서울시 보육교사의 구강보건인식도 및 구강건강관리 행태

Recognition and performance of preschool teachers on children's oral health in Seoul

  • Lee, Sun-Mi (Department of Dental Hygiene, Dongnam Health University) ;
  • Lim, Mi-Hee (Department of Dental Hygiene, Hanyang Women's University) ;
  • Jung, Jae-Yeon (Department of Dental Hygiene, Hanyang Women's University) ;
  • Hwang, Yoon-Sook (Department of Dental Hygiene, Hanyang Women's University) ;
  • Kim, Soo-Hwa (Department of Dental Hygiene, Hanyang Women's University)
  • 투고 : 2010.03.23
  • 심사 : 2010.06.15
  • 발행 : 2010.06.30

초록

Objectives : This study was performed to investigate the recognition of the educators in preschool education institutions on children's oral health promotion. Methods : The subjects of this study included 918 preschool teachers who have been performing an oral health education program for children at preschool centers in Seoul. For this study, the survey was conducted from September 2008 to November 2008 through a questionnaire. Results : It has been found that 58.5% of the given preschool institutions have implemented an oral health promotion program and 99.1% of the respondents recognized the importance of the oral health. 53.9% of the respondents used sweets as a reward for good deeds. Regarding the behaviors of oral health promotion, the daily tooth-brushing and the implementation of a regular oral check-up accounted for 69.0% and 59.5% respectively. The subjects recognized that they have responsibility for the tooth-brushing instruction(91.6%) and provision of an oral inspection(78.3%). It has been also found that the case of performing the oral health program with older age and higher work experiences was significantly high(p<0.05). Conclusions : The recognition and performance of kindergarten teachers on children's oral health affects daily life and healthful living habits of children. Therefore oral health education program for the teachers has to be developed.

키워드

참고문헌

  1. 서울마장초등학교병설유치원. 건강생활 습관형성을 위한 유아 치아건강관리 프로그램 운영: 서울특별시교육청 지정 건강생활 시범유치원 운영보고서. 서울:서울마장초등학교병설유치원; 2006:3.
  2. Urbano MT. Preschool Children with Special Health care needs. San Diego: Singular Pub Group; 1991:30-35.
  3. 보건복지부. 2006 국민구강건강실태조사. 서울: 보건복지부; 2006:53.
  4. Kelestein LB. Preventing tooth decay in children. J Dent Res. 1952;7:74.
  5. 정일영. 미취학 아동의 칫솔사용교육과 치태지수 변화에 관한 연구. 경희대학교대학원 석사학위논문 1986.
  6. 김명진, 선예경, 심연수. 유아의 구강관리에 관한 보호의 인지도 조사. 대한소아치과학회지 2000;27(2):292-299.
  7. Vaitkeviciene V, Milciuviene S, Zaborskis A. Oral hygiene of preschool children in Kaunas city and their parents' attitude towards children's oral health. Medicina. 2005;41(5):427-434.
  8. 이은경. 유아교사의 안전에 대한 지식과 실천과의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 2005.
  9. 김설악. 유아의 구강보건관리에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 한국학교보건학회지 1995;8920:324.
  10. 강현숙. 부모의 아동에 대한 구강건강관리가 아동의 구강건강관리행위에 미치는 영향. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문 1999.
  11. 김은희. 보육교사의 구강관리 인식도가 유아의 구강건강에 미치는 영향. 가천의과학대학교 보건대학원 석사학위논문 2006.
  12. 안용순, 김미정. 성남시 보건소 유아구강보건사업 개발을 위한 구강건강실태에 관한 조사연구. 한국치위생교육학회지 2001;1(2):201-211.
  13. 김설악. 조명숙, 심수현, 유치(아)원 교사의 구강보건의식에 관한 연구. 대한치과위생학회지 2007;9(1):12.
  14. 한지연. 유아교육기관 종사자의 구강보건지식과 실천에 대한 연구. 단국대학교 행정법무대학원 석사학위논문 2007.
  15. Watt RG. Oral Health Promotion Evaluation Toolkit. Wellington: Stephen Hancocks Ltd; 2004:6.
  16. Finn SB. Clinical Pedodontics. Philadelphia: Saunders; 1973:610-633.
  17. 김정신, 박성미. 보육교사의 역할인식과 역할수행에 관한 연구. 한국영유아교원교육학회 2007;11(1):133-155.
  18. Hankin JH, Chung CS, Kau MC. Genetic and epidemiologic studies of oral characteristics in Hawaii's schoolchildren: dietary patterns and caries prevalence. J Dent Res. 1973 Sep-Oct;52(5): 1079-86. https://doi.org/10.1177/00220345730520051601
  19. 김용환. 한국식품의 치아우식 유발지수에 관한 연구. 대한구강보건학회지 1981;5(1):35-51.
  20. 오명희. 유치우식의 관련요인에 대한 연구. 서울대학교대학원 석사학위논문 1982.
  21. Helm S, Helm T. Correlation between caries experience in primary and permanent dentition in birth-cohorts 1950-70. Scand J Dent Res. 1990 Jun;98(3):225-227.
  22. 이연승, 조미나. 보육교사의 전문성 향상을 위한 실태연구. 열린유아교육연구 2005;10(1):41-67.