An Exploratory Study on Success Factors of SaaS Adoption

SaaS(Software as a Service) 도입 성공요인에 관한 탐색적 연구

  • 최병구 (국민대학교 경영정보학부) ;
  • 김은홍 (국민대학교 경영정보학부) ;
  • 지석구 (한국정보통신산업진흥원)
  • Received : 2010.10.26
  • Accepted : 2010.12.13
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Recently, SaaS(Software as a Service) as a new type of information systems has become popular. Many information systems practitioners and academics, consequently, pay their attention to SaaS. However, there are very few empirical studies on SaaS success factors because of its short adoption history. This study, therefore, tries to identify a variety of success factors of its adoption and examines how these factors affect organizational performance using an exploratory approach. For this purpose, this study collects data from 132 Korean companies and analyzes the relationship between success factors and organizational performance. Our results are likely to help provide useful guidelines for the successful SaaS adoption.

Keywords

References

  1. 권순동, 정중식, "ASP 방식의 ERP 도입 및 이용의 핵심 성공요인에 관한 연구", Journal of Information Technology Applications and Management, 제13권, 제3호(2006), pp.29-57.
  2. 권철신, 조근태, 장병철, "최적의 ASP 모델선정에 관한 연구", 한국경영과학회 춘계학술대회논문집, (2001), pp.775-778.
  3. 김경민, 이명진, "ASP 사용기업 만족도에 영향을 미치는 공급사 특성에 관한 연구", Journal of Information Technology Applications and Management, 제11권, 제2호(2004), pp.65-80.
  4. 김문구, 박종현, 박명철, "이동통신 서비스의 기업능력, 경쟁전략 및 경쟁우위의 영향관계에 관한 탐색적 연구", 경영과학, 제21권, 제2호(2004), pp.235-252.
  5. 김신표, 곽기영, 이춘열, "SaaS 서비스 기업의 시장 경쟁력 결정 요인 분석", 한국디지털정책학회 및 지식서비스와 컨설팅학회 추계공동학술대회 발표논문집,(2009), pp.189-195.
  6. 김영배, 한정화, "한국 전략경영 연구의 현황과 전망", 인사조직연구, 제2권, 제1호(1993), pp.139-188.
  7. 박정현, 김정군, 김종욱, 이희석, "ASP 기반 정보시스템 성공 모형 도출 : 소기업 적용을 중심으로", 경영정보학연구, 제14권, 제1호(2004), pp.43-58.
  8. 박정훈, ASP(Application Service Provider) 서비스 성공요인에 관한 연구, 한국외국어대학교 석사학위논문, 2005.
  9. 안준모, 이진선, "ASP의 핵심 역량과 성과 탐색", 정보기술과 데이터베이스 저널, 제12권, 제3호(2005), pp.81-96.
  10. 오철묵, 중소기업 정보화 진단 방법론에 관한 연구, 중앙대학교 석사학위논문, 1998.
  11. 전영일, "기업 경쟁력 강화를 위한 탐색적 연구 : 기업(사업)전략과 생산전략, 그리고 기업성과의 관계를 중심으로", 한국생산관리학회지, 제18권, 제1호(2007), pp.105-127.
  12. 정영수, 정철호, "조직특성과 관계교환특성이 ASP 서비스 성과에 미치는 상호작용과 분석", Journal of Information Technology Applications and Management, 제13권, 제4호 (2006), pp.13-39.
  13. 채성일, 사회과학조사방법, 제2판, 학현사, 1992.
  14. 최규성, 기업에서 SaaS 도입 의사결정에 미치는 요인에 대한 연구, 한양대학교 석사학위논문, 2008.
  15. 최재영, 박지훈, "e-Business 환경에 있어서 ASP의 서비스 품질 요인에 관한 연구", 한국경영과학회 추계학술대회논문집, (2001), pp.387-390.
  16. 한국소프트웨어진흥원, SaaS 활성화 연구", 한국소프트웨어진흥원, 2007.
  17. Anjana, S., A. Barua, and A. B. Whinston, "Understanding the Service Component of Application Service Provision : An Empirical Analysis of Satisfaction with ASP Services", MIS Quarterly, Vol.27, No.1 (2003), pp.91-123.
  18. Bennett, K., P. Layzell, D. Budgen, P. Brereton, L. Macaulay, and M. Munro, "Service-based Software : The Future for Flexible Software", Proceedings of the 7th Asia-Pacific Conference on Software Engineering, (2000) , pp.214-221.
  19. Bharadwaj S. G., P. R. Varadarajan, and J. Fahy, "Sustainable Competitive Advantage in Service Industries : A Conceptual Model and Research Propositions", Journal of Marketing, Vol.57, No.4(1993), pp.83-89. https://doi.org/10.2307/1252221
  20. DeLone, W. H. and E. R. McLean, "Information Systems Success : The Quest for the Dependent Variable", Information Systems Research, Vol.3, No.1(1992), pp.60-94. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  21. Howell, J. M. and B. J. Avolio, "Transformational Leadership, Transactional Leadership, Locus of Control, and Support Fir Innovation : Key Predictors of Consolidated-Business-Unit Performance", Journal of Applied Psychology, Vol.78, No.6(1993), pp.891-902.
  22. Kerlinger, F. N., Foundations of Behavioral Research, Rinehart and Winston, Fort Worth, 1986.
  23. Kettinger, W. J. and V. Grover, "Toward a Theory of Business Process Change Management", Journal of Management Information Systems, Vol.12, No.1(1995) , pp.1-30.
  24. Pitt, L. F., R. T. Watson, and C. B. Kavan, "Service Quality : A Measure of Information Systems Effectiveness", MIS Quarterly, (1995), pp.173-187.
  25. Powell T. C. and A. Dent-Micallef, "Information Technology as Competitive Advantage : The Role of Human, Business, and Technology Resources", Strategic Management Journal, Vol.18, No.5(1997), pp.375-405. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199705)18:5<375::AID-SMJ876>3.0.CO;2-7
  26. Sorenson, P. and X. Chen, Towards SaaS Evaluation Model, Department of Computing Science, University of Alberta, 2008.
  27. Turner M., F. Zhu, I. Kotsiopoulos, M. Russell, D. Budgen, K. Bennett, P. Brereton, J. Keane, P. Layzell, and M. Rigby, "Using Web Services Technologies to create an Information Broker : An Experience Report", International Conference on Software Engineering ICSE, (2004), pp.552-561.
  28. Venkatraman A. and V. Ramamujam, "Measurement of Business Performance in Strategy Research : A Comparison of Approaches", Academy of Management Review, Vol.11, No.4(1986), pp.801-814.