A Study on Customer Satisfaction, Consumer Commitment, and Relational Outcomes in Coffee Houses

커피전문점에서의 고객 만족 고객 몰입, 관계 성과에 관한 연구

  • Park, Hyun-Sil (School of Food Science and Food Service Industry, Yeungnam University)
  • Received : 2010.05.29
  • Accepted : 2010.08.11
  • Published : 2010.12.31

Abstract

This study identified the causal relationships among customer satisfaction, consumer commitment, and relational outcomes(i.e., positive word-of-mouth intentions and increased customer share) in coffee houses. The results showed that satisfaction had positive impacts on consumer commitment(${\gamma}$=0.40, t=5.44, p<0.001), positive WOM intentions(${\gamma}$=0.49, t=7.47, p<0.001), and increased customer share(r=0.52, t=7.49, p<0.001). Consumer commitment also had positive impacts on positive WOM intentions(${\beta}$=0.41, t=6.52, p<0.001) and increased customer share(${\beta}$=0.26, t=3.97, p<0.001). Considering the direct effects only, satisfaction had the largest impact on increased customer share while consumer commitment did on positive WOM intentions. In addition, the direct effects of satisfaction on relational outcomes were greater than those of consumer commitment In terms of the total effects, however, relational outcomes were maximized when we combined the direct effects of satisfaction and the indirect effects of satisfaction through consumer commitment. This result supported that consumer commitment played a partial mediating role between satisfaction and relational outcomes. Furthermore, it implied that coffee houses would take full advantage of relational outcomes when they made their customers satisfied and committed to the relationship.

본 연구는 커피전문점에 대한 고객 만족, 고객 몰입, 관계 성과(긍정적 구전 의도 및 고객 점유 증대)의 인과적 관계를 밝히고자 하였다. 먼저 고객 만족은 고객 몰입 (${\gamma}$=0.40, t=5.44, p<0.001), 긍정적 구전 의도(${\gamma}$=0.49, t=7.47, p<0.001), 고객 점유 증대(${\gamma}$=0.52, t=7.49, p<0.001) 모두에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 고객 몰입 또한 긍정적 구전 의도(${\beta}$=0.41, t=6.52, p<0.001)와 고객 점유 증대(${\beta}$=0.26, t=3.97, p<0.001) 에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직접 효과만을 고려할 경우, 고객 만족은 고객 점유 증대에 가장 큰 영향을 미쳤으며, 고객 몰입은 긍정적 구전 의도에 가장 큰 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 또한, 고객 만족이 관계 성과에 미치는 직접 효과가 고객몰입이 관계 성과에 미치는 직접 효과 보다 더 크게 나타났다. 그러나 종합적인 효과를 고려할 때, 관계 성과는 고객 만족이 고객 몰입을 통한 간접효과를 포함할 때 극대화되는 것으로 나타났다. 이는 고객 몰입이 고객 만족과 관계 성과 사이에 부분적 매개역할을 하고 있음을 의미하며, 관계성과는 고객 만족과 고객 몰입이 함께 이루어질 때 극대화됨을 알 수 있었다.

Keywords