DOI QR코드

DOI QR Code

2007 개정 중학교 과학과 교육과정의 지속가능발전 내용 분석

Analyses of Science Content on Sustainable Development in Middle School Science Curriculum of 2007-Revised

  • 투고 : 2010.08.25
  • 심사 : 2010.12.05
  • 발행 : 2010.12.31

초록

본 연구에서는 7~9학년 과학과의 2007 개정 교육과정을 중심으로 지속가능발전 내용을 분석하였다. 이를 위해 선행 연구를 참조하여 분석 준거를 개발하였다. 분석 결과 총 25개 단원 가운데 9개 단원에서 지속가능발전과 관련된 내용을 다루고 있었다. 그러나 생물과 지구과학에 지나치게 집중되어 있었고 각각의 주제가 통합되지 못하고 독립적으로 제시되어 있었다. 이에 본 연구는 새롭게 마련되고 있는 차기 과학과 교육과정에 적합한 지속가능발전 교육 내용을 체계화하는 데 기여하기 위하여 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 과학과 교육과정의 목표에 지속가능 발전에 대한 진술 및 지속가능발전 교육의 필요성을 명시할 필요가 있다. 둘째, 중학교 과학과 교육과정에 적합한 지속가능발전 교육 내용, 내용 체계, 학습 목표, 교수-학습 프로그램 등을 개발할 필요가 있다. 셋째, 중학교 과학과 교육과정 안에서 자연적(환경적)차원 이외의 다른 차원인 경제적·사회적·정치적 차원에 대한 관심과 배려가 필요하다.

This study analyzed content on sustainable development in the middle school science curriculum of 2007-Revised. Analyses criteria were developed based on literature reviews. The analyses showed that among 25 units, nine of them dealt with the topics and issues on sustainable development. However, the content had too much partiality for biology and earth science, lacking integration with other areas of science. Results of this study suggest the need for developing systemized teaching material on sustainable development that can be incorporated in the science curriculum by pursuing the following tasks: First, the educational goal of sustainable development and its need should be mentioned in the science curriculum. Second, the class content, themes, objectives, teaching-earning programs on sustainable development should be formulated. Third, within the science curriculum, the content should deal with topics beyond natural or environmental issues, to issues such as economical and socio-political so as to bring better understanding of the concepts related to sustainable development.

키워드

참고문헌

  1. 교육과학기술부 (2007). 중학교 교육과정 해설 III. 과학. 교육과학기술부 고시 제 2006-75호 및 제 2007-79호.
  2. 교육과학기술부 (2009). 고교 환경과 녹생성장 교 육과정 해설서. 교육과학기술부 고시 제2009-41호.
  3. 김주훈, 심재호, 이근호, 서민철, 김덕근 (2009). 기후 변화 대응 방안과 녹색성장 교육과정 개발 연구. 한국교육과정평가원. 연구보고 RRC 2009-12.
  4. 박후서, 이규섭, 박정희, 최석진, 안종운 (2007). 제7차 초등교육과정에서 지속가능한 발전을 위한 환 경교육 실태 연구. 환경교육, 20(1), 28-41.
  5. 안영희, 남영숙 (2006). 지속가능발전 교육을 위한 중학교 국어 교과서 분석 및 개선 방안. 한국환경 교육학회 하반기 정기 학술발표대회 및 정기총회 발표논문집, 49-54.
  6. 이선경, 이재영, 이순철, 이유진, 민경석, 심숙경, 김남수, 하경환 (2005). 유엔지속가능발전교육10년을 위한 국가추진전략 개발연구. 대통령자문 지속가능발전위원회.
  7. 이선경, 이재영, 이순철, 이유진, 민경석, 심숙경, 김남수, 하경환 (2006). 지속가능발전 및 지속가능발전 교육에 대한 대학생과 교사들의 인식. 환경교육, 19(1), 1-13.
  8. 이선경, 강상규 (2009). '유네스코 지속가능발전 교육 세계회의'의 성과와 시사점. 환경교육, 22(3), 1-14(14pages)
  9. 지승현, 남영숙 (2007). 21세기 지식기반사회에서의 지속가능발전 교육 방향 탐색. 환경교육, 20(1), 62-72.
  10. Fien, J. & Tilbury, D. (2002). The global challenge of sustainability. In Tilbury, D., Stevenson,R. B., Fien, J. & Schreuder, D.(eds.) Education and Sustainability : Responding to the Global Challenge. IUCN. Gland, Switzerland and Cambridge, UK. 1-12.
  11. IUCN, UNEP, WWF(1991). Caring for the Earth: A Strategy for Sustainable Living. IUCN, Gland.
  12. UN (1993). Agenda 21; Earth Summit - The United Nations Programme of Action from Rio. UN, New York.
  13. UN (2005). 2005 World Summit Outcome; Resolution adopted by the General Assembly. UN, New York.
  14. UNESCO (2004). United Nations Decade of Education for Sustainable Development 2005- 1014; Draft International Implementation Scheme. UNESCO, Paris.
  15. UNESCO (2005a). United Nations Decade of Education for Sustainable Development 2005- 1014; Draft International Implementation Scheme. UNESCO, Paris.
  16. UNESCO (2005b). Executive Summary on United Nations Decade of Education for Sustainable Development 2005-1014; Draft International Implementation Scheme. UNESCO, Paris.
  17. UNESCO (2009). Review of Contexts and Structures for Education for Sustainable Development Learning for a sustainable world 2009. UNESCO, Paris.
  18. UNESCO (2010a). Teaching and Learning for a Sustainable Future: A multimedia teacher education programme(Accessed 2010). http://www.unesco.org/education/tlsf/
  19. UNESCO (2010b). UNESCO Strategy for the Secondary Half of the United Nations Decade of Education of Education for Sustainable Development. UNESCO, Paris.
  20. WCED (1987). Our Common Future. Oxford University Press, Oxford.