DOI QR코드

DOI QR Code

The Influences of Young Children's Happiness on Behavior Problems and Interpersonal Problem Solving Strategies

유아의 행복감이 행동문제 및 대인간 문제해결 전략에 미치는 영향

  • Gwon, Gi-Nam (Dept. of Social Welfare Management, Seoul Cyber University) ;
  • Seong, Mi-Young (Dept. of Child Studies, Seokyeong University)
  • 권기남 (서울사이버대학교 복지시설경영학과) ;
  • 성미영 (서경대학교 아동학과)
  • Received : 2009.12.02
  • Accepted : 2010.02.22
  • Published : 2010.04.30

Abstract

This study investigated preschoolers' happiness, behavior problems, and interpersonal problem solving strategies according to their sex and age, and the relationships among them. The subjects were 185 preschoolers (97 boys and 88 girls; 83 four-year-olds and 102 five-year-olds). Results showed that boys were higher in behavior problems (aggression) and forceful problem solving strategies than girls, while girls were higher in happiness (characteristics of self) than boys. Also, 4-year-old children were higher in forceful problem solving strategies than 5-year-olds. Children's happiness was negatively related to their internalizing and externalizing behavior problems. Behavior problems and interpersonal problem solving strategies of children were influenced by their happiness. These findings provide preliminary evidence that children's happiness may predict their behavior problems and interpersonal problem solving strategies.

Keywords

References

  1. 강영하. (2005). 초등학생의 행복감에 관한 연구. 초등학교교육연구, 5(2), 1-18.
  2. 구본용, 유제민. (2005). 성격 및 환경요인과 행복과의 관계. 상담학연구, 6(1), 1-9.
  3. 구재선. (2005). 성격, 효능감, 생활경험과 주관적 행복과의 관계: 토착심리학적 접근. 중앙대학교 박사학위논문.
  4. 권연희, 박경자. (2003). 아동의 사회적 유능성에 영향을 미치는 정서성, 대인간 문제 해결 전략 및 어머니 행동. 아동학회지, 24(3), 27-44.
  5. 김도란. (2008). 유아의 행복감과 부모의 행복감과의 관계. 건국대학교 석사학위논문.
  6. 김도란, 김정원. (2008). 유아의 행복감과 부모의 행복감간의 관계 연구. 열린유아교육연구, 13(6), 311-333.
  7. 김명소, 김혜원, 차경호. (2001). 심리적 안녕감의 구성개념 분석: 한국 성인 남녀를 대상으로. 한국심리학회지:사회 및 성격, 15(2), 19-40.
  8. 김연, 한태숙, 황혜정. (2004). 유아의 정서지능, 인지능력, 기질과 문제행동의 관계성 및 영향력에 관한 연구. 유아교육연구, 24(6), 277-298.
  9. 김연화, 강문희. (2008). 아동의 성격유형 및 부모와의 의사소통 유형과 행복감과의 관계. 아동학회지, 29(6), 35-54.
  10. 김은희, 이영. (1991). 학령전 아동의 대인간 문제해결 능력에 관한 연구. 아동학회지, 12(1), 52-67.
  11. 문선화, 류기영, 김경호, 이경남, 홍봉선. (2000). 아동의 삶의 질: 과거, 현재, 미래. 한국아동복지학, 제9호, 9-49.
  12. 문용린, 백수현. (2008). 아동의 일상생활과 주관적 안녕감의 관계-대도시 초등학생을 중심으로-. 한국아동학회 추계학술대회 자료집, 184.
  13. 성미영. (2006a). 시설보호 여부에 따른 아동의 정서성 발달과 내면화 및 외현화 행동문제. 한국생활과학회지, 15(1), 17-29.
  14. 성미영. (2006b). 유아의 대인간 문제해결 전략과 유아의 정서성, 정서지식, 사건지식의 관계. 대한가정학회지, 44(5), 59-68.
  15. 손승희, 이은혜. (2004). 유아의 또래유능성과 대인간 문제해결 능력 및 어머니 양육행동과의 관계. 대한가정학회지, 42(4), 167-177.
  16. 이강이, 성미영. (2003). 유아의 정서지식과 대인간 문제해결 전략-시설보호 유아와 일반 유아의 비교-. 아동학회지, 24(1), 33-45.
  17. 이영석, 이승은. (2002). 부모와 교사가 가진 DAP 신념의 일치와 불일치가 유아의 우울, 생활만족도에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 9(3), 59-82.
  18. 이정아, 이인경, 김정원. (2008). 초등학교 저학년 아동의 행복감과 스트레스 및 놀이성에 관한 연구. 한국아동학회 추계학술대회 자료집, 151.
  19. 이정화. (2005). 초등학생의 행복감 측정을 위한 도구의 개발. 공주대학교 석사학위논문.
  20. 이지희, 문혁준. (2008). 아동의 정서성, 정서조절능력 및 어머니 양육행동이 아동의 또래유능성에 미치는 영향. 아동학회지, 29(4), 1-14.
  21. 장수한. (2002). 아동의 여가활동과 삶의 질. 인간환경복지 연구, 제2호, 195-223.
  22. 조성연, 신혜영, 최미숙, 최혜영. (2009). 한국 초등학교 아동의 행복감 실태조사. 아동학회지, 30(2), 129-144.
  23. Achenbach, T. M. (1991). Manual for the Child Behavior Checklist/4-18, and 1991 Profile. Department of Psychiatry, University of Vermont.
  24. Arsenio, W. F., Cooperman, S., & Lover, A. (2000). Affective predictors of preschoolers' aggression and peer acceptance: Direct and indirect effects. Developmental Psychology, 36(4), 438-448. https://doi.org/10.1037/0012-1649.36.4.438
  25. Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542-575. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  26. Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13
  27. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Bernzweig, J., Karbon, M., Poulin, R., & Hanish, L. (1993). The relations of emotionality and regulation to preschoolers' social skills and sociometric status. Child Development, 64(5), 1418-1438. https://doi.org/10.2307/1131543
  28. Fabes, R. A., Eigenberg, N., Jones, S., Smith, M., Guthrie, I., Poulin, R., Shepard, S., & Friedman, J. (1999). Regulation, emotionality, and preschoolers' socially competent peer interactions. Child Development, 70(2), 432-442. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00031
  29. Hubbard, J. A., & Coie, J. D. (1994). Emotional correlates of social competence. Merrill-Palmer Quarterly, 40(1), 1-20.
  30. Rothbart, M. K., Ahadi, S. A., & Hershey, K. L. (1994). Temperament and social behavior in childhood. Merrill-Palmer Quarterly, 40(1), 21-39.
  31. Schultz, D., Izard, C. E., Ackerman, B. P., & Youngstrom, E. A. (2001). Emotion knowledge in economically disadvantaged children: Self-regulatory antecedents and relations to social difficulties and withdrawal. Development and Psychopathology, 13(1), 53-67. https://doi.org/10.1017/S0954579401001043
  32. Shure, M. B. (1992a). I can Problem Solve (ICPS): AnInterpersonal Problem-solving Program (preschool). Champaign, Illinois: Research Press.
  33. Shure, M. B. (1992b). The PIPS Test Manual (2nd ed.). Philadelphia: Hahnemann University.
  34. Youngstrom, E., Wolpaw, J. M., Kogos, J. L., Schoff, K., Ackerman, B., & Izard, C. (2000). Interpersonal problem solving in preschool and first grade: Developmental change and ecological validity. Journal of Clinical Child Psychology, 29(4), 589-602. https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP2904_11

Cited by

  1. The influence of gratitude enhancement program on preschoolers' aggression perceived by their teacher and mother vol.23, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.2.281
  2. Research Trends on Young Children’s Happiness: Focusing on Young Children, Parents, and Teachers vol.39, pp.1, 2018, https://doi.org/10.5723/kjcs.2018.39.1.1