DOI QR코드

DOI QR Code

좌우뇌 활용 선호도에 따른 지구과학 영재들의 문제해결방식에 관한 연구

A Study on the Problem Solving Styles according to Left/Right Brain Preference of Earth Science Gifted Students

  • 정덕호 (전북대학교 과학교육학부.과학영재교육원) ;
  • 박선옥 (전북대학교 과학교육학부.과학영재교육원)
  • Chung, Duk-Ho (Division of Science Education, Science Education Institute for the Gifted, Chonbuk National University) ;
  • Park, Seon-Ok (Division of Science Education, Science Education Institute for the Gifted, Chonbuk National University)
  • 투고 : 2010.03.10
  • 심사 : 2010.04.20
  • 발행 : 2010.04.30

초록

본 연구는 과학영재교육원의 지구과학영재들을 대상으로 좌/우뇌 활용 선호도에 따른 문제해결의 접근 방식에 관한 유형을 알아보기 위한 것이다. 지구과학 영재 16명을 대상으로 뇌활용 선호도를 알아보기 위하여 R/LCT, BPI를 실시하였고, 문제해결방식을 알아보기 위하여 S-CPST를 실시하였다. R/LCT에서 좌뇌 성향의 학생은 8명, 우뇌 성향은 7명, 중간 점수를 보인 학생은 1명이었다. BPI에서는 좌뇌 성향의 학생이 8명, 우뇌 성향은 8명이었다. S-CPST 에서 좌뇌 성향의 학생들은 먼저 구성 요소에 흥미를 갖고 그 특징을 탐색했다. 또, 숫자나 기호 등을 사용해 논리적이고 객관적으로 문제를 해결하는 반면 자신의 아이디어를 그림으로 표현하는 것을 어려워했다. 우뇌 성향의 학생들은 3단계문제해결방식을 나타냈다. 먼저 전체적인 형태에 관심을 갖고, 둘째, 각각의 구성요소 분석하고, 셋째, 이들을 종합하여 다시 전체로 조직하였다. 또, 직관적 패턴을 보고 문제의 해결 방법을 여러 가지로 제시하며 그림을 사용하여 구체화시켰다. 결과적으로 지구과학 영재들은 좌/우뇌 성향에 따라 서로 다른 방식으로 문제를 해결하였다. 따라서 보다 효과적인 지구과학 영재교육을 위하여 영재들의 좌/우뇌 성향을 고려한 교수학습방법이 요구된다.

This study is to investigate the problem solving styles according to the left /right brain preference among earth science gifted students. We took the R/LCT and the test of BPI to investigate the brain preference of earth science gifted students (N=16), and took S-CPST to investigate the problem solving styles on them. In the R/LCT, the earth science gifted students were classified into 3 groups (8 left-brain preference students, 7 right-brain preference students, 1 middle-brain preference student). In the BPI, 8 students had the appearance of left-brain preference, whereas 8 students had the appearance of right-brain preference. According to the result of S-CPST, first the left brain preference students tended to resolve a problem into simple components, then they put together each simple component. They prefer to solve a problem using numbers and mathematical signs logically, but they were afraid of giving trouble to describe own idea with pictures. Whereas the right brain preference students solved a problem with 3 steps. First, they saw an overall form of problem. Second, they tried to analyze each simple component of it, and then, made up all in one. Also, the right brain preference students observed the intuitive pattern of problem first, and then suggested the various problem solving methods later, and they took a solving plan using a picture in detail. In sum, earth science gifted students are unequal in problem solving styles according to the left/right brain preference. Thus, a teaching-learning method needs to be developed based on left/right brain preference for more effective gifted education.

키워드

참고문헌

  1. 강호감, 1991, 두뇌의 기능분화에 따른 교수전략이 창의력 및 자연과 학업성취도에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 박사학위논문, 116 p.
  2. 곽형식, 1999, 좌뇌 우뇌 우세성 및 남녀차에 의한 조직자유형 제시의 차별적 학습효과. 교육심리연구, 13, 21-47.
  3. 권용주, 1998, 청소년들에게서 전두연합령은 어떻게 과학적추론 및 과학개념 변화의 수행을 매개하는가? 한국과학교육학회지, 18, 427-442.
  4. 김은진, 2007, 과학영재와 창의적 문제해결력의 평가. 한국학술정보(주), 경기도, 486 p.
  5. 남승권, 최완식, 임병웅, 2008, 정보영재 학생의 좌우뇌 활용 성향 연구. 한국공업교육학회지, 33, 23-43.
  6. 박성익, 조석희, 김옹원, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순, 2003, 영재교육학원론. 교육과학사, 서울, 585 p.
  7. 박숙희, 1999, 뇌 기능분화에 있어서 통합뇌와 비통합뇌의 차이에 관한 연구. 교육심리연구, 13, 203-228.
  8. 박숙희, 2000, 뇌의 기능분화와 창의성의 관계 연구. 교육심리연구, 14, 31-56.
  9. 심혜숙, 강선모, 2004, 성격유형과 창의적 성향 및 좌우뇌선호도의 관계. 한국심리유형학회, 11, 67-98.
  10. 이국행, 서재복, 이정원, 임은미, 정덕호, 허진휴, 김미림, 2009, 부모를 위한 영재교육 가이드. 도서출판 맥기획, 전주, 291 p.
  11. 이미자, 안정혜, 2002, 창의력 증진을 위한 웹기반 우뇌 훈련 프로그램 설계 및 개발-초등학교 저학년 대상-. 교육공학연구, 18, 197-221.
  12. 임채성, 왕경순, 1997, 두뇌기능에 기초한 열린과학교육. 과학교육연구, 22, 87-104.
  13. 임채성, 2005, 뇌 기능에 기초한 과학 교수학습: 뇌기능과 학교 과학의 정의적.심체적.인지적 영역의 연계적 통합 모형. 초등과학교육, 24, 86-101.
  14. Aliotti, N.C., 1981, Intelligence, handedness, and cerebral hemispheric preference in gifted adolessents. The Gifted Child Quaterly, 25, 36-41. https://doi.org/10.1177/001698628102500107
  15. Caine, R.N. and Caine, G, 1997, Unleashing the power of perceptual change: The potential of brain-based teaching. Association for Supervision and Curriculum Development, VA, USA, 220 p.
  16. Campbell, L., Campbell, B., and Dickinson, D., 1996, Teaching and learning through multiple intelligences. Allyn and Bacon, MA, USA, 107-108.
  17. Gowan, J.C., 1979, The production of creativity through right hemisphere imagery. The Journal of Creative Behavior, 13, 39-49. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1979.tb00188.x
  18. Hart, L.A., 2002, Human brain and human learning. Books for Educartors, NY, USA, 206 p.
  19. Isaksen, S.G. and De Schryver, L., 2000, Making a difference with CPS: A summary of the evidence. In Isaksen, S.G. (ed), Facilitative leadership: Making a difference with creative problem solving. Kendall/Hunt, IA, USA, 187-248.
  20. Isaksen, S.G. and Gaulin, J.P., 2005, A re-examination of brainstorming research: Implications for research and practice. Gifted Child Quarterly, 49, 315-329. https://doi.org/10.1177/001698620504900405
  21. Isaksen, S.G., Treffinger, D.J., and Dorval, K.B., 2005, Creative Problem Solving: An Introduction. (3rd ed.). Prufrock Press, Texas, USA, 91 p.
  22. Parnes, S.J., 1987, The creative studies project. In Isaksen, S.G. (ed), Frontiers in creativity research: Beyond the basics. Bearly Limited, NY, USA, 165-188.
  23. Puccio, G.J., Firestien, R.L., Coyle, C., and Masucci, C., 2006, A review of the effectiveness of CPS training: A focus on workplace issues. Creativity and Innovation Management, 15, 19-33. https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2006.00366.x
  24. Toffler, A., 1991, Powershift: Knowledge, Wealth, and Violence at the Edge of the 21st Century. Bantam Doubleday Dell, NY, USA, 640 p.
  25. Torrance, E.P., Reynolds, C.R., Riegel, T.R.JR., and Ball, O.E., 1987, Your style of learning and thinking, Form A and B: Preliminary norms, abbreviated technical notes, scoring keys, and selected reference, A R/L test. Gifted Child Quarterly, 21, 563-573.
  26. Wonder, J. and Donovan, P., 1984, Whole Brain Thinking. Ballantine, NY, USA, 288 p.

피인용 문헌

  1. The Analysis of Researches on the Brain-based Teaching and Learning for Elementary Science Education vol.33, pp.1, 2014, https://doi.org/10.15267/keses.2014.33.1.140