DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Trend Survey on Overseas e-Learning Quality Assurance

해외 이러닝 품질관리 동향 조사 분석

  • 김자미 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 김창수 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 이원규 (고려대학교 사범대학 컴퓨터교육과)
  • Received : 2010.03.18
  • Accepted : 2010.06.23
  • Published : 2010.07.28

Abstract

The e-Learning quality assurance is a part of responsibility for education in latest information age, and should be understood as a basic direction for qualitative enhancement rather than quantifiable expansion. In such a context, this study sought to survey latest trends of e-Learning quality assurance activities deployed around overseas countries, so that it could give possible implications on how to plan and perform e-Learning quality assurance in Korea. So, this study focused on surveying actual conditions, coverage, target and useful indices of e-Learning quality assurance activities deployed by 9 institutions across 5 countries, and characterizing those activities across 5 countries. As a result, this study could find out its implications such as acquisition of various resources available for e-Learning, nationwide consolidation of e-Learning quality assurance activities, development of specialists in e-Learning quality assurance, and choice and focus for e-Learning quality assurance system. In other words, it was found that e-Learning quality assurance should be approached from nationwide standpoint in the interest of better educational quality, rather than from viewpoint of task.

이러닝 품질관리는 정보화 시대의 교육에 대한 책무성의 하나로 양적 팽창 보다는 질적 강화를 위한 기본 방침으로 이해되어야 한다. 이에 본 연구는 해외에서 이루어지고 있는 이러닝 품질관리 동향 조사를 통해 우리나라의 이러닝 품질관리가 어떤 형태로 진행되어야 하는지에 시사점을 제공하고자 하였다. 따라서 5개 국가 9개 기관의 이러닝 품질관리 현황, 영역 및 대상, 지표의 쓰임 등에 대해 알아보고, 5개국의 이러닝 품질관리 특징을 분석하였다. 분석결과, 이러닝을 위한 다양한 자원 확보, 국가 수준의 이러닝 품질관리 통합, 전문가 양성 그리고 품질관리 시스템에 대한 집중과 선택이라는 시사점을 찾을 수 있었다. 즉, 이러닝 품질관리는 업무의 측면이 아닌 교육의 질적 향상이라는 범 국가적 차원에서 접근할 필요가 있음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 한국교육학술정보원, 이러닝 품질관리 방법론, 한국교육학술정보원, 2005.
  2. ISO/IEC JTC1 SC36 WG5, Information Technology & Learning, Education, and Training & Quality Management, Assurance and Metrics, Part 1 : General Approach, ISO/IEC JTC1 SC36 WG5, 2004.
  3. DETC, 2005 Distance Education Survey, Washington: CHEA, 2005.
  4. DETC, DETC Accreditation Handbook 2009, Washington: DETC, 2009.
  5. QAA, Handbook for institutional audit : England and Northern Ireland, Gloucester: QAA, 2006.
  6. 한국교육학술정보원, 이러닝 품질관리(QA) 종합계획수립, 한국교육학술정보원, 2005.
  7. CHEA, The Condition of Accreditation : U.S. Accreditation in 2007, Washington: CHEA, 2008.
  8. 김자미, 김종혜, 김홍래, 김용, 조경희, 이러닝 품질관리 연수교재, 한국교육학술정보원, 2007.
  9. 김자미, 김홍래, 김현철, 이러닝 통합품질인증 기반조성 연구, 정보통신산업진흥원, 2009.
  10. AEN, http://aenonline.net/index.html, 2004.
  11. 김용, 신성욱, 안상미, 김자미, 손경아, 전종호, e-러닝 품질관리 가이드라인, 한국교육학술정보원, 2006.
  12. 한국교육학술정보원, 2006 교육정보화백서, 한국교육학술정보원, 교육인적자원부, 2006.
  13. 정보통신산업진흥원, 이러닝 품질인증 평가기준 연구, 정보통신산업진흥원, 2008.
  14. 이러닝산업발전위원회, 이러닝 산업발전 기본계획, 이러닝산업발전위원회, 2005.
  15. 이러닝산업발전실무위원회, 2006년도 이러닝산업발전시행계획(안), 재정경제부.교육인적자원부.행정자치부.문화관광부.산업자원부.정보통신부.노동부.기획예산처.중앙인사위원회, 2006.
  16. 김자미, 이승진, 교육정보화 정책 현황 및 내용분석, 한국교육학술정보원, 2009.
  17. 이수경, 한국직업능력개발원 이러닝 질관리 시스템 개요, 한국직업능력개발원, 2006.
  18. ISO/IEC JTC1 SC36 WG5, Information Technology & Learning, Education, and Training & Quality Management, Assurance and Metrics, Part 1 : General Approach, ISO/IEC JTC1 SC36 WG5. . (2009. 2. 15.), 2005.
  19. ISO/IEC JTC1 SC36 WG5, Information technology for learning, education and training - Quality management, assurance and metrics - Part 2: Harmonized Quality Model, ISO/IEC TC JTC1/SC 36/WG 5, 2007.