Multidimensional scaling analysis on the images of special purpose academies

다차원 척도법을 이용한 특수 목적대학에 대한 이미지 분석

  • Bae, Hyun-Wung (Department of Mathematics, Korea Military Academy) ;
  • Kwon, Ki-Ho (Department of Mathematics, Korea Military Academy) ;
  • Moon, Mi-Nam (Department of Mathematics, Korea Military Academy) ;
  • Moon, Ho-Seok (Department of Computer Science and Electronic Engineering, Korea Military Academy)
  • Published : 2010.01.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the images of the Military Academy, Naval Academy, Air Force Academy, Police Academy, and Armed Forces Nursing Academy using multidimensional scaling method. For this research, we surveyed 363 applicants to special purpose academies including Military Academies and Police College. The study showed that the Military, Naval, and Air Force Academies had stronger image than the Police Academy in the area of physical strength, tradition, and fellowship between senior and junior. On the other hand, the Police Academy had better image in the area of social activity and applicant's academic achievement. The Military Academy had been evaluated the best school among the three Academies in the area of applicant's academic achievement, educational environment, faculty, tradition, and fellowship between senior and junior.

본 연구는 기업의 마케팅 전략에서 많이 사용되고 있는 다차원 척도법을 이용하여 육 해 공군사관학교, 경찰대학, 간호사관학교 등 특수목적 대학에 대한 이미지 포지셔닝 분석을 실시하여, 이들 대학이 수험생들에게 어떠한 이미지로 인식되고 있는지에 대한 진단과 이로부터 우수학생을 유치하기 위한 이미지 개선 방안과 홍보 전략을 수립하는데 있어 필요한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구결과, 육 해 공 3군사관학교는 체력 및 신체조건, 학교전통, 선 후배간의 유대관계가 강한 학교로, 반면에 경찰대는 사회진출이 용이하고, 학업성적이 우수해야 입학할 수 있는 학교로 평가되고 있는 것으로 나타났다. 또한, 육사는 교육 환경과 시설, 교육 프로그램, 교수진, 학교전통, 선 후배간의 유대관계 등에서 해사와 공사보다 더 우수한 것으로 평가되고 있지만, 지원자들의 학업성적 수준에서 경찰대보다 떨어지는 것으로 평가되고 있고, 사회 진출면에서도 경찰대보다 불리한 것으로 평가되고 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

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