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An Efficient Peer-to-Peer Streaming Scheme Based on a Push-Mesh Structure

푸시-메시 구조 기반의 효율적인 피어투피어 스트리밍 기법

  • 김진성 (홍익대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김동일 (홍익대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김은삼 (홍익대학교컴퓨터공학과) ;
  • 배성일 (홍익대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 20100229
  • Accepted : 2010.03.18
  • Published : 2010.03.31

Abstract

The research on peer-to-peer streaming schemes has largely focused on tree-push and mesh-pull structures. However, the tree-push structure has a defect that the tree restructuring time is long, and the mesh-pull structure has long startup delay and lag time from source servers. In this paper, we propose a new peer-to-peer live streaming scheme based on a push-mesh structure that takes advantages of tree-push and mesh-pull structure simultaneously. This structure basically provides the mesh-pull mechanism for data transmission and utilizes peers with high network upload capacity. It also supports the push mechanism along with paths from a source server, super peers, and selected general peers. By NS-2 simulation experiments, we finally show that our proposed scheme can achieve shorter startup delay than the mesh-pull structure, similar lag time to tree-push structure and best playback continuity among the three schemes.

피어투피어 방식의 스트리밍 기법은 크게 트리-푸시 구조와 메시-풀 구조로 연구가 진행되었다. 하지만 트리-푸시 구조는 트리를 재구성하는 지연 시간이 상당히 길어진다는 단점이 있고, 메시-풀 구조는 서버와의 재생 시간차가 크며, 초기 재생 시작이 지연되는 단점을 가진다. 본 논문에서는 트리-푸시 구조와 메시-풀 구조의 장점을 동시에 사용하는 새로운 방식의 푸시-메시 구조의 피어투피어 스트리밍 기법을 제안한다. 이 기법에서는 기본적으로 메시-풀 구조를 기반으로 높은 네트워크 업로드 성능을 가지는 피어를 최대한 활용한다. 또한, 소스 서버와 수퍼 피어 및 수퍼 피어와 특정 수의 일반 피어들 사이에 푸시 방식의 데이터 전송을 지원한다. 마지막으로 NS-2 시뮬레이터를 이용한 실험을 통해 초기 재생 지연 시간이 메시-풀 구조보다 감소하였고, 소스 서버와의 시간차는 트리와 비슷하며, 재생 연속성은 가장 우수하다는 것을 보였다.

Keywords

References

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