Prediction and Evaluation of Indoors Noise Level of Exhibition Room in Museum by Road Traffic Noise

도로교통소음으로 인한 박물관 전시실의 실내 소음레벨 예측 및 평가

  • Lee, Kook-Hyun (Department of Architectural Engineering, Wonkwang University) ;
  • Park, Yeong-Ji (Department of Architectural Engineering, Wonkwang University) ;
  • Kim, Jae-Soo (Department of Architectural Engineering, Wonkwang University)
  • Received : 2010.06.11
  • Accepted : 2010.08.30
  • Published : 2010.08.31

Abstract

Recently, with sudden increase of supplying rate of cars and quantity of goods transported, traffic noisy becomes one of important factors obstruct environment of exhibition and view facilities have purpose in calmness and unsatisfaction about this is high now. Therefore, in case of exhibition and view facilities, it has to be grasped that satisfaction degree about the noisy in and out of the exhibition room by performing effect valuation on traffic noisy from design step. However the level of internal noise cannot be measured at the design phrase of the structure due to the noise of traffic. Up until now a walls transmission loss, based on the law of mass, is predicted using this method. However measuring the internal sound level after actual construction reveals that there is a large difference from measurements made at the design stage, and it is very difficult to find a solution after the opening of the structure. From research looking from this perspective the internal sound level was predicted- calculating the internal sound absorption ability, using acoustic simulation and loss prevention of an insulated wall- based on data collected to evaluate the internal sound of an exhibition room at a Folk Museum adjacent to a freeway. The results of this research are considered to provide important data for the prediction of internal sound level at the time of construction of exhibition facilities similar to this.

최근 자동차 보급률과 물동량의 급증으로 인해 도심에서 교통소음은 정온함을 목적으로 하는 전시 및 관람시설의 음환경을 저해하는 중요한 인자로 대두되고 있으며, 이에 따른 불만족이 매우 높은 편이다. 따라서 전시 및 관람시설의 경우 설계단계에서부터 교통소음에 대한 영향평가를 실시하여 전시실 내외부의 소음에 대한 만족 여부를 파악해야 한다. 그러나 설계단계에 있는 건축물의 경우 교통소음으로 인한 실내소음레벨을 측정할 수 없어, 지금까지는 질량법칙을 토대로 한 벽체의 투과손실 식을 사용하여 예측하고 있다. 그러나 실제 건립 후 실내 소음레벨을 측정해 보면 설계단계와는 많은 차이를 보이고 있어 개관 후 이에 대한 대책 마련에 많은 어려움이 있다. 이러한 관점에서 본 연구에서는 고속도로에 인접한 민속박물관 전시실의 실내소음도 평가를 위해 실측한 자료를 토대로 차음벽체의 투과손실과 음향시뮬레이션을 이용한 실내흡음력을 산정하여 실내 소음레벨을 예측 평가해 보았다. 이러한 연구결과는 향후 이와 비슷한 전시시설 건립 시 실내소음도의 예측을 위한 중요한 자료를 제공할 것으로 판단된다.

Keywords

References

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