Infant nurture management guide service widget based on Smart-TV

스마트TV 기반 유아 양육 도우미 서비스 위젯

  • 조휘준 (단국대학교 대학원 컴퓨터과학과) ;
  • 최종혁 (단국대학교 대학원 컴퓨터과학과) ;
  • 정재진 (단국대학교 공과대학 멀티미디어공학과)
  • Received : 2010.11.20
  • Accepted : 2010.12.20
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Smart TV, Internet content and interactive services are available, the operating system to mount the Web, App Store, you can enjoy a variety of content. Smart TV market, TV replacement cycle is long, watching for changes in the way copyright issues such as adaptation period and, unlike the case of a smart phone TV market in the short term are expected to occupy will not find, if IPTV, satellite, cable and real-time TV platform for broadcasters to adopt a smart, smart TV market could spread more quickly than expected. Long term, Google, Apple, TV gajeonsa and broadcasters to compete with various companies through the process of expanding the TV market is smart, the media are expected to dominate the market. Smart TV with the latest technology-related research and to investigate the Smart TV, Smart TV is designed based widgets. Widgets on the desktop, mobile, IPTV, etc. can be implemented in various environments and various features and types of users already are using the widget. In particular the advantages of the widget can be implemented to meet the needs of the users, because users to more efficiently and meet their desired widget. In this paper, propose Smart-TV-based Baby management widget.

스마트TV는 인터넷 콘텐츠와 양방향 서비스를 이용할 수 있으며, 운영체제를 탑재해 웹서핑, 앱스토어, 다양한 콘텐츠 등을 즐길 수 있다. 스마트TV 시장은 긴 TV교체주기, 시청방식 변화에 대한 적응기간 및 저작권 등의 문제로 스마트폰의 경우와는 다르게 단기간에 TV 시장을 점유해 나가지는 못할 것으로 예상되나, IPTV, 위성, 케이블 등의 실시간 방송 사업자가 스마트TV 플랫폼을 채택할 경우 스마트TV 시장은 예상보다 빠르게 확산될 수도 있다. 장기적으로는 구글, 애플, TV가전사 및 방송사 등 다양한 업체들이 경쟁하는 과정을 통해 스마트TV 시장이 확대되며, 미디어 시장을 장악할 것으로 예상된다. 최신 기술인 스마트TV를 연구하기 위해 스마트TV에 대하여 살펴보고 스마트TV 상에서 동작하는 위젯을 설계한다. 위젯은 데스크톱, 모 바일, IPTV 등 다양한 환경에서 구현가능하며 사용자들은 이미 다양한 기능과 종류의 위젯을 사용하고 있다. 특히 위젯의 장점의 사용자의 요구에 맞게 구현 가능하기 때문에 사용자들은 보다 효율적이고 자신에게 맞는 위젯을 원한다. 따라서 본 논문에서는 스마트TV 기반의 유아 관리 위젯을 제안한다.

Keywords

References

  1. 강정원, 이희경, 김재곤, "맞춤형 콘텐츠 서비스를 위한 TV-Anytime 기반 콘텐츠 패키징"방송공학회논문지, 제9권, 제4호, pp. 322-333, 2004.
  2. 김대건, "IPTV기술", 한국통신학회지(정보와통신), 제24권, 제4호, pp. 49-58, 2007.
  3. 송민정, 이화진, 최명호, "스마트TV 서비스혁신에 따른 시장 전망 : 파괴적 혁신(DisruptiveInnovation) 이론을 근간으로", 한국통신학회지(정보와통신), 제27권, 제12호, pp.35-43, 2010.
  4. 김대진, "스마트TV 현황 및 발전 방향", 한국방송공학회지, 제15권, 제3호, pp. 122-131,2010.
  5. 강민구, 김인기, 이우섭, 정승민, "안드로이드기반의 커넥티드용 IPTV 서비스", 한국인터넷정보학회, 제11권, 제1호, pp. 7-12, 2006.
  6. 박상우, 박지호, 한상건, "사용자 정의에 의한웹 위젯 구현", 한국정보과학회 2008 가을 학술논문집, 제35권, 제2호(B), pp. 169-173,2008.
  7. 박상우, 박지호, 한상건, "사용자 정의에 의한웹 위젯 구현", 한국정보과학회 학술발표논문집, 제35권, 제2호(B), pp. 169-173, 2008.
  8. 조봉화, 황민철, 김용우, "모바일 위젯 사용자의 감성요소 연구", 대한인간공학회 2010 춘계 학술대회 한․일 공동학술대회, pp. 78-81,2010.
  9. 배정일, 김동훈, 연승호, "어플리케이션 오픈마켓 서비스를 고려한 위젯 API 구현에 관한연구", 대한전자공학회 2009년 하계종합학술대회, pp. 734-735, 2009.
  10. 우정은, "효과적인 개인화를 위한 방법론 :모바일 위젯", 한양대학교 학위논문, 2010.