Parametric Study on the Capacity of Vacuum Pump for Tube Structure

튜브열차 구조물의 진공 펌프 용량에 관한 파라메타 연구

  • 남성원 (한국철도기술연구원 철도환경연구실)
  • Received : 2010.06.30
  • Accepted : 2010.09.06
  • Published : 2010.10.26

Abstract

Parametric study has been conducted to calculate the capacity of vacuum pump system that will be used to maintain the pressure of the tube structure under atmosphere level. Recently many railroad researchers pay attention to the tube train system as one of the super high speed transportation system. To achieve the super high speed, the inside of tube system should be maintained at low pressure level. In the low pressure environment, it is well known that air resistance of train is drastically decreased. Vacuum pump system will be used to make low pressure state for tube structure, exhaust the leakage air and supplement additional vacuum pumping. As results of these studies, we get the lump capacity of vacuum pump for various parameters. These results can be applied to analyze the effects of the reduction of air resistance.

튜브 구조물의 압력을 대기압 이하로 유지하는데에 사용될 진공 펌프의 용량을 설정하기 위한 파라메타 연구를 수행하였다. 최근 철도 기술 연구자들은 초고속 수송 시스템의 하나인 튜브 열차 시스템에 관심을 가지게 되었다. 초고속을 달성하기 위하여 튜브 내부를 저압으로 유지할 필요가 있는데, 저압에서는 공기 저항이 극단적으로 줄어들기 때문이다. 진공 펌프 시스템은 튜브 내부를 저압으로 만들고, 누설을 보충하는 역할을 한다. 일련의 연구결과, 다양한 파라메타에 대한 진공 펌프의 용량을 구하였다. 이 결과들은 공기 저항 저감 효과를 분석하는데에 적용될 것이다.

Keywords

References

  1. J. Lee, K.S. Lim, D. Nam, H. Kwon, J.Y. Kim, (2008) Performance Requirement and Economic Efficiency for Tube Transportation System, Journal of the Korean Society for Railway, 11(5), pp. 513-518.
  2. JSME Mechanical Engineers' Handbook (1998) Fluid Machinery, pp. 156-161.
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  4. KRRI Report (2007) A Study on the Rail Path Breaking Technology, pp. 12-35.