The Study for Problems of course evaluations in mathematics education

수학강좌의 강의평가에 대한 문제점 연구

  • Received : 2010.10.12
  • Accepted : 2010.11.25
  • Published : 2010.11.30

Abstract

This paper deals with disparities in course evaluation between general and major courses of mathematics education. We provide concrete evidences which verify the mismanagement of the evaluation system and can be an impetus to a more rational one. We indicate the direction to which professors of mathematics education should head. Also those statistics obtained from the author's teaching of mathematics education and related subjects for twelve years are provided for the fact-finding of and improving the erroneous evaluation system.

대학교육에서 시행되는 강의평가가 절대점수 위주로 평가되고 있어, 그 문제점이 심각하다. 이 논문은 수학과 관련된 교과내용학, 교과교육학, 교양수학, 교양강좌에 대한 강의평가의 문제점을 실용교양강좌와 비교하면서 그 문제점을 찾고자 한다. 대학교육의 강의평가에서 특히 교양수학을 담당하는 교수들의 불이익이 상당하기에, 수학교육계에서 수학강좌에 대한 현 강의평가의 문제점을 본 사례연구를 통해 대 내외에 알려 적절한 보정작업을 요구할 근거를 마련하고자 한다.

Keywords

References

  1. 김학일 외 4인 (2007). 이공계 강의평가 결과의 실증적 분석을 통한 강의평가제도 개선방안, 공학교육 연구 10(4), 58-77
  2. 김영욱 외 3인 (2004). 공학교육 강의평가의 특성과 운영 방법에 대한 사례 연구, 공학교육 연구 7(1), 64-73
  3. 이유선 외 1인 (2006). 현행 강의평가제도의 문제점과 개선방안, 인문과학연구 12.
  4. 이현청 (2001). 대학 변화와 교수업적평가, 대학교육, 110. 93-101
  5. 이혜진.문일.홍대식 (2000). 강의평가 사례 연구, 공학교육 연구, 92-98.
  6. 장언효 (1993). 교수강의 평가제도의 문제점과 개선방안, 국민대학교 교육연구소.
  7. 조벽 (2001). 강의 평가, 공학교육과 기술 4(3). 66-73.
  8. 최창우 (2009). 대구교육대학교와 뉴질랜드 오클랜드 교육대학의 수학과 교육과정 및 강의평가에 대한 소고, 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육> 12(1), 21-30.
  9. 한신일 (2002). 강좌규모와 강의평가 결과의 관계 분석, 고등교육 연구 13(1), 155-176.
  10. 한신일.김혜정.이정연 (2005). 한국 대학의 강의평가 실태 분석, 교육행정학 연구 23(3), 379-403.