Non-Euclidean Geometrical Characteristics of Hyperspace in Costume

복식에 표현된 초공간의 비유클리드기하학적 특성

  • Lee, Yoon-Kyung (Research Institute of Home Ecology, Seoul National University) ;
  • Kim, Min-Ja (Research Institute of Home Ecology, Seoul National University)
  • 이윤경 (서울대학교 생활과학 연구소) ;
  • 김민자 (서울대학교 생활과학 연구소)
  • Received : 2010.02.09
  • Accepted : 2010.04.23
  • Published : 2010.06.30

Abstract

In this study, hyperspace is a result of imagination created by means of facts and fiction, represents a transfer to determination and indetermination, and means an extension to an open form. In other words, hyperspace is a high dimensional space expanded to imagination through the combination of the viewpoint on facts in this dimension and fiction. When the 2D plane surface or 3D symmetry is destroyed, or when the frame is twisted or entangled, the non-Euclidean geometry is created eventually. And when the twisting leads to transmutation and the destruction of the form reaches the extreme; this in turn became the twisting like Mbius band. Likewise, the non-Euclidean geometry is co-related to the asymmetry of the Higgs mechanism. When the 'destruction of symmetry' is considered, symmetric theory and asymmetric world can be connected. The asymmetry in turn can maintain balance by arranging the uneven weights at different distances from the shaft. Moreover, at this the concept of the upper, lower, left and right, which was included in the original form, may be crumbled down. The destruction of the symmetry is essential in order to present forecast that coincides with the phenomenon of the real world. Non-Euclidean geometry characteristic is expressed by asymmetry, twists, and deconstruction and its representative characteristic is ambiguity. The boundary between the front, back, upper, lower, inner and outer is unclear, and it is difficult and vague to pinpoint specific location. The design that does not clearly define or determine the direction of wearing costume is indeed the non-oriented design that can be worn without getting restricted by specific direction such as front and back. Non-Euclidean geometry characteristic of hyperspace have been applied to create new shapes through the modification of the substance from traditional clothing of the eastern world to modern fashion. The way of thinking in the 'hyperspace' that used to be expressed in the costumes of the east and the west in the past became the forum for unlimited creation.

Keywords

References

  1. 김상일 (1999). 초공간과 한국문화. 서울: 교학연구사, p. 10.
  2. 딕셔너리 레퍼렌스 닷컴, 자료검색일 2009.04.19, 자료출처 http://dictionary.reference.com/browse/hyperspace
  3. 김민자 (2009). 한국적 패션디자인의 제다움 찾기. 서울: 서울대학교출판사, p. 104.
  4. 여종현 (2001). 노자에서 데리다까지 - 후설의 현상학적 의식에 대한 노자의 도심적 해석. 서울: 예문서원, p. 91.
  5. 이윤경 (2009). 복식에 표현된 초공간 패러다임. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 9.
  6. 이윤경 (2009). 복식에 표현된 초공간 패러다임. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 13.
  7. 고석구 (2003). 비유클리드기하학. 서울: 경문사, p. 181.
  8. 데라사카 히데다카 (1995). 비유클리드기하의 세계. 서울: 전파과학사, p. 63.
  9. 이윤경 (2009). 복식에 표현된 초공간 패러다임. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 18.
  10. 김태준 외 (1991). 한일문화 교류사. 서울: 민문고. p. 199.
  11. J. Dettida (1997). Limited Inc. Evanston: Northwestern University Pres, p. 116.
  12. 이윤경 (2009). 복식에 표현된 초공간 패러다임. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 73.
  13. 이윤경 (2009). 복식에 표현된 초공간 패러다임. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 79.
  14. 이윤경 (2009). 복식에 표현된 초공간 패러다임. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 81.
  15. 이윤경 (2009). 복식에 표현된 초공간 패러다임. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 78 참고.
  16. Souriau P. (1983), The Aesthetics of Movement. Amherst: The University of Massachusetts Press.
  17. 이윤경 (2009). 복식에 표현된 초공간 패러다임. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 92.
  18. 서봉하 (2007). 종교의 영향 받은 아시아 복식미와 아시안 룩의 조형적 특성, 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 이마미치 도모노부 (2005). 동양의 미학. 서울: 다할미디어.
  20. 김윤희 (2003), 뒤집기와 뒤틀림 공간의 중첩을 적용한 건축경관 프로젝트. 경기대학교 대학원 석사학위논문
  21. 고복남 (1987). 한국 의복의 유형과 양식. 서울: 집문당, 1987, p. 31.
  22. 김민자 (2004). 복식미학 강의2. 서울: 교문사, p. 32 재인용.
  23. 김상일 (1999). 초공간과 한국문화. 서울: 교학연구사.
  24. JINTEOK (2005). Beyond Nature. Seoul: Jinteok.
  25. 프라다(Prada), 2009 Spring/Summer Collections, Milan, 2009 Spring/Summer. 삼성디자인넷. 검색일: 2009. 6. 15. 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  26. Hyperspace展전시, KOSCO 겔러피스, 연구자 직접 촬영, 촬영일: 2009. 11. 25
  27. 이세이 미아케(Issey Miyke), 1991. Spring/Summer Collections, Paris. 1991 Spring/Summer 삼성디자인넷, 검색일: 2009. 6. 20. 자료출처 http://www.samsungdesign.net.
  28. 랑방(Lanvin), 2009 Spring/Summer Collections, Paris. 2009 Spring/Summer. 스타일닷컴, 검색일: 2009. 4. 20, 자료출처 http://www.style.com
  29. 버버리(Burberry), 2010. Spring/summer Collections, England. 2010 Spring/summer. 버버리닷컴. 검색일: 2010. 2. 1. 자료출처 http: www.Burberry.com.
  30. 2009 The Denim skirt 전시작품. 삼성디자인넷. 검색일: 2009. 6. 15. 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  31. 이윤경 (2009). 복식에 표현된 초공간 패러다임. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 98.
  32. 유지니오(UginiO). 서울패션위크. 서울, 2010 Fall/Winter. 유지니오닷컴, 검색일: 2010. 1. 30. 자료출처 http://www.uginio.com
  33. 요지 야마모토(Yojiyamamoto). 2008 Spring/Summer Collections, Paris. 2008 Spring/Summer. 검색일: 2009. 6. 20. 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  34. 꼼메 데 가르손(Comme des Garcons), 2009 Fall/Winter Collections, Paris. 2009 Fall/Winte. 삼성디자인넷, 검색일: 2009. 6. 20. 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  35. 앤 드뮬레미스터(Ann Demeulemeester). 2009 Fall/Winter Collections. Paris, 2009 Fall/Winter 삼성디자인넷. 검색일: 2009.06.20. 자료출처 http://www.samsungdesign.net
  36. Tony. D. (2006). LA CAMBRE MODE[S] 1986-2006. Brussels, French: La Cambre in Brussels.
  37. 이윤경 (2009). 복식에 표현된 초공간 패러다임. 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 101.