A Simulation program for verify and reappearance of motor vehicle accident

교통사고 조사 및 재현을 위한 시뮬레이션 프로그램에 관한 연구

  • Received : 2009.11.25
  • Accepted : 2010.01.30
  • Published : 2010.02.28

Abstract

The research which needs when the traffic accident occurs, the assailant and the victim as the assault person the gain and loss as the damage person does in necessity. Produces shame information which is scientific about the traffic accident which occurs, importance in the effect of visual, about the program which based on the fact that provides the tool which is used from the process which reappears an accident embodies is a thing in the objective self-acknowledgement assailant and the victim. From the research which sees traffic accident site easily, will compose and the fact that applies according to in necessary accident investigation process of the simulation program will be able to reappear goal. From the insurance company and the police station expressed the frame about traffic accident and the sample result to apply reappears from the side of visual the application value was expected with the tool which appropriate in accident control is easy very and is.

본 연구는 교통사고가 발생하면 가해자는 가해자로서의 이해와 피해자는 피해자로서의 이해가 필요로 한다. 발생한 교통사고에 대하여 과학적인 수치 정보를 산출하기 보다는 시각적인 효과에 중점을 두고 대상자인 가해자와 피해자에게 사고를 재현하는 과정에서 사용되는 도구를 제공하는 것을 근거로 구현한 프로그램에 관한 것이다. 본 연구에서는 교통사고 현장을 용이하게 구성하고 재현할 수 있는 시뮬레이션 프로그램의 필요에 따라 사고조사 과정에 적용하는 것이 목적이다. 보험사 및 경찰서에서 교통사고에 대한 프레임을 표현하고 적용해 본 결과 시각적인 측면에서 재현하는데 매우 용이하였으며 사고 처리에 적절한 도구로 활용가치가 기대 되었다.

Keywords

References

  1. 한인환, "자동차 사고 재구성을 위한 충돌해석", 한국자동차공학회논문집, 제6권, 제 2호, pp. 178-190, 1998.
  2. 박상옥, 한인환 "자동차 사고 재구성을 위한 제동과 미끄럼 동역학 및 역해석.", 한국자동차공학회논문집, 제7권, 제 4호, pp189-202, 1999.
  3. Bailey, M.N. "Data from Five Staged Car to car collisions and Comparison with Simulations," SAE Paer, 2000, 2000-01-0849.
  4. Brach,R.M. "Mechanical Impact Dynamics-Rigid Body Collisions.", John Wiley & Sons, New York, pp. 223-252, 1991.
  5. Brach,R.M. "Crush Energy and Planar Impact Mechanics for Accident Reconstruction." SAE Paper 980025, 1998.
  6. Graz, "4-PC-CRASH작동법", 2002, Ver. 6.0
  7. http://www.quest3d.nt/wiki/index.php
  8. 강승묵, "퀘스트 3D 기초편", 2007, 혜지원
  9. http://www.quest3D.com
  10. http://www.microsoft.com/directx