분수나눗셈을 해결하기 위한 학생들의 자기-생성 알고리듬 구성에 관한 연구

Construction of a Student-Generated Algorithm for Fraction Measurement Division

  • 투고 : 2010.06.21
  • 심사 : 2010.09.11
  • 발행 : 2010.09.30

초록

본 연구는 두 명의 중학교 2학년 학생들이 어떻게 단위 분할 도식의 수정, 변경을 통하여 분수나눗셈 상황에서 그들 자신만의 자가-생성 알고리듬을 만들어 나가는지 보여주고 있다. 교육실험이 연구방법으로 사용되었고, 일년간 행해진 교육실험 중 일부분의 자료가 본 연구를 위해 분석되었다. 두 명의 참여 학생들은 기준단위와 제수사이의 상호 관계 구성과 활용으로 분수나눗셈을 위해 전통적으로 학습되어 왔던 '뒤집어서 곱하기'와 같은 역할을 하는 그들 자신의 자기-생성 알고리듬을 구성할 수 있었다. 본 연구결과는 또한 학생들이 만들어 낸 알고리듬을 이해할 수 있는 것이 훌륭한 수학 교사로서의 질을 결정하는 하나의 요소로 고려 되어야 함을 보여주고 있다.

This study presents how two eighth grade students generated their own algorithms in the context of fraction measurement division situations by modifications of unit-segmenting schemes. Teaching experiment was adopted as a research methodology and part of data from a year-long teaching experiment were used for this report. The present study indicates that the two participating students' construction of reciprocal relationship between the referent whole [one] and the divisor by using their unit- segmenting schemes and its strategic use finally led the students to establish an algorithm for fraction measurement division problems, which was on par with the traditional invert-and-multi- ply algorithm for fraction division. The results of the study imply that teachers' instruction based on understanding student-generated algorithms needs to be accounted as one of the crucial characteristics of good mathematics teaching.

키워드