이슬람정원에서 디테일이 장소성에 미친 영향 -'사자의 중정'을 대상으로 -

The Influence of Details on the Sense of Place in Islamic Gardens - Focusing on 'the Courtyard of the Lions' -

  • 윤미방 (서울시립대학교 대학원 조경학과) ;
  • 김한배 (서울시립대학교 조경학과)
  • Yoon, Mi-Bang (Dept. of Landscape Architecture, Graduate School, University of Seoul) ;
  • Kim, Han-Bai (Dept. of Landscape Architecture, University of Seoul)
  • 투고 : 2010.08.05
  • 심사 : 2010.11.22
  • 발행 : 2010.12.31

초록

인간은 장소와 일체감을 이루고자 하며, 이를 통해 자신의 정체성과 장소의 정체성을 동시에 이루어간다. 인간은 자신들이 속한 문화와 환경에 따라 고유한 관념을 형성하고, 그 관념은 상징을 통해 장소에 표현되는데, 상징은 공간구조와 이를 형태화하는 디테일에 의해 장소에 구체화된 형태를 나타낸다. 본 연구는 이슬람정원을 대표하는 '사자의 중정'을 대상으로 공간구조와 디테일을 비교 검토하여 둘의 상호보완적 관계와 디테일이 장소성에 미치는 영향을 고찰하고자 하였다. 양자 간의 비교는 내재하는 상징과 의미, 디자인 언어, 형성배경과 디테일을 통한 장소체험의 측면에서 이루어졌다. 먼저, 공간구조는 차하르바그의 기본형태로 구성되어 코란에서 표현하는 낙원을 상징하였다. 이슬람교, 아랍문화, 스페인 무슬림왕조의 생활양식을 배경으로 공간구조가 형성되어 전통적인 이슬람정원과 크게 다르지 않았다. 디테일은 공간구조를 형태화하는 동시에 낙원, 왕권, 신성, 자연 등을 상징하고, 이슬람교, 스페인 무슬림왕조의 문화, 아랍문화, 안달루시아의 지역성, 무데하르 양식 등을 나타내고 있다. 디테일은 스페인 무슬림왕조의 일상에 생동감과 변화감을 주어 폐쇄적인 궁전생활에 활력을 주며, 안달루시아지역 왕조의 특성을 갖는 사자조각상으로 중정의 중심을 이루어 다른 이슬람정원에서 볼 수 없는 독특한 분위기를 자아내었다. 사자의 중정의 디테일은 오감을 통한 체험의 대상이며, 인간과 장소가 하나가 되도록 해주어 장소성을 형성했음을 알 수 있었다. 사자의 중정의 디테일을 통해 스페인 무슬림왕조의 일상과 이상을 파악할 수 있었고, 그들과 정원이 일체감을 이루었으며, 디테일은 공간구조보다 더 풍부한 의미와 디자인언어를 담고 있음을 알 수 있었다. 결론적으로 디테일은 장소성을 형성하는 중요한 체험적 대상임이 파악되었다.

Humans desire the achievement a of sense of unity between themselves and place to create an identity of place as a realization of his or her sense of belonging. Humans develop ideas from their culture and environment to be expressed physically within the landscape through symbols. Symbols are formed within a place through the structure of the space and, more visually, through the details. The purpose of this paper is to examine the structure of space and the details of 'the Courtyard of the lions' in the Alhambra and to study how the details influence the formation of the identity of place. This paper also compares the structure and details in terms of the meaning of symbols, design languages, cultural, social and historical background and the experience of the place. The structure of the space in 'the Courtyard of the Lions' represents Paradise in the Islamic religion a common theme in the composition of traditional Islamic gardens. The design languages expressed within the structure are order, balance, accent and enclosure; the inherit meanings of the structure are religion, the natural environment and way of life. The details tell of the ideology of Paradise, royalty, nature, and praise of God, while their design languages include physical and visual continuity, accent, variation, the feeling of movement, rhythm, and depth perception. The details also express the historical background of the Dynasty of Nasrid and the style of Mudejar. The name 'the Courtyard of the Lions' was taken from the detail of the lim figures, details within the landscape which are important in building an identity of place. This study demonstrates that the details at 'the Courtyard of the lions' achieved a sense of unity between man and place. In conclusion, details have immense influence in building of the identity of place.

키워드

참고문헌

  1. 김덕현,김현주,심승희 역(2005)장소와 장소상실. Relph, Edward, Place and Placelessness.서울 : 논형.
  2. 김동문(2001) 이슬람의 두 얼굴. 서울 : 예영커뮤니케이션.
  3. 김용기,최종희 역(2003) 이슬람 세계의 정원문. Brookes, John, Gardens of Paradise. 서울:도서출판 누리에.
  4. 김호동 역(2001)이슬람 1400년. Lewis, Bernard, The World of Islam. 서울 : 까치글방.
  5. 이규목(1988)도시와 상징.서울:일지사.
  6. 이상민(2006)설계 매체로 본 한국 현대 조경설계의 특성. 서울대학교대학원 박사학위논문.
  7. 이상석(2006)조경디테일.파주:도서출판 조경.
  8. 이재실 역(1998)이미지와 상징.Eliade, Mircea, Images et Symboles. 서울:까치글방.
  9. 임주인(2009)스페인 건축물:지중해 조형예술.파주:이담.
  10. 정수일(2002)이슬람문명.서울:창작과 비평사.
  11. 정지인 역(2007a)알함브라 1. Irving, Washington,Tales of the Alhambra. 서울:생각의나무.
  12. 정지인 역(2007b)알함브라 2. Irving, Washington,Tales of the Alhambra. 서울:생각의나무.
  13. 조경진(2004)알함브라 궁전. 월간 환경과 조경 통권 제197호,pp. 122-127.성남:환경과 조경사.
  14. 최송이(2009)알람브라 궁전 실내공간의 표현적 특성에 관한 연구.동덕여자대학교 디자인대학원 석사학위논문.
  15. 최재훈(2009)안달루시아와 이슬람 건축:지중해 조형예술.파주:이담.
  16. Barrucand, Marianne and Achim, Bednorz(1992)Moorish Architecture in Andalusia. Koln:Taschen
  17. Canby, Sheila R.(2005)Islamic Art in Detail. Cambridge:Havard University Press
  18. Francis, Mark and Randolph T. Hester(1990) The Meaning of Gardens.London:The MIT Press.
  19. Frascari, Marco(1996) "The Tell-The-Tale Detail",Theorizing a New Agenda for Architecture. New York:Princeton Architectural Press.
  20. George, Michael(1993) The Gardens of Spain. New York:Harry N. Abrams.
  21. Hattstein, Markus and Peter, Delius(2004)Islam:Art and Architecture. Koln:Konemann.
  22. Kirkwood, Niall G.(1999)The Art of Landscape Detail. New York: John Wiley and Sons,Inc
  23. Koch, Ebba (2006) The Complete Taj Mahal. London:Thames& Hudson Ltd.
  24. McLeod, Virginia(2008)Detail in Contemporary Landscape Architecture. London: Laurence King Publishing Ltd.
  25. Norberg-Schulz, Christian(1996) The Phenomenon of Place: Theorizing a New Agenda for Architecture. New York: Princeton Architectural Press.
  26. Ogrin, Dusan(1993)The World Heritage of Gardens. New York: Thames and Hudson Inc.
  27. Pinder, Angi and Alan(1990) Beazley's Design and Detail of the Space between Buildings. London:E. and F.N.Spon.
  28. Ruggles, D. Fairchild (2000) Gardens, landscape and vision in the palaces of Islamic Spain. University Park, Pa. : Pennsylvania State University Press
  29. http://blog.daum.net/manhoc
  30. http://blog.naver.com/graderone1
  31. http://krdc.daum.net
  32. http://www.merriam-webster.com/dictionary/detail,tailor