DOI QR코드

DOI QR Code

Item Response Analysis on Items Related to Statistical Unit in the National Academic Aptitude Test -Empirical Study for Jellabuk-do Preliminary Testee-

대학수학능력시험의 통계단원 문제에 대한 문항반응분석 - 전북지역 예비 수험생을 대상으로 한 탐색연구 -

  • Received : 20100200
  • Accepted : 20100300
  • Published : 2010.05.31

Abstract

Item response theory provides a fixed results about students, regardless of the item difficulty and discrimina-tion and it is also a kind of item analysis methods which provides the same proper competence scores to students in spite of them taking different test repeatedly. In this paper, we researched item difficulty and item discrimina-tion and analyzed items in the national academic aptitude test which were given from 2000 to 2009 in the past 10 years through item response theory, especially, in connection with given items about statistical unit. As a result, we found that about 60 percents of the items were too difficult for high school students to solve, however, item discrimination proved to be great.

문항반응이론은 문항의 난이도와 변별도가 검사를 치른 집단에 무관하게 항상 일정하며, 학생들이 매번 다른 검사를 치른다고 해도 자신의 고유한 능력점수를 받도록 하기위한 문항분석방법이다. 본 연구에서는 2000년부터 2009년까지 최근 10년 동안 대학수학능력시험에 출제되었던 통계영역 문제에 대하여 문항반응이론을 통한 분석을 실시하고 문항변별도와 문항난이도 등에 대해서 알아보았다. 그 결과 거의 60%의 문항이 어려운 문항으로 나타났다. 그러나 문항변별도는 비교적 양호한 것으로 판명되었다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2001). <고등학교 교육과정 해설 5 수학>, 교육부, 서울.
  2. 김준호 (1999). <고전검사이론과 문항반응이론에 의한 대입학력고사 문항분석>, 연세대학교 대학원 석사 학위논문.
  3. 박순옥 (1989). <고전검사이론과 문항이론의 문항분석 연구>, 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 박정수 (1992). 문항반응 이론에서의 일차원성에 관한 통계적 가설검정, <한국교육>, 19, 73-77.
  5. 성태제 (2005). <문항반응이론의 이해와 적용>, 교육과학사, 서울.
  6. 성태제 (2009). <현대교육평가>, 학지사, 서울.
  7. 이강섭, 김종규 (2004). 대학수학능력시험의 확률영역에 관한 문항반응 분석, <수학교육논문집>, 18, 239-250.
  8. 이연우 (1993). 고전검사이론과 문항반응이론의 문항통계치의 비교, <교육평가연구>, 6, 217-239.
  9. 임형 (1993). 대학수학능력시험의 2-7차 실험평가 수리영역에 관한 문항분석, <한국수학교육학회지>, 33, 29-44.
  10. 정희영 (2008). <컴퓨터기반검사에서 소규모 수험자집단에 대한 문항반응이론 적용>, 한국학술정보, 서울.
  11. 지은림, 채선희 (2000). , 교육과학사, 서울.
  12. Hambleton, R. K. and Swaminathan, H. (1985). Item response theory: Principle and application, Kluwer Academic Publisher, Boston.
  13. Jeong, H. Y., Yoon, A. S. and Sohn, K. T. (2003). Quality management of test item bank for CBT system applied to small testee group, Proceedings of the Joint International Conference on Cognitive Science, 228–233.
  14. Rasch, G. (1960). Probabilistic model for some intelligence and attainment tests, Danish Institute for Educational Research, Copenhagen.