DOI QR코드

DOI QR Code

Implementation of Digital Light Drawing System based on Stereo Vision

스테레오 비전 기반 Light Drawing 시스템 구현

  • 박원배 (숭실대학교 미디어학과) ;
  • 박창범 (숭실대학교 미디어학과) ;
  • 백두원 (숭실대학교 미디어학과)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

Light Drawing is a photographic technique which exposures are made at night or in a darkened room usually by moving a hand-held light source[1]. Due to the limitations of equipment and environment, users having difficulty in drawing a picture in 3D space. If user take a light drawing, they need a camera that have function and darkened environment. Alternative solution is that we can make a light drawing picture by using the computer drawing tool as in Photoshop. Nevertheless, this solution will let the User lose their interest in drawing because this solution cannot synchronize between the real action of human hand motion and the electronic input devices such as mouse and keyboard. This paper proposed a digital content that can make light drawing easier. We used a digital content that will facility Light Drawing easier. We can measure the light spot position by using the stereo camera. Based on the measured position of the light spot, we reproduce light drawing in virtual space by using drawing effect method.

Light Drawing은 사진 촬영 기법 중 하나로, 어두운 방이나 밤에 빛이 나는 물체의 움직임을 노출 기법을 이용하여 촬영 한 것이다[1]. 사용자가 Light Drawing을 만들려 한다면 장 노출 카메라가 필요하고, 어두운 환경이 필요함으로 제한사항이 따르며 사용자는 3차원 공간에 그림을 그리는 것에 어려움을 느낀다. 반면에 포토�斌� 같은 컴퓨터 드로잉 툴을 사용하여 Light Drawing 효과를 낼 수 있다. 그러나 마우스나, 타블렛과 같은 입력 장치는 실제로 그림을 그리는 행위와 차이가 나기에 사용자들의 흥미를 반감시킨다. 본 논문에서는 Light Drawing을 손쉽게 제작 가능한 디지털 컨텐츠를 제안한다. 스테레오 비전을 이용하여 빛의 3차원 위치 정보를 계산하고 Drawing Effect를 이용하여 3차원 가상 공간에 Light Drawing을 구현하였다.

Keywords

References

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Light_painting
  2. http://tochka.jp/pikapika/
  3. Bill Baxter, Vincent Scheib, Ming C. Lin, Dinesh Manocha, "DAB: interactive haptic painting with 3D virtual brushes," Proceedings of the 28th annual conference on Computer graphics and interactive techniques, 2001(8).
  4. http://www.wiispray.com/
  5. D. F. Keefe, "Cavepainting : A Fully Immersive 3D Artistic Medium and Interactive Experience," 2001 symposium on Interactive 3D Graphics, pp.85-93, 2001(3). https://doi.org/10.1145/364338.364370
  6. Carolina Cruz-Neira, Daniel J. Sandin, Thomas A. DeFanti, Robert V. Kenyon, and John C. Hart, "The CAVE: audio visual experience automatic virtual environment," Communications of the ACM, Vol..35 No.6, pp.64-72, 1992(6). https://doi.org/10.1145/129888.129892
  7. 김수인, 남궁재찬, “스테레오 비젼 시스템에서의 이동객체 추출 및 거리 측정”, 멀티미디어학회 논문지, Vol.5, pp.272-280, 2002.
  8. http://en.wikipedia.org/wiki/Long_exposure
  9. 조재일, 최승민, 장지호, 황대환, "지능형 로봇 스테레오 비전 처리 기술", 전자통신동향분석, 제 22권, 제2호, pp.38-47, 2007.
  10. Y. Wang, D. Shen, and E. K. Teoh, "Lane detection using Catmull-Rom Spline," IEEE International Conference on Intelligent Vechicles, pp.51-57, 1998.
  11. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ee417606(VS.85).aspx