Abstract
The research focus on participation degree and competence in sports and their social support. Moreover, it focus on how the sports participation degree and sports competence affect social support. For the research, 414 middle school students were collected and the t-test, one-way ANOVA, correlation analysis and the multiple regression analysis was carried on. As a result, boys participated in sports more than girls, but girls show more positive effect on social support from friends than boys. According to grade, the sophomores participated in sports highly, and juniors stronger than sophomores, seniors in case of sports competence and social support from teachers. Scholastic achievements show positive effects on all social support, Income show positive effects on participation frequency, sports competence and social support from friends. Secondly, sports participation degree did not affect the social support directly but affect indirectly through sports competence.
본 연구는 중학생을 대상으로 스포츠 참가 정도와 스포츠 유능감 및 사회적 지지가 어떠한 관계에 있는지 살펴보기 위하여 서울시 지역에 소재하고 있는 중학생 41명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 가설 검증을 위한 통계분석 방법으로는 t-검정, 일원 변량분석, 상관분석, 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 통계분석을 통하여 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 남학생의 스포츠 참가정도가 여자 중학생보다 높게 나타났다. 그러나 여학생이 남학생보다 동료지지에 있어서는 더 높게 나타났다. 학년에 따른 스포츠 참가 정도에 있어서는 1학년이 가장 높게 나타났으며, 2학년의 경우 스포츠 유능감과 교사지지가 높은 것으로 나타났다. 또한 성적이 높을수록 사회적 지지가 높은 것으로 나타났으며, 가계소득 정도가 높을수록 스포츠 참가 빈도, 그리고 스포츠 유능감, 동료지지가 높은 것으로 조사되었다. 둘째, 스포츠 참가 정도는 사회적 지지에 직접적으로 영향을 미치지 못하고, 스포츠 유능감을 매개로하여 간접적으로만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구결과는 청소년들의 사회적 지지를 높이는데 스포츠참가 유무보다는 스포츠 유능감 향상이 더 중요한 요인임이 밝혔다는데 의의가 있다.