The Relationship between Parental Discipline Style and Preschoolers' Conscience : The Moderating Role of Fearfulness

부모의 훈육방식과 유아의 양심간의 관계 : 두려운 기질의 중재적 역할

  • Cho, Eun-Young (Dept. of Child Development, The Graduate School of Ewha Womans University) ;
  • Doh, Hyun-Sim (Dept. of Child Development, The Graduate School of Ewha Womans University) ;
  • Kim, Min-Jung (Dept. of Child Development, The Graduate School of Ewha Womans University)
  • 조은영 (이화여자대학교 대학원 아동학과) ;
  • 도현심 (이화여자대학교 대학원 아동학과) ;
  • 김민정 (이화여자대학교 대학원 아동학과)
  • Received : 2010.07.15
  • Accepted : 2010.10.24
  • Published : 2010.10.30

Abstract

The study examined the moderating role of fearfulness on the relation between parental discipline styles and preschoolers' conscience. It also investigated the relationship between parental discipline styles and conscience and the relationship between a child's fearfulness and conscience. A sample of 250 parents of children aged between three and six (126 boys and 124 girls) completed the questionnaires on parental discipline style, preschoolers' conscience, and their fearfulness. The collected data were analyzed using Pearson's correlation coefficients and hierarchical regression analysis. Results showed that young children displayed greater actions of reparation and apology when mothers did not neglect and practiced reasoning. The more coercive punishment mothers practiced, the less internalized conduct children showed. In addition, the neglecting discipline style of fathers and the reasoning style of mothers had a significant negative and positive influence, respectively, on children's guilt. The results also showed that fearfulness of children had significant positive effects on their actions of reparation and apology and guilt. Finally, fearfulness moderated influences of mothers' coercive punishment on actions of reparation and apology and fathers' reasoning on internalized conducts. Only fearful children showed not only more actions of reparation and apology when fathers had coercive discipline style but also more internalized behavior when mothers had reasoning discipline style. These results emphasize mutual influences between parental roles and children's personal traits on conscience development in early childhood.

Keywords

References

  1. 김경희(2000). 청소년의 사회적 도덕성에 관한 연구. 한국심리학회지 발달, 13(1), 81-93.
  2. 김문신.김광웅(2003). 어머니의 정서표현과 정서표현수용태도가 아동의 자기조절 능력에 미치는 영향. 놀이치료연구, 6(1), 3-13.
  3. 김수영.허선자(1998). 아동의 양심 발달에 영향을 주는 변인 분석: 어머니의 양육 행동, 아동의 가정환경 및 아동의 기질을 중심으로. 유아교육연구, 18(1), 243-259.
  4. 김연형(2007). SPSS와 사회과학 자료분석. 서울: 교우사.
  5. 김윤희(2005). 어머니의 양육방식과 유아의 성, 기질 및 도덕적 자아의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 김재희.한세영.김연화(2007). 어머니와 교사의 합리적 지도가 유아의 도덕적 정서와 행동에 미치는 영향. 생활과학연구논총, 11(2), 1-19.
  7. 김정신(1999). 아버지 양육태도와 양육참여도에 따른 유아의 친사회적 행동. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 김지신(1986). 어머니의 훈육방법과 아동의 감정이입이 친사회적 행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 김희진(2003). 가정환경변인과 유아의 감성 지능 및 도덕적 판단능력의 관계. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 박성연.Rubin, K.정옥분.윤종희.도현심(1997). 아동의 성, 기질, 행동억제 및 어머니의 양육행동과 아동의 순종 행동간의 관계. 아동학회지, 28(4), 1-17.
  11. 박수종(1989). 부모의 양육태도에 따른 자녀들의 도덕성 판단능력의 차이. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 배병렬(2007). Amos 7에 의한 구조방정식 모델링: 이론과 실제. 서울: 청람출판사.
  13. 배헌진(2000). 어머니의 양육태도와 유아의 도덕적 판단능력과의 관계. 전북대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 손경숙(2001). 아동이 지각한 어머니의 양육행동과 도덕적 판단 및 공격성 관계에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 손은경(2002). 진실과 거짓말에 대한 아동과 어머니의 도덕적 판단능력에 관한 연구. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 신지원(1998). 가정의 심리적 환경과 아동의 공격성향 및 도덕적 판단능력과의 관계연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 안미경(1996). 아동의 자기조절능력 및 기질과 어머니의 양육 행동간의 관계. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 안영자(1994). 아동의 도덕성 발달과 어머니의 양육행동 관계에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 오승일(2004). 하이데거에 있어서 양심에 관한 고찰 연구. 강남대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 우혁기(2003). 언어적 통제유형에서 부모간 일치여부가 유아의 도덕성 발달에 미치는 영향. 아동교육, 12(1), 77-93.
  21. 윤선희(2007). 모의 양육태도 및 죄책감 경향성과 자아존중감의 관계. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  22. 이경님(2001). 아동의 자기통제와 관련변인간의 인과관계: 아동의 사려성, 자아개념 및 어머니의 양육행동을 중심으로. 대한가정학회지, 39(2), 97-110.
  23. 이동희(2003). 유아의 기질, 부모간 갈등 및 어머니의 훈육방식이 유아의 공격성에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  24. 이미라(1999). 아동의 인지양식 및 어머니의 양육행동과 아동의 욕구충족 지연행동 간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 이미순(2001). 부.모 언어통제유형에 따른 유아의 도덕성 발달 수준연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  26. 이숙희(2007). 컴퓨터 게임 중독 수준에 따른 유아의 도덕적 판단 및 유아발달수준의 차이. 아동교육, 16(4), 33-44.
  27. 이찬숙.현은자(2008). 유아의 기질, 사회적 유능감, 감성지능, 도덕성 및 부모양육 태도와 유아의 문제행동간의 관계. 아동학회지, 29(3), 223-238.
  28. 정은경(1996). 어머니 훈육방식과 유아의 도덕 판단력의 관계. 원광대 교육대학원 석사학위논문.
  29. 정현주.선미정(2006). 아동의 거짓말 개념정의 및 도덕 판단에 대한 겸손함의 효과. 아동교육, 15(4), 243-258.
  30. 조윤정(1999). 유아의 양심 발달에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  31. 지명숙(1988). 어머니의 양육태도와 아동의 도덕적 판단능력 간의 상관관계에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  32. 최성숙(1996). 부모의 양육태도에 따른 유아의 도덕성 발달. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  33. 최순자(2002). 어머니의 양육태도와 유아의 사회성 발달과의 관계에 관한 연구: 만 3세에서 6세 아의 도덕적 행동의 검토. 교육심리연구지, 16(3), 197-219.
  34. 하정아(1997). 아버지의 양육태도 유형과 유아의 도덕성 발달과의 연구. 경기대학교 대학원 석사학위논문.
  35. 홍경선(2004). 어머니의 훈육방식과 유아의 기질이 유아의 도덕성에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  36. Asendorpf, J. B., & Nunner-Winkler, G. (1992). Children's moral motive strength and temperamental inhibition reduce their immoral behavior in real moral conflicts. Child Development, 63, 1223-1235. https://doi.org/10.2307/1131529
  37. Brody, G. H., & Shaffer, D. R. (1982). Contributions of parents and peers to children's moral socialization. Developmental Review, 2, 31-75. https://doi.org/10.1016/0273-2297(82)90003-X
  38. Cameron, J. R. (1978). Parent treatment, children's temperament, and risk of childhood behavioral problems: Initial temperament, parental attitude, and the incidence and form of behavioral problems. American Journal of Orthopsychiatry, 48, 140-147. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1978.tb01295.x
  39. Clazada, E. J. & Eyberg, S. M. (2002). Self-reported parenting practices in dominican and puerto rican mothers of young children. Journal of Clinical and Adolescent Psychology, 31(3), 354-363. https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP3103_07
  40. Cole, P. M., Barrett, K. C., & Zahn-Waxler, C. (1992). Emotion displays in two-year-olds during mishaps. Child Development, 63, 314-324. https://doi.org/10.2307/1131481
  41. Dienstbier, R. A. (1984). The role of emotion in moral socialization. In Izard, J. Kagan, & Zajonc, R. B. (Eds.). Emotions, cognitions, and behaviors(484-513). New York: Cambridge University Press.
  42. Einstein, D., & Lanning, K. (1998). Shame, guilt, ego development, and the five-factor model of personality. Journal of Personality, 66(4), 555-582. https://doi.org/10.1111/1467-6494.00024
  43. Eisenberg, N. (1995). Prosocial development: A multifaceted model. In Kurtines, W. & Gewirtz, J.(Eds.). Moral Development. Boston: Allyn and Bacon.
  44. Emde, R. N., Biringen, Z., Clyman, R. B., & Oppenheim, D. (1991). The moral self of infancy: Affective and procedural knowledge. Developmental Review, 11, 251-270. https://doi.org/10.1016/0273-2297(91)90013-E
  45. Hamachek, D. E. (1977). Human dynamics in psychology and education. Boston: Allyn and Bacon.
  46. Henry, R. M. (1980). A theoretical and empirical analysis of "reasoning" in the socialization of young children. Human Development, 23, 105-125. https://doi.org/10.1159/000272542
  47. Hoffman, M. L. (1963a). Child rearing practices and moral development: Generalizations from empirical research. Child Development, 34, 295-318.
  48. Hoffman, M. L. (1963b). Parent discipline and the child's consideration for others. Child Development, 34(3), 573-588.
  49. Hoffman, M. L. (1970). Conscience, personality and socialization techniques. Human Development, 13, 90-126. https://doi.org/10.1159/000270884
  50. Hoffman, M. L. (1975). Moral internalization, parental power, and the nature of parent-child interaction. Developmental Psychology, 11(2), 228-239. https://doi.org/10.1037/h0076463
  51. Hoffman, M. L. (1984). Empathy, its limitations, and its role in a comprehensive moral theory. In Kurtines, W. M. & Gewirtz, J. L.(Eds.). Morality, moral behavior, and moral development. New York: Wiley.
  52. Hoffman, M. L., (1988). Moral development. In Bornstein, M. H. & Lamb, M.(Eds.). Developmental psychology: An advanced textbook(497-548). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  53. Hoffman, M. L., & Saltzstein, H. D. (1967). Parent discipline and the child's moral development. Journal of Personality and Social Psychology, 5, 45-57. https://doi.org/10.1037/h0024189
  54. Houck, G. M., & LeCuyer-Maus, E. A. (2004). Maternal limit setting during toddlerhood, delay of gratification, and behavior problems at age five. Infant Mental Health Journal, 25, 28-46. https://doi.org/10.1002/imhj.10083
  55. Kagan, J. (1989a). Temperamental contributions to social behavior. American Psychologist, 44, 668-674. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.4.668
  56. Kagan, J. (1989b). The concept of behavioral inhibition to the unfamiliar. In Reznick, J. S.(Ed). Perspectives on behavioral inhibition(1-23). Chicago: University of Chicago Press.
  57. Kochanska, G. (1990). Maternal beliefs as long term predictors of mother-child interaction and report. Child Development, 51, 1934-1943.
  58. Kochanska, G. (1991). Socialization and temperament in the development of guilt and conscience. Child Development, 62, 1379-1392. https://doi.org/10.2307/1130813
  59. Kochanska, G. (1993). Toward a synthesis of parental socialization and child temperament in early development of conscience. Child Development, 64, 325-347. https://doi.org/10.2307/1131254
  60. Kochanska, G. (1995). Children's temperament, mothers' discipline, and security of attachment: Multiple pathways to emerging internalization. Child Development, 66, 597-615. https://doi.org/10.2307/1131937
  61. Kochanska, G. (1997). Multiple pathways to conscience for children with different temperaments: From toddlerhood to age 5. Developmental Psychology, 33(2), 228-240. https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.2.228
  62. Kochanska, G. (2002). Committed compliance, moral self, and internalization: A mediational model. Developmental Psychology, 38, 339-351. https://doi.org/10.1037/0012-1649.38.3.339
  63. Kochanska, G., Aksan, N., Knaack, A., & Rhines, H. (2004). Maternal parenting and children's conscience: Early security as moderator. Child Development, 75, 1229-1242. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00735.x
  64. Kochanska, G., Goldman., M., Devet, K., Murray, K., & Putnam, S. P. (1994). Maternal reports of conscience development and temperament in young children. Child Development, 65, 852-868. https://doi.org/10.2307/1131423
  65. Kochanska, G., Padavich, D. L., & Koening, A. L. (1996). Children's narratives about hypothetical moral dilemmas and objective measures of their conscience: Mutual relations and socialization antecedents. Child Development, 67, 1420-1436. https://doi.org/10.2307/1131709
  66. Kohlberg, L. (1969). Stage and sequence: The cognitive development approach to socialization. In Goslin, D. A.(Ed). Handbook of Socialization theory and research(347-480). Chicago: Rand McNally.
  67. Laible, D. J. (2004). Mother-child discourse surrounding a child's past behavior at 30 months: Links to emotional understanding and early conscience development at 36 months. Merril-Palmer Quarterly, 50(20), 979-992.
  68. Lamb, S. (1991). First moral sense: Aspects of and contributors to beginning morality in the second year of life. In Kurtines, W. M. & Gewirtz, J. L.(Eds.). Handbook of moral behavior and development: Vol. 2. Research (171-189). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  69. May, L. T., & Jane, A. R. (1999). The influence of children's literature on gender role perceptions: A reexamination. Early Childhood Educational Journal, 26(3), 155-159. https://doi.org/10.1023/A:1022977317864
  70. Mussen, P. H . (1980), The roots prosocial behavior in children. In Nucci, P. H., Olson, S. L., Bates, J. E., & Bayles, K.(1990). Early antecedents of childhood impulsivity:The role of parent-child interaction, cognitive competence,and temperament. Journal of Abnormal Child Psychology, 18, 317-334.
  71. Olson, S. L., Bates, J. E., & Bayles, K. (1990). Early antecedents of childhood impulsivity: The role of parent-child interaction, cognitive competence, and temperament. Journal of Abnormal Child Psychology, 18, 317-334. https://doi.org/10.1007/BF00916568
  72. Peterson, C. C., Peterson, J. L., & Seeto, D. (1983). Developmental Changes in ideas about lying. Child Development, 54, 1529-1535. https://doi.org/10.2307/1129816
  73. Piaget, J. (1932). The moral judgement of the child. N.Y.: Free press.
  74. Power, S. I. (1988). Moral judgement development within the family. Journal of Moral Education, 17, 209-219. https://doi.org/10.1080/0305724880170305
  75. Reznick, J. S. (1989) Perspectives on behavioral inhibition. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  76. Rothbart, M.K., Ahadi, S. A., & Hershey, K. L. (1994). Temperament and social behavior in childhood. Merrill-Palmer Quarterly, 40, 21-39.
  77. Rubin, K., Hastings, P., Stewart, S., Henderson, H., & Chen, X. (1997). The consistency and concomitants of inhibition: Some of the children, all of the time. Child Development, 68, 467-483. https://doi.org/10.2307/1131672
  78. Sears, R. R., Maccoby, E. E., & Levin, H. (1957). Patterns of child-rearing. Evanston, IL: Row Peterson.
  79. Silverman, I., & Ragusa, D. M. (1990). Child and maternal correlates on impulse control in 24month-old children: Correction, genetics. Social & General Psychology Monographs, 5, 435-473.
  80. Thomas, A., & Chess, S. (1977). Temperament and development. New York: Brunner/Mazel.
  81. Wachs, T., & Gandour, M. (1983). Temperament, environment, and six-month cognitive-intellectual development: A test of organismic specificity hypothesis. International Journal of Behavioral Development, 6, 135-152. https://doi.org/10.1177/016502548300600202
  82. Walker, L. J., & Taylor, J. H. (1991). Family interactions and the development of moral reasoning. Child Development, 62, 264-283. https://doi.org/10.2307/1131002
  83. Zahn-Waxler, C., Cole, P. M., Richardson, D. T., Friedman, R. J. Michel, M. K., & Belouad, F. (1994). Social problem solving in disruptive preschool children: Reactions to hypothetical situations of conflict and distress. Merrill-Palmer Qrarterly, 40, 98-119.
  84. Zahn-Waxler, C., & Kochanska, G. (1990). The origins of guilt. In Thompson, R. A.(Ed). The 36th annual Nebraska symposium on motivation: Socioemotional development(183-257). Dienstbier, R. A.(Series Ed). Lincoln: University of Nebraska Press.
  85. Zahn-Waxler, C., Radke-Yarrow, M., & King, R. A. (1979). Child rearing and children's prosocial initiations toward victims of distress. Child Development, 50, 319-330. https://doi.org/10.2307/1129406
  86. Zahn-Waxler, C., Radke-Yarrow, M., Wagner, E., & Chapman, M. (1992). Development of concern for others. Developmental Psychology, 28, 126-136. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.1.126