DOI QR코드

DOI QR Code

Development of a Tiled Display Framework for Supporting Mixed-Focus Collaboration

혼합형 협업을 지원하는 타일드 디스플레이 프레임워크 기술 개발

  • 김민영 (상명대학교 대학원 컴퓨터과학과) ;
  • 조용주 (상명대학교 디지털미디어학부)
  • Received : 2010.10.08
  • Accepted : 2010.11.05
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Most tiled display systems supported a public workspace model where multiple users share the contents and work together on a large public screen. In this research, we developed ICE Display Framework, designed for supporting easy construction of tiled display applications allowing mixed-focus collaboration. Mixed-focus collaboration is a model that allows a number of users to work together as a group or individually on the large workspace. ICE Framework allows users to add personal contents on the tiled display without interrupting other users as well as to put shared works. In this paper, we compare ICE framework with previous research and explain the detail implementation. Then, we introduce the applications built with this framework and discuss the evaluation and analysis of the performance of the new framework.

기존 타일드 디스플레이 시스템들이 주로 사람들이 함께 모여 작업하는 공용 작업 모델을 지원한 것과 다르게 본 연구에서는 대형 타일드 디스플레이 시스템에서 혼합형 협업 응용프로그램의 개발을 쉽게 도와주는 ICE 디스플레이 프레임워크 기술을 개발하였다. 혼합형 협업이란 다중 사용자들의 공동 작업과 개인 작업이 동시에 자연스럽게 전환 가능한 협력 모델이다. 본 프레임워크를 사용하면 공동작업 뿐만 아니라 다른 사용자들을 방해하지 않는 개인 작업을 위한 콘텐츠를 제공할 수 있는 프로그램의 개발이 가능하다. 본 논문에서는 ICE 디스플레이 프레임워크를 기존의 연구와 비교하고, 세부 구현 내용을 설명한다. 그리고 이를 적용시켜 개발한 응용 프로그램을 소개하고 프레임워크의 성능을 평가 및 분석한 결과를 보여준다.

Keywords

References

  1. G. Humphreys, M. Eldridge, I. Buck, G. Stoll, M. Everett, P. Hanrahan, "WireGL: A Scalable Graphics System for Clusters," In Proc. of the Conference on Computer Graphics and Interactive Techniques, pp. 129-140, 2001.
  2. G. Humphreys, M. Houston, R. Ng, R. Frank, S. Ahern, P. D. Kirchner, J. T. Klosowski, "Chromium: a stream-processing framework for interactive rendering on clusters," In Proc. of the Conference on Computer graphics and Interactive techniques, pp. 693-702, 2002.
  3. S. Eilemann, M. Makhinya, R. Pajarola, "Equalizer: A Scalable Parallel Rendering Framework," IEEE Trans. on Visualization and Computer Graphics, Vol. 15, No. 3, pp. 436-452, 2009. https://doi.org/10.1109/TVCG.2008.104
  4. N. Harish, P. Narayanan, "Garuda: A Scalable Tiled Display Wall Using Commodity PCs, IEEE Trans. on Visualization and Computer Graphics," Vol. 13, No. 5, pp. 864-877, 2007. https://doi.org/10.1109/TVCG.2007.1049
  5. B. Jeong, J. Leigh, A. Jhonson, L. Renambot, M. Brown, R. Jagodic, S. Nam, H. Hur, "Ultrascale Collaborative Visualization Using a Display-Rich Global Cyberinfrastructure," Computer Graphics and Applications, Vol. 30, No. 3, 2010.
  6. 박경신, 서기영, 한석희, "모바일 인터페이스를 사용한 타일드 디스플레이 기반의 가상현실 게임 플랫폼 개발," 한국컴퓨터게임학회논문지, 제21호, pp. 79-88, 2010.
  7. P. Dewan, P. Agarwal, G. Shroff, R. Hegde, "Mixed-focus collaboration without compro mising individual or group work," in Proc. of Symposium on Engineering Interactive Computing Systems, pp. 225-234, 2010.
  8. Open Scene Graph, http://www.openscenegra ph.org (Accessed: Dec. 13, 2010).
  9. 김민영, 이빛나라, 조용주, "확장형 초고해상도 타일드 디스플레이 시스템에서 동작하는 협업용 뷰어 시스템 기술 개발," 한국해양정보통신학회논문지, 제 14권, 제4호, pp. 841-848, 2010.
  10. U.S. Geological Survey, http://earthquake.usgs. gov (Accessed: Dec. 13, 2010).