Abstract
This paper presents a technique to evaluate the reliability of customers in Community Energy System(CES). Operators of the CES are responsible for a reliable energy supply to their customers. Due to the strategy of the priority on their customers, the restoration process of DGs should be reordered when system outage happens. The previous study has proposed the technique in the distribution system in which one operator owns all DGs. Case studies in Bus 2 of Roy Billinton Test System(RBTS) verify that the accuracy of the proposed technique is comparable to that of previous technique, and the distribution system divided into several CESs changes the reliability index of customers in the CESs.
본 논문은 기존 분산전원 신뢰도에 관한 연구를 기반으로, 여러 구역전기사업자로 인해 분산전원의 소유권과 수용가에 대한 전력공급 책임이 분리된 배전계통에 적용할 수 있는 신뢰도 해석기법을 제안한다. 구역전기사업자는 자신의 수용가에게 양질의 전력서비스를 제공할 의무가 있으므로, 계통사고시 자신의 분산전원 비상전력을 자신의 수용가에게 우선적으로 공급하는 비상대책을 선호한다. 기존 신뢰도 해석기법에서는 하나의 운영주체가 모든 전력원과 전력망을 관리하기 때문에, 여러 구역전기사업자가 존재하는 계통운영 상황에서 분산전원의 소유권을 별도로 고려하지 않는 해석결과는 실제 신뢰도 지수와 차이를 보일 수 있다. 본 논문의 사레연구에서는 RBTS 2번 모선에 2개의 구역전기사업자가 존재하는 경우를 모의하였으며, 기존 기법과 제안된 기법의 신뢰도 지수 결과를 비교하여 제안된 기법의 유효성을 증명하였다.