신교통 바이모달트램 시스템 도입수준 분석 연구

Analytic Study of the Level of Introducing Bimodal TRAM System

  • 엄진기 (한국철도기술연구원 교통물류연구실) ;
  • 최명훈 (한국철도기술연구원 교통물류연구실) ;
  • 성명준 (한국철도기술연구원 교통물류연구실) ;
  • 이준 (한국철도기술연구원 교통물류연구실) ;
  • 박상민 (과학기술연합대학원대학교 교통물류시스템)
  • 투고 : 2010.06.30
  • 심사 : 2010.11.10
  • 발행 : 2010.12.06

초록

바이모달트램은 접근성과 정시성의 측면에서 철도와 버스의 이점을 모두 갖춘 신 대중교통 시스템이다. '저탄소 녹색성장'의 국가 전략에 부합하는 바이모달트램은, 앞으로 대중교통으로써 중요한 역할을 담당할 것으로 기대된다. 대중교통은 인구통계학적 특성, 이용자의 행태, 재정상태 등 여러 조건의 영향을 받기 때문에, 본 연구에서는 바이모달트램의 도입여부를 결정하기 위해 고려되어야 할 지표들을 정의하고, 도시별 도입수준을 결정하기 위한 BSI(Bimodal Score for Introduction)를 산정하도록 한다. 본 연구는 신 대중교통 시스템으로써 바이모달트램의 도입을 추진하려는 도시의 의사결정에 도움을 줄 것으로 기대된다.

The Bimodal Tram being developed in Korea is a new transit system that provides both benefits of rail and bus systems in terms of accessibility and fixed time schedule. The Bimodal Tram is expected to take an important role of transit system in Korea under the national strategy of transportation system such as 'Low Carbon and Green Growth' for the next generation. This study does define the key indices considered for a decision of introducing the Bimodal Tram system and develop a finalized index, BSI(Bimodal Score for Introduction), showing the level of Bimodal Tram system introduced at a city level. The transport/transit system varies depending on cities with respect to demographic characteristics, travel patterns, financial capabilities, etc. This study will help any cities where transport agencies are trying to introduce the Bimodal Tram as a new transit system.

키워드

참고문헌

  1. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (2005) Establishment of Basic Conceptual Plan for BRT in the Periphery of the Capital(Seoul Metropolitan Area), p. 59.
  2. J.K. Eom (2009) The Feasibility Studies for Introducing Bimodal Tram System Based on Urban Scale, Journal of the Korean Society for Railway, 12(6), pp. 1067-1075.
  3. C.W. Do (2004) Traffic Engineering-Fundamentals. pp. 13-17
  4. J.H. No (1999) Traffic Planning, p. 43.
  5. Korea Transportation Database (2008) Research data for the Present State of Public Transit.
  6. C.W. Do (2004) Traffic Engineering-Fundamentals, p. 214.
  7. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (2005) Highway Capacity Manual, pp. 450-451.
  8. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (2005) Establishment of Basic Conceptual Plan for BRT in the Periphery of the Capital(Seoul Metropolitan Area).