Design of Educational Training System for Contents Specialist for development of cultural contents in Asia

아시아 문화콘텐츠 시장개척을 위한 교육지원시스템 설계 및 구현

  • 이은령 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과) ;
  • 김교정 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과)
  • Received : 2010.02.10
  • Accepted : 2010.03.30
  • Published : 2010.03.31

Abstract

Cultural Content Industry, a core industry based on knowledge, is becoming an economic model making new benefits by adding human creativity, imagination, sensitivity and style in to information technology. Cultural Contents Industry representing cultures of each countries is facing major changes towards a new competitive industry of each nation. Cultural content of a country is upbringing new contents power developing into a new industry by flattening the barriers within nations. But cooperations face difficulties in launching the industry because of limited information about the current market and lack of understanding in cultural differences. In order to solve this problem, this paper aims to create global network leading to increase of export and creation of new market with cultural contents and train local specialists. In order to search for the ways to maintain Korean contents in other nations and expand exportation. cooperations invite leading cultural contents groups to South Korea, let the groups experience Korea's contents. Cooperations initiated invite training, dispatch training by Korean companies and international students training. The purpose of this paper is to support education system, ETS-CS(Educational Training System for Contents Specialist) and analyse practices applied in the field to develop a better cultural contents industry.

문화콘텐츠 산업은 지식기반 핵심산업으로, 정보통신기술에 인간의 창의성, 상상력, 감성, 스타일을 투입하여 문화콘텐츠기반 경제사회로 전환하고 있다. 문화산업은 문화전쟁이라는 커다란 변화속에 콘텐츠파워(contents power)로 급속히 변화하고 있으며, 이러한 변화의 추세속에서 우리 문화콘텐츠는 아시아를 넘어 각국으로 진출을 시도하고 있다. 그러나 현재 제한된 현지시장정보와 지역특성을 반영한 문화전반에 대한 이해 부족으로 많은 어려움을 겪고 있다. 이에 문화콘텐츠 글로벌 네트워크 구축을 통하여 문화콘텐츠의 지속적인 수출확대와 신규시장개척의 교두보 역할을 수행할 수 있는 문화콘텐츠 지역전문가 양성이 요청된다. 본 논문에서는 진출 대상 국가의 문화산업 리딩그룹을 국내에 초청하여 우리나라 콘텐츠를 경험케 함으로써 자국 내에서 친 한류 지속화 기반 및 수출확대를 지원하는 초청연수 및 한국기업의 해당국 파견연수, 한국내 체류하는 유학생 연수에 대한 교육지원시스템, ETS-CS(Educational Training System for Contents Specialist)을 설계하고 이를 현장에서 적용한 사례를 분석하여 향후 더 나은 시스템으로 활용도를 높이고자 한다.

Keywords

References

  1. 박상규(2005) 문화상품의 해외진출 활성화 방안연구 p.5
  2. 서비스산업의 탑 브랜드 : 금융(Citibank), 물류(DH L), 숙박(Hilton), 외식(McDonald)
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  10. 아시아 문화콘텐츠 시장개척을 위한 교육지원시스템 설계 및 구현, (그림11),(그림12) 참조
  11. 한국문화콘텐츠진흥원, 2007, 2008 문화콘텐츠 글로벌네트워크구축결과보고서