초등학교 교실공기질의 특징과 제어방안에 관한 연구

Study on the Characteristics of Air quality in the Classroom of Elementary School and Its Control Methods

  • 정지원 (인천대학교 도시환경공학부) ;
  • 이희관 (인천대학교 도시환경공학부)
  • Jeong, Ji-Won (School of Urban and Environmental Engineering, University of Incheon) ;
  • Lee, Hee-Kwan (School of Urban and Environmental Engineering, University of Incheon)
  • 발행 : 2010.04.30

초록

The common life with modern urban residence, spending more than 80~90% of daily life in indoor environment, makes the importance of indoor air quality (IAQ) even higher. Many efforts have made to improve indoor air quality (IAQ), which requires those systematic approaches for field practice. A recent study reported that no general approach cannot be made for IAQ improvement due to the great deal of variety in different indoor environments. Those indoor spaces included in Korean IAQ regulation were classified based on their characteristics and the IAQ guideline was suggested for each group of indoor spaces. Apart from those indoor spaces, the classroom in elementary school has different characteristics. By introducing the systematic approaches, the elementary classroom was surveyed and analyzed to understand its characteristics in due IAQ consideration. Based on the characteristics, there are several IAQ control measures suggested, including ventilation operation, dust mat installation, and white board. $CO_2$ and airborne dust were monitored and analyzed in order to evaluate the effectiveness of each control measure to IAQ. It was found that the general level of $CO_2$ concentration was managed under the IAQ guideline by applying the ventilator operation. The ventilation was also effective to the fugitive airborne particulate in elementary classroom environment.

키워드

참고문헌

  1. 김기선, "교실 내 분진 특성에 관한 연구", 대구카톨릭대학교 석사학위논문(2001).
  2. 대기환경연구회, "대기환경개론", 동화기술, pp. 333-334(2003).
  3. Richard W. Boubel and other, "Fundamentals of Air Pollution", Academic Press(1994).
  4. 김순희, "교실 먼지의 물리․화학적 성상과 미생물 수에 미치는 청소방법 및 바닥재의 영향", 제47회 전국과학전람회(2001).
  5. 조영일 등, "환경공학", 동화기술(1998).
  6. 산업보건 위생연구실, "실내공기질 평가", 노동부(2002).
  7. 정지연 등, "고층 상업 빌딩 소재 사무실의 실내환경질 평가", 한국산업안전연구원(2002)
  8. 박성규, 정진도, 김성후, "대기환경관리", 동화기술(2003).
  9. J.D. Spengler, J. M Samet and J. F. McCarthy, "Indoor Air Quality Handbook", McGraw-Hill(2001).
  10. 김순희, "교실 환경 개선에 관한 연구", 제47회 전국과학전람회(2000).
  11. 양원호 등, "발생원에 따른 일부 학교 교실의 실내공기질 평가 사례 연구", 한국환경과학회(2005).
  12. 윤관용, "여름철 강의실에서의 실내와 실외 공기질 관계에 관한 연구", 서원대학교 석사학위논문(2000).
  13. 손종렬, 노영곤, 손부순, "국내 일부학교 건물의 실내공기질 평가", 환경보건학회지(2006).
  14. U.S. EPA, "Indoor Air Quality Tools For Schools", (2000).
  15. Dagmar Schmidt Etkin and Carlton Vogt, "Indoor Air Quality in Schools"(1996).
  16. Lisa Heschong, "Daylighting and Human Pen Formance", ASHRAE(2002.6).
  17. 송지한, "열차풍을 고려한 지하역사 내 공기질 예측모델 개발에 관한 연구", 서울시립대학교 석사학위논문(2004).
  18. 강영, "공동주택의 자연환기량 평가에 관한 연구", 서울시립대학교 석사학위논문(2000).
  19. 류재홍, "지하철 내의 $CO_{2}$ 측정을 통한 적정 환기량 산정에 관한 연구", 서울시립대학교 석사학위논문(1997).
  20. 이희관, 정지원, 송지한, 김신도, "초등학교 교실에서의 실내공기질 관리 지침", 한국대기환경학회 추계학술대회 논문집(2005).
  21. Heekwan Lee, Jiwon Jeong, Shin-Do Kim, Jeong-Joo Lee, "Practical Approaches for the IAQ Management in Elementary School Classrooms", A&WMA''s 99th Annual Conference & Exhibition(2006).
  22. 정지원, 이희관, "초등학교 교실에서 학생활동에 따른 먼지농도 구성 변화", 한국대기환경학회 춘계학술대회 논문집, pp. 253-254(2004).
  23. 정지원, 이희관, "초등학교 교실내의 실내공기질 개선에 관한 연 구", 한국대기환경학회 춘계학술대회 논문집, pp. 172-173 (2005).
  24. 김윤신 , "실내공기질 관리방안에 관한 연구", 환경부(1999).
  25. 김신도 등, "실내공기질 관리지침서 개발에 관한 연구", 환경부 (2005).
  26. 김강석 등, "실내공기오염에 대한 국민의식 조사와 정책방안 연구", 한국환경정책평가연구원(2001).
  27. 김신도 등, "다중이용시설 자동 측정망 구축을 위한 조사 연구 사업", 환경부(2005).
  28. 환경부 등, "실내공기질 관리 기본 계획", 관계 8개 부처(2004)
  29. 환경부, "다중이용시설 등의 실내공기질관리법" 7조(2004).
  30. 김윤신 등, "학교보건 및 교내환경위생 개선방안에 관한 연구", 정책연구과제보고서(2000).
  31. 신동천, "학교 실내공기오염 및 개선방안", 한국학교보건협회지(2000).