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A study on Value and Application of Mobile Harbor in Terms of Coastal Transportation

모바일하버(Mobile Harbor)의 가치와 활용방안에 대한 연구 - 연안운송 중심으로 -

  • Shin, Chang-Hoon (Department of Logistics Engineering, National Korea Maritime University) ;
  • Jeong, Su-Hyun (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Park, Soo-Nam (Graduate school of National Korea Maritime University)
  • 신창훈 (한국해양대학교 물류시스템학과) ;
  • 정수현 (한국해양대학교 물류시스템학과 대학원) ;
  • 박수남 (한국해양대학교 물류시스템학과 대학원)
  • Received : 2010.03.29
  • Accepted : 2010.04.29
  • Published : 2010.04.30

Abstract

As container traffic is increasing, the introduction of mega-vessel has had a significant impact on the ports and terminals business. This movement of container shipping has led to intensely competitive environment among ports, so substantial pressures to develop new container ports or to expand existing ones, have been grown. However, it requires a huge investment, especially cost and time, to overcome environmental, geographical and financial restrictions generated from developing a port. This study addressed the Mobile Harbor, the new concept of marine logistics system as an alternative strategy. We performed an economic analysis on the introduction of the Mobile Harbor in coastal transport sector and also a sensitivity analysis to examine the effects of changing factors related on the economic evaluation. We have examined the value and application of Mobile Harbor as a preliminary study, which may contribute to further studies on the Mobile Harbor.

컨테이너 물동량 증가와 함께 선박의 대형화는 항만과 터미널 운영에 많은 영향을 주었고, 선사들의 운송네트워크들은 점차 hub-and-spoke방식으로 변하고 있다. 이는 항만간 치열한 경쟁을 초래하였고 그로 인해 새로운 항만을 개발하거나 기존 항만을 확장해야 하는 압력들을 받아왔다. 그러나 항만 개발에 따른 환경적 물리적 재무적 한계를 극복하기에는 너무나 많은 비용과 시간의 투자를 요구하고 있다. 그래서 본 연구에서는 하나의 대안으로서 새로운 해상 운송시스템인 모바일하버를 다루었다. 그리고 컨테이너 연안운송시장을 중심으로 모바일하버 도입에 대한 경제적 분석과 함께 관련 요인들의 변화들에 대한 민감도 분석도 같이 수행하였다. 본 연구는 모바일하버의 가치와 활용방안에 대한 기초 연구로서 추후 관련 연구들에 대해 기여하고자 하였다.

Keywords

References

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