동영상 UCC 제작 및 활용 교육을 통한 인터넷 리터러시 효과 분석

The Analysis of Internet Literacy Effect through Education of Producing and Using Multimedia UCC

  • 주용완 (한국인터넷진흥원 인터넷기반진흥단) ;
  • 황용석 (건국대학교 신문방속학과) ;
  • 김양은 (서강대학교 언론대학원) ;
  • 조영기 (을지대학교 홍보디자인학과)
  • 투고 : 2010.05.12
  • 심사 : 2010.06.21
  • 발행 : 2010.07.31

초록

지금까지의 인터넷 관련 교육은 주로 '정보통신윤리'와 '인터넷 중독'에 초점을 맞추고 있어 인터넷미디어 시대를 위한 '인터넷미디어'의 창의적이고, 바람직한 이해와 활용을 이끌어내기 위한 '인터넷 리터러시 교육'의 필요성이 사회적으로 제기되고 있다. 미디어 교육과 관련된 기존 연구에서 가장 취약점은 '교육성과' 에 대한 분석이 전혀 이루어지지 않고 있다는데 있다. 따라서 본 연구에서는 전국 중학교 학생 708명을 대상으로 진행한 인터넷미디어 교육에 따른 인터넷에 대한 감성적 태도, 매체 인식, 인터넷 이용효능감, 인터넷미디어 능력, 인터넷 윤리의식의 변화를 살펴보았다. 그 결과 인터넷 이용효능감과 인터넷미디어 능력은 큰 변화를 나타냈으며 아울러 수업을 통해 자연스럽게 인터넷윤리 의식도 높아지는 결과를 보였다. 이러한 결과는 인터넷미디어 교육 프로그램의 실질적 성과를 입증하였다는데 의의를 가질 수 있다.

Internet is taking up as a new culture on the cyber-space beyond a simple hobby as its utilization ratio is rapidly being spread throughout the world. However most education for internet media has been focused on cyber ethics education and internet addiction. Therefore it arises to need to educate internet literacy for positive and desirable usage of internet media raises. Previous research on media eduction doesn't have been analyzed the outcome of media education. In this study, we show the result of internet media education which performed for fostering internet literacy. For the analysis of education result we observed emotional attitude about internet, internet media recognition, efficacy of using internet, and consciousness of internet ethics for middle school student. As a result, there are many changes for emotional attitude about internet, ability of using internet media, and consciousness of internet ethics.

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