Nature of Work: Leadership in the Twenty-First Century. 1st. ed. The Jossey-Bass Management.
  30. Kelley, R. E. (1994). The Power of Followership. New York: Doubleday Pub.
  31. Short, P. M. (1994). Defining teacher empowerment. Education, 114(4), 488-491.
  32. Short, P. M., & Rinehart, J. S. (1992). School participant empowerment scale: Assessment of level of empowerment within the school environment. Education and Psychological Measurement, 52, 570-581.
  33. Yukl, G. A. (1998). Leadership in Organization. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Cited by

  1. Fuzzy Analysis of Consciousness Structure of Administrator for Determinative of Care Service Quality vol.23, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5391/JKIIS.2013.23.3.232