The Effects of Children's Temperaments, Maternal Warmth, and Children's Academic Competence on the Quality of Children's Peer Relationships

학령기 아동의 기질, 어머니의 온정성 및 아동의 학업적 자기효능감이 또래관계의 질에 미치는 영향

  • 임승현 (이화여자대학교 대학원 아동학) ;
  • 박성연 (이화여자대학교 아동학과)
  • Received : 2009.10.30
  • Accepted : 2010.01.07
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the pathway in which children characteristics, maternal warmth, and children's academic competence affect the quality of children's peer relationships. A total of 291 children (Mage=11.4) responded to questionnaires DOTS-R (Windle & Lerner, 1986), MBRI (Schaefer, 1959), Academic Self-Efficacy Scale (Kim & Park, 2002), and FQQ (Parker & Asher, 1993). Data were analyzed via Structural Equation Modeling. Our results indicated that children's academic competence fully mediated the association between temperament and the quality of peer relationships, whereas it was a partial mediator in relations between maternal warmth and the quality of peer relationships. A difference in terms of gender was also present in this path model. In conclusion, children's temperaments and maternal warmth affected the quality of peer relationships both directly and indirectly through children's academic competence.

Keywords

References

  1. 김말경(1996). 아동의 학업성취와 문제행동에 영향을 미지는 기질 모델과 조화적합성 모델 비교. 울산 대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 김미화(2006). 부모 양육 태도 및 교사 태도 지각과 아동의 학업적 자기효능감 및 학교생활 적응의 관계. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김아영 . 박인영(2001). 학업적 자아효능감 척도 개발 및 타당화 연구. 교육학연구, 39(1), 95-123.
  4. 김은하(2005). 부모의 양육태도와 통제 소재, 자기효능감 및 학업성취도간의 관계. 서남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 김은지(1996). 청소년의 기질이 형제 관계와 또래관계에 미치는 영향. 울산대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 김현나 . 이경님(2008). 성별에 따른 유아의 기질, 정서 조절능력과 어머니의 양육행동 및 유아의 또래유능성의 관계. 열린유아교육연구. 13(5), 71-92.
  7. 도금혜 . 최보가(2007). 청소년의 또래집단이 지각한 인기도에 영향을 미치는 생태학적변인. 한국청소년연구, 18(1), 107-134.
  8. 박연경(2006). 초등학교 고학년 학생들의 부모애착과 자아개념, 자기효능감 및 또래관계간의 모형검증. 경성대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 박혜원(1996). 청소년의 기질이 형제관계와 또래관계에 미치는 영향. 울산대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 배전경(2007). 아동의 기질 및 또래집단 수용과 학교 생활적응의 관계. 전남대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 서정원(2005). 교사가 지각한 유아의 기질에 따른 또래 간 상호작용. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 윤명주(2002). 어머니의 양육태도 및 결혼만족도와 초등학생 자녀의 또래관계. 아주대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 윤미경(1998). 아동의 또래수용과 우정관계의 질에 대한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 윤정민(1997). 중학생들의 기질이 과학 태도 및 성취도의 상관관계에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 이명숙(1998). 유아의 성, 기질 및 인기도에 따른 또래 간 요구전략에 관한 연구. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 이은해(1998). 아동의 친구관계에 관한 연구. 아동학회지, 20(3). 77-95.
  17. 이은희(2000). 유아의 성, 출생순위, 또래지위와 기질의 관계. 서원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 이학식 . 임지훈(2008). 구조방정식 모형분석과 AMOS 7.0. 서울 : 법문사.
  19. 장휘숙(2008). 기질과 애착이 형제자매관계와 친구관계 에 미치는 영향. 한국심리학회지 : 발달. 21(1), 69-87.
  20. 정대현(2006). 청소년이 지각한 또래의 성격특성 및 능력이 또래지위에 미치는 영향. 경남대학교 석사학위논문.
  21. 정미자 . 이숙(1996). 아동의 또래 수용도와 관련변인간의 인과모형 분석. 한국가정관리학회지, 14(2), 241-252.
  22. 최옥희 . 김용미(2008). 아동의 개인적 특성에 따른 초등학교 l학년 아동의 학교적용과 학업성취 차이에 대한 연구, 한국유아교육.보육행정연구, 12(1), 79-109.
  23. 최유경(2008). 부모 간 양육태도, 출생순위, 형제자매 유무에 따른 친구관계와 인기도 차이. 이화여자 대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 한현아 . 도현심(2006). 가정의 위험요인, 자아탄력성 및 또래관계의 질이 청소년의 문제행동에 미치는 영향. 아동학회지, 29(1). 87-101.
  25. 황영이 . 문혁준(2006). 또래 수용도와 아동의 기질. 어머니의 양육 효능감, 아버지의 양육참여도. 대한가정학회지, 44(2), 83-91.
  26. 홍세희(2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정 기준과 그 근거. 한국임상심리학회지, 19(1), 161-176.
  27. Bandura, A., & Schunk, D. (1981). Cultivating competence, self-efficacy, and intrinsic interest through proximal self-motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 41, 586-598.
  28. Chung, M. J. A. (1978). Study of popularity, physical attractiveness, social behavior and child rearing practices in preschool children. Unpublished doctorial dissertation, N.Y. : Syracuse University.
  29. Colom, R., Escorial, S., Shih, P. C., & Privado, J. (2007). Fluid intelligence, memory span, and temperament difficulties predict academic performance of young adolescents. Personality and Individual differences, 42(8), 1503-1514. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.10.023
  30. Cui Ming, Conger R. D., Bryant C. M., & Elder G. H. JR. (2002). Parental behavior and the quality of adolescent friendships : A social-contextual perspective. Journal of marriage and family, 64(3), 676-689. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2002.00676.x
  31. Davidov, M., & Grusec, J. E. (2006). Untangling the links of parental responsiveness to distress and warmth to child outcomes. Child Development, 77(1), 44-58. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2006.00855.x
  32. Eisenberg, N., Gershoff, E., Fabes, R., Shepard, S., Cumberland, A., Losoya, S., Buthrie, I., & Murphy, B. (2001). Mother's emotional expressivity and children's behavior problems and social competence : Mediation through children's regulation. Developmental Psychology, 37(4), 475-490.
  33. Erik H. Erikson (1988). Childhood and Society. 윤진.김인경 역. 아동기와 사회. 서울 : 중앙적성출판사.
  34. Gleason, T., & Gower, A. (2005). Temperament and friendship in preschool-aged children. International Journal of Behavioral Development, 29(4), 336-344.
  35. Hartup, W. W. (1983). Peer relationships. In Print, H. Mussen (Eds). & E. M. Hetherington (Vol Ed) Handbook of child psychology, Vol. 4, Socialization, personality, and social development. New York : John Wiley & Sons. 103-196.
  36. Herman K. C., Lamnert S. F., Reinke W. M., & Lalongo N. S. (2008). Low academic competence in first grade as a risk factor for depressive cognitions and symptoms in middle school. Journal of Counseling Psychology, 55(3), 400-410.
  37. Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis : conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling. 6, 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  38. Levy-Tossman I., Kaplan A., & Assor A. (2007). Academic goal orientations, multiple goal profiles, and friendship intimacy among early adolescents. Contemporary Educational Psychology, 32(2), 231- 252. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2006.06.001
  39. MacDonald, K. B. (1992). Warmth as a developmental construct : An evolutionary analysis. Child Development, 63(4), 753-773. https://doi.org/10.2307/1131231
  40. McCoy, J. K., Brody, G. H., & Stoneman, Z. (2002). Temperament and the quality of best friendships : Effect of same-sex sibling relationships. Family Relations, 51(3), 248-255. https://doi.org/10.1111/j.1741-3729.2002.00248.x
  41. Parker-Cohen, N. Y., & Bell, R. Q. (1988). The relationship between temperament and social adjustment to peer. Early Childhood Research Quarterly, 3, 179-192. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90021-X
  42. Pettit, G. S., Bates, J. E., & Dodge, K. A. (1997). Supportive parenting, Ecological Context, and Children's Adjustment : A seven-Year Longitudinal Study. Child Development, 68(5), 908-923.
  43. Pike, A., & Atzaba-Poria, N. (2003). Do sibling and friend relationships share the same temperamental origins? A twin study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44(4), 598-611. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00148
  44. Rubin, K., Bukowski, W., & Parker, J. (1998). Peer interaction, relationships and groups. In N., Eisenberg (Ed), Handbook of Child Psychology : social, emotional and personality development (5th ed). New York: Wiley. 610-700.
  45. Rubin, K. H., Wojslawowicz, J. C., Rose-Krasnor, L., Booth-LaForce, C., & Burgess, K. B. (2006). The best friendships of shy/withdrawn children: Prevalence, stability, and relationship quality. Journal of Abnormal Child Psychology, 34(2), 143-157.
  46. Thomas, A., & Chess, S. (1977). Temperament and Development. New York Bruner/Mazel.
  47. Vigil-Colet, A., & Morales-Vives, F. (2005). How impulsivity is related to intelligence and academic achievement. The Spanish Journal of psychology, 8(2), 199-204.