Statistical Examination and Improvement of the Internet Addition Testing Method for Adolescent - Focused on Young's Measurement

청소년 인터넷 중독 검사 방법의 통계적 고찰 및 개선 - Young의 척도를 중심으로

  • 박찬정 (제주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김형철 (제주대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 고영민 (제주대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공) ;
  • 현정석 (제주대학교 경영정보학과) ;
  • 김철민 (제주대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2010.06.11
  • Accepted : 2010.07.05
  • Published : 2010.07.31

Abstract

So far, the researches about the Internet addiction testing are diverse and enormous. However, since the testing factors have the same importance, there is no discrimination among the factors. In our paper, we analyze the problems of the existing researches by using Lisrel and data mining algorithms. Next, we propose an alternative for the Internet addiction testing. In order to accomplish these, we make an questionnaire consisted of Young's test and then, we asked to 440 primary and secondary school students. In addition, we analyzed the problems of Young's test with factor analysis and then, we distinguish more important items from others with J48 and PART. Finally, based on this analysis, we propose a method to diagnose addicted students and prescribe them.

국내외에서 이루어진 기존의 인터넷 중독 검사에 대한 연구는 다양하며 방대하지만, 대부분의 연구가 중독도 검사를 위한 항목추출이거나 항목들을 이용한 중독도 분석이었지 항목간의 분석을 통한 차별화는 이루어지지 않았다. 본 논문에서는 리즈렐과 데이터마이닝 기법을 이용하여 Young의 인터넷 중독 검사방법을 고찰하고 문제점을 지적한 후, 검사 방법에 대한 대안을 제안한다. 이를 위해 Young의 척도를 이용하여 청소년 440명을 대상으로 설문을 실시하고, 요인분석을 통해 Young 척도의 문제점을 분석한다. 또한, 데이터 마이닝 알고리즘인 J48 및 PART를 이용하여 설문문항들 중에서 인터넷 중독도를 구분 지을 수 있는 항목들을 선별하고 이를 기반으로 인터넷 중독 학생들을 진단하고 처방하는데 활용하는 방법을 제안한다.

Keywords