DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Local Residents' Needs for Mixed-use School Facilities

학교시설 복합화를 위한 지역주민의 요구에 관한 연구

  • 황성혜 (부산대학교 교육대학원 가정교육) ;
  • 박수빈 (부산대학교 주거환경학과/노인생활환경연구소)
  • Received : 2010.08.27
  • Accepted : 2010.10.19
  • Published : 2010.10.25

Abstract

As the educational environment is qualitatively improved by revision of the school curriculum, local residents become increasingly interested in sharing the educational environment through the mixed-use of school facilities. The purpose of this study was to obtain a better understanding of the use and need for school facilities. This study involved a literature review and a survey of local residents who have used school facilities. The results are as follows: (1) sports and learning facilities were the most used of five different types of school facilities, (2) school facilities were mainly used in the evenings (18:00~22:00 hrs), but the respondents differed in terms of time of use according to gender, age and work hours, (3) the result showed high needs for all types of facility and needs for sports facilities among them were the highest, and (4) preferred time of use was varied according to the type of facility and the residents' characteristics. In conclusion, this study explored various directions for the mixed-use of school facilities by analyzing local residents' current use and their needs for further use of these facilities, taking into account the different characteristics of the users.

Keywords

References

  1. 강진아 (2001). 학교시설 복합화 대상기능 및 계획방향에 관한 연구. 석사학위논문, 충남대학교, 대전.
  2. 강진아.오덕성 (2000). 학교시설의 복합화 성향에 관한 연구. 한국교육시설학회지, 7(4), 5-16.
  3. 강진아.오덕성 (2000). 학교시설의 복합화 유형 특성에 관한 고찰. 대한건축학회지, 20(1), 43-46.
  4. 강혁진 (1998). 초등학교시설의 복합화 계획 연구. 석사학위논문, 건국대학교, 서울.
  5. 교육인적자원부 (2003). 학교시설 복합화 사례집.
  6. 교육인적자원부 (2003). 학교시설기준 개정에 관한 연구. 정책연구 2003-일-22.
  7. 김남선 (1991). 지역사회 개발학 개론. 서울: 형설출판사.
  8. 김성중 (2003). 학교시설 변화방향에 근거한 기존학교 리노베이션 의사결정에 관한 연구. 박사학위논문, 건국대학교, 서울.
  9. 김승제 (1989). 학교개방을 통한 코뮤니티형성의 가능성에 관한 연구-개방개요 및 이용실태. 대한건축학회논문집, 5(6), 169-179.
  10. 김승제 (1999). 일본의 학교시설 복합화 동향 및 실례. 한국교육시설학회지, 6(2), 86-94.
  11. 김승제 (2009). 학교시설과 지역사회시설과 의 복합화 방안에 관한 연구. 한국교육시설학회지, 16(1), 51-58.
  12. 민창기 (1998). 지역사회인의 초등학교시설이용. 한국교육시설학회지, 5(3), 98-106.
  13. 서윤승 (2007). 학교 건축의 경계 해체를 통한 지역커뮤니티 활성화 계획. 석사학위논문, 홍익대학교, 서울.
  14. 서충원 (1999). 교육시설의 복합화 재개발방안. 한국교육시설학회지, 6(2), 77-86.
  15. 손우경 (2008). 청주시 초등학교시설의 복합화를 위한 지역사회인의 요구도. 석사학위논문, 충북대학교 교육대학원 건설교육전공, 청주.
  16. 송건수 (2005). 학교건축에서 복합화시설의 매개공간 구성유형에 관한 연구. 석사학위논문, 영남대학교 환경보건대학원, 대구.
  17. 윤은중 (2009). 지역커뮤니티와 연계한 초등학교시설 복합화 건축계획에 관한 연구. 석사학위논문, 서울산업대학교 산업대학원, 서울.
  18. 이광용 (1999). 제주도 중학생들의 공동체 의식에 관한 연구. 교육제주, 103-107.
  19. 이은숙 (2006). 학교시설 복합화 추진에 관한 요구 조사 연구. 석사학위논문, 아주대학교 교육대학원 교육행정전공, 수원.
  20. 이현수.오세규 (2003). 교사와 지역주민의 의식조사를 배경으로 한 초등학교 복합화 계획방향에 관한 연구. 대한건축학회지, 19(11), 79-88.
  21. 이현재 (2007). 초등학교 시설의 복합화 계획에 관한 연구-커뮤니티 시설과 교육공간의 복합화 계획. 석사학위논문, 홍익대학교, 서울.
  22. 이화룡 (1999). 학교시설복합화. 한국교육시설학회지, 6(2), 70-77.
  23. 최근희 (1999). 노후학교 재개발사업 모형정립에 관한 연구- 대도시 초등학교를 중심으로. 98 교육정책연구과제. 서울: 교육부.
  24. 최상호 (1983). 지역사회개방 행정론. 서울: 삼영사.
  25. 홍현진 외 1명 (2007). 복합화 초등학교의 시설이용 만족도와 커뮤니티 활성화 효과 분석. 한국도시설계학회 춘계학술발표대회 논문집, (4), 164-174.
  26. 홍현진 (2007). 복합화 초등학교 활용현황 분석과 복합화 개선방향제안. 석사학위논문, 홍익대학교, 서울.
  27. 황성아 (2003). 초등학교시설의 지역사회를 위한 개방과 복합화 계획 연구. 석사학위논문, 홍익대학교 산업대학원, 서울.