A Study on Students' Responses to Non-routine Problems Using Numerals or Figures

숫자 또는 도형을 사용하여 제시된 비정형적인 문제에서 학생들의 반응에 대한 연구

  • Hwang, Sun-Wook (Department of Mathematics, Soongsil University) ;
  • Shim, Sang-Kil (Accreditation Center for Educational Development, Dankook University)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

The purpose of this article is to study students' responses to non-routine problems which are presented by using solely numerals or symbolic figures. Such figures have no mathematical meaning but just symbolical meaning. Most students understand geometric figures more concrete objects than numerals because geometric figures such as circles and squares can be visualized by the manipulatives in real life. And since students need not consider (unvisible) any operational structure of numerals when they deal with (visible) figures, problems proposed using figures are considered relatively easier to them than those proposed using numerals. Under this assumption, we analyze students' problem solving processes of numeral problems and figural problems, and then find out when students' difficulties arise in the problem solving process and how they response when they feel difficulties. From this experiment, we will suggest several comments which would be considered in the development and application of both numerical and figural problems.

Keywords

References

  1. 우정호 (1998). 학교수학의 교육적 기초, 서울대학교 출판부.
  2. 우정호 (2000). 수학 학습-지도 원리와 방법, 서울대학교출판부.
  3. 유윤재 (2007). 수학교육에 유용한 표상, 한국수학교육학회 시리즈 A <수학교육>, 46(1), pp.123-134.
  4. 이대현 (2006). 직관의 즉각성 요인과 효과에 대한 고찰, 한국수학교육학회 시리즈 A <수학교육>, 45(3), pp.263-273.
  5. 이대현.박배훈 (2001). 수학교육에서 직관과 그 오류에 관한 고찰, 한국수학교육학회 시리즈 A <수학교육>, 40(1), pp.15-25.
  6. 이양미 (2005). 문제해결을 위한 초등학교 3학년 학생의 표상과 표상의 정교화 과정 분석, 한국교원대학교 석사학위 논문.
  7. 조두경.박만구 (2008). 수학 문제해결 과정에서 나타나는 초등학생들의 수학적 사고 분석, 한국수학교육학회 시리즈 A <수학교육>, 47(2), pp.169-180.
  8. 황혜정.나귀수.최승현.박경미.임재훈.서동엽(2007), [개정판] 수학교육학신론, 서울: 문음사
  9. Carter. P., & Russell. K. (2001). Workout for a balanced Brain, Pleasantville, NY: The Reader's Digest Association, Inc.
  10. NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.