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현장시험을 통한 다양한 지반강성 평가방법에 대한 연구

A Study on Various Soil Stiffness Evaluation Methods with Field Test

  • 유완규 (명지대학교 토목환경공학과) ;
  • 김병일 (명지대학교 토목환경공학과) ;
  • 김주형 (한국건설기술연구원 지반연구실) ;
  • 박근보 (한국건설기술연구원 지반연구실)
  • Yoo, Wan-Kyu (Dept. of Civil & Environmental Eng., Myongji University) ;
  • Kim, Byoung-Il (Dept. of Civil & Environmental Eng., Myongji University) ;
  • Kim, Ju-Hyong (Geotechnical Eng. & Tunnelling Research Div., KICT) ;
  • Park, Keun-Bo (Geotechnical Eng. & Tunnelling Research Div., KICT)
  • 투고 : 2010.02.01
  • 심사 : 2010.04.09
  • 발행 : 2010.04.30

초록

현재 우리나라의 다짐관리와 평가에는 주로 평판재하시험, 현장에서 모래치환법에 의한 흙의 밀도 시험방법 등이 이용되고 있지만 이러한 방법들은 여러 문제점을 갖고 있다. 지난 30년 동안 문제점을 보완하기 위해 유럽, 미국 등을 중심으로 연속다짐관리에 대한 연구가 활발히 진행되고 있으며, 이 외에도 새로운 다짐평가장비인 지오게이지, 동평판재하시험기, 동적콘관입시험기 등을 개발하여 사용하고 있다. 이 연구에서는 이러한 새로운 다짐평가장비들을 기존 다짐평가방법을 보완, 대체할 수 있는 시험방법으로 활용하고자 시험성토를 통하여 현장시험을 실시하였다. 그 결과 연속다짐평가 장비인 컴팩토미터와 동평판재하시험기의 경우 기존 다짐도 평가 방법인 평판재하시험, 현장들밀도시험결과와 경향이 비교적 잘 일치하는 것으로 나타났다.

The plate loading test(PLT) and the field density test are mainly used on the construction of embankments to control the compaction of a limited layer thickness. These two test methods are very time consuming and inefficient, but they are still commonly used as the methods of quality control for soil compaction. In the last 3 decades, many devices such as geogauge, light falling weight deflectometer(LFWD) and dynamic cone penetrometer(DCP) etc., have been introduced into the engineering market with the objective of acquiring in situ stiffness properties of the compacted soil layers. Recently, a new type of sensor, called compactometer, which in mounted on the drum of a roller and measures impact forces continuously with GPS, called as Continuous Compaction Control(CCC), has come into use in many countries such as America, Germany, Japan and so on. The main objective of this paper is to assess the potential use of these new devices as quality control and assurance devices for compacted soil layers. Based on this study, compactometer and the LFWD results werestrongly correlated with the result obtained from the PLT and the field density test.

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참고문헌

  1. 박용원, 김병일, 이승현, "토질역학", 대영사, pp. 38-39, 1월, 2005.
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