DOI QR코드

DOI QR Code

Case Study on The Implementation of Student Teachers' Practicums Based on a Blended Model

블렌디드 모형에 기초한 보육실습 운영에 관한 사례연구

  • Shin, Hae-Young (Department of Child Studies and Education, Hanyang Cyber University)
  • 신혜영 (한양사이버대학교 아동학과)
  • Received : 2010.03.31
  • Accepted : 2010.05.09
  • Published : 2010.06.30

Abstract

In order to improve the quality of student teachers' practicum, this study analysed the current situation of student teachers' field practice in child care centers. The study also assessed the practicum implementation case of H Cyber University. First, this research examined the characteristics of practicum implementation in universities. Second, a variety of strategies based on a blended model, on/off-line lectures, professor-student interaction, university-daycare centers collaboration, e-mentoring, and student teachers' portfolios that reduce the problems of student teachers' training, were explored. Finally, the practicum implementation case that adopted these factors was assessed. The results from this case study implied that student teachers' practicums based on a blended model can be an alternative method for problem-solving in existing student teachers' training in universities.

Keywords

References

  1. 고미영(2009). 질적사례연구. 서울: 청목출판사.
  2. 김정주, 장정애(2007). 실습기간동안 이-멘토링 과정에서 나타난 예비교사의 경험과 변화과정 연구. 열린유아교육연구, 12(6), 69-97.
  3. 맹영하(2007). 교사연수 프로그램의 개선방안에 대한 연구: 블랜디드 모형에 의한 PBL연수 프로그램의 사례를 중심으로. 경희대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  4. 박은혜(2004). 유아교사론. 서울: 창지사.
  5. 박은혜, 이은화, 이현옥, 임승렬, 조운주(1998). 초임교사를 위한 입문교육 프로그램 모형 개발에 관한 기초연구. 한국교사교육, 15(1), 220-239.
  6. 박은혜, 조운주(2006). 반성적 실천을 위한 유아교육실습. 서울: 창지사.
  7. 신현주(1998). 유아교육실습지도교사의 역할 인식과 수행에 관한 연구. 서원대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  8. 안효진(2005), 교육실습상황에서 실습교사들이 느끼는 갈등과 그 의미에 대한 이해. 유아교육연구, 25(3), 289-309.
  9. 윤기영, 정현숙, 류칠선(2001). 유아교육 실습지도교사 교육 프로그램 개발 연구. 교육발전, 20(2), 73-97.
  10. 이미화, 장명림, 신나리, 김문정, 김현철(2006). 육아지원인력의 수급전망과 전문성 제고 방안 연구. 육아정책개발센터 2006-03 연구보고서.
  11. 이은화, 배소연, 조부경(2001). 유아교사론. 서울: 양서원.
  12. 임승렬(1995). 유아교사 양성을 위한 교육실습 개선 방안. 덕성여자대학교 교육연구, 4, 77-97.
  13. 조부경, 고영미(2004). 유아교육 실습지도를 위한 대학과 유치원과의 협력모형 개발. 유아교육연구, 24(3), 47-76.
  14. 조희진, 김정신, 노은호(2003). 보육실습의 실태에 대한 조사 연구. 한국보육학회지, 3(2), 243-274.
  15. 황윤세, 장영숙, 최미숙(2004). 교육 실습경험 및 실습기관의 조직풍토가 예비 유아교사의 자아개념, 역할수행 및 교수효능감에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 38, 195-218.
  16. Burford, V. N., & Gross, D. D.(2000). Caring on-line: On-line empathy, self-disclosure, emotional expression and nurturing. Paper presented at the Annual Meeting of the National Communication Association(86th, Seattle, WA, November, 2000).
  17. Grorgi, D., & Crowe, J.(1998). Digital portfolios: A confluence of portfolio assessment and technology. Teacher Education Quarterly, 25(1), 73-84.
  18. Hawkey, K.(1998). Mentor pedagogy and student teacher professional development: A study of two mentoring relationships. Teaching and Teacher Education, 14(6), 657-670. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(98)00015-8
  19. Hoper, L. J.(1999). Portfolio assessment as summative documentation in a teacher preparation program. (ERIC Document Reproduction Service No, ED 435754).
  20. Kunselman, J., Hensley, C., & Tewsbury, R.(2003). Mentoring in academic: Models for facilitating academic development. Journal of Criminal Justice Education, 14(1), 147-163.
  21. McDermott, P., Gormeley, K., Rothenberg, J., & Hammer, J.(1995). The influence of classroom practical experiences on student teachers' thoughts about teaching. Journal of Teacher Education, 46(3), 184-191. https://doi.org/10.1177/0022487195046003004
  22. Pultorak, E. G.(1993). Facilitating reflective thought in novice teacher. Journal of Teacher Education, 44(4), 288-296. https://doi.org/10.1177/0022487193044004007
  23. Stout, C. J.(1989). Teacher' view of the emphasis on reflective teaching skill during their student teaching. The Elementary School Journal, 89(4), 511-527. https://doi.org/10.1086/461589
  24. Thorne, K.(2005). Blended learning: How to integrate online & traditional learning. Kogan Page Limited. 블렌디드 러닝. 김성길, 양유정, 임의수, 편은진 (공역). 서울: 학지사. (2003년 원저발간)