DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Success Factors of Online Communities from the Perspective of Service Quality: Based on SERVQUAL Model

서비스 품질 관점에서 본 온라인 커뮤니티의 성공 요인에 관한 연구: SERVQUAL을 중심으로

  • Received : 2010.05.06
  • Accepted : 2010.06.09
  • Published : 2010.07.31

Abstract

Importance of online community has been increased and also online community has been used as an important marketing tool. The purposes of this study are to construct an instrument to evaluate service quality of online community service and have a further discussion of the relationship between service quality dimensions, customer satisfaction, intention to move. According to our findings, among the determinants of service quality, empathy strongly influences both of consumer satisfaction and intention to move. The determinants of service quality which positively influences consumer satisfaction are empathy, tangibles and responsiveness. Empathy and assurance negatively influence intention to move. This means that the service quality of online community affects customer retention. Also, understanding and reflecting customer needs are more important.

온라인 커뮤니티는 단순히 정보교환, 친목도모의 차원을 넘어 기업의 수익창출에 영향력을 미치고 있으며 마케팅 수단으로서 그 중요성이 점차 증가되고 있다. 온라인 커뮤니티에 관한 기존 연구들 중 만족과 사용의도에 관한 연구를 살펴보면 만족에 영향을 주는 여러 요인이 있음에도 불구하고 개인의 특성 또는 커뮤니티의 목적과 내용에 관련된 특성에 한정하고 있다. 반면 온라인 커뮤니티가 제공하는 서비스의 품질을 파악하는 등 서비스 특성에 관한 연구는 찾아보기 어렵다. 본 연구는 온라인 커뮤니티의 성공에 영향을 미치는 요인을 파악하고자 서비스 품질 결정요인을 확립하고 온라인 커뮤니티에서 서비스 품질이 고객만족과 전환의도에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 독립변수는 Parasuraman, Zeithaml and Berry[1,2](이하 PZB)의 유형성, 신뢰성, 응답성, 확신성, 공감성 5개이며, 이를 온라인 커뮤니티의 서비스 품질 결정 요인으로 하여 비교 및 검토하였다. 분석은 온라인 커뮤니티 사용 경험이 있는 198명을 대상으로 설문조사를 통하여 이루어졌으며, 연구 결과, 고객만족에 영향을 주는 차원은 공감성, 유형성, 응답성으로 나타났고, 전환의도에 영향을 주는 차원은 공감성, 확신성으로 나타났다. 이 중 공감성은 고객만족과 전환의도에 모두 가장 큰 영향을 미치는 요인으로 드러났다. 이는 서비스 품질이 온라인 커뮤니티를 통한 고객 유지에 영향을 주는 변수일 뿐 아니라 소비자의 욕구를 제대로 이해하고 반영하는 등 주관적인 서비스 품질을 향상하는 것이 중요하다는 것을 의미한다.

Keywords

References

  1. Parasuraman A., Zeithaml, Valarie A. and Berry, Leonard L., "SERVQUAL: A Multi-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality," Journal of Retailing, Vol. 64, No. 1, pp. 12-40, 1988.
  2. Parasuraman A., Berry, Leonard L. and Zeithaml, Valarie A., "Refinement and Reassessment of the SERVQUAL Scale," Journal of Retailing, Vol. 67, No. 4, pp. 420-450, 1991.
  3. Armstrong, Arthur and John Hagel III, "Net Gain: Expanding Markets Through Virtual Communities," Harvard Business School Press, 1997.
  4. Farrior, J., Sarah, H., Paul, J., Andy, K., Stacey, L., and Bill, M., "Online communities," White Paper, Kellogg Graduate School of Management, Chicago, 1999.
  5. Hummom, David, M., "Commonplaces: Community Ideology and Identity in American Culture," Albany, State University of New York Press, 1990.
  6. Williams, R. L. and Cothrel, J., "Four smart ways to run online communities," Sloan Management Review, Vol. 41, No. 4, pp. 81-91, 2000.
  7. 문영주, 이종호, "온라인 커뮤니티 몰입에 미치는 영향 연구: 만족과 커뮤니티 신뢰를 매개로," 정보시스템 연구, 제 16권, 제 1호, 23-45쪽, 2007년 3월.
  8. 이문봉, 김은정, "온라인 커뮤니티에서 개인의 참여 동기와 사회적 영향 요인이 몰입에 미치는 영향," 정보시스템 연구, 제 14권, 제 2호, 191-215쪽, 2005년 12월.
  9. 이선로, 조정현, 조성민, "사용자의 인지욕구 특성이 온라인 커뮤니티 충성도와 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구," 경영정보학연구, 제 17권, 제 4호, 1-29쪽, 2007년 12월.
  10. Rheingold, Howard, "The Virtual Community. New York," Addison-Wesley Publishing Company, 1993.
  11. Rice, R. and Love, G., "Electronic Emotion: Socioemotional Content in a Computer-Mediated Communication Network," Communication Resea rch; An International Quarterly, Vol. 14, No. 1, pp. 85-108, 1987.
  12. Anderson, B., "Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism," London, Verso, 1983.
  13. Fernback, J and B. Thompson, "Virtual Communities : Abort, Retry, Failure?," http: / /www.well.com/ user/ hlr/ texts/VCcivil.html, 1995.
  14. Jones, Q., "Virtual-Communities, Virtual Settlements & Cyber-Archaeology: A Theoretical Outline," Journal of Computer Mediated Communication, Vol. 3, No. 3, pp. http:/ /www.ascusc.org/ jcmc/vol3/ issue3/ jones.html, 1997.
  15. 임현경, "PC통신을 통한 가상공동체의 형성과 그 특성에 관한 연구: 통신동호회 사례를 중심으로," 서울대학교 석사학위논문, 1996년 2월.
  16. 양승호, "가상 커뮤니티 분류별 구성요인이 충성도에 미치는 영향에 관한 연구," 연세대학교 석사학위논문, 2002년 2월.
  17. 유일, 김재전, 노희옥, "인터넷쇼핑몰에서의 웹사이트 사용성, 신뢰, 만족 및 재구매 의도의 구조적 관계에 관한 연구," 한국컴퓨터정보학회논문지, 제 12권, 제 5호, 191-202쪽, 2007년 11월.
  18. 정한열, "온라인 고령친화용품점 품질 요인 및 고객 만족에 관한 연구 - 고령친화용품을 중심으로 -," 한국컴퓨터정보학회논문지, 제 12권, 제 5호, 215-223쪽, 2007년 11월.
  19. 신호경, 이기원, 김경준, "온라인 커뮤니티 지식공헌에 미치는 영향요인," 한국컴퓨터정보학회논문지, 제 14권, 제 4호, 153-160쪽, 2009년 4월.
  20. 고미현, 권순동, "인터넷 커뮤니티에서 사용자 참여가 밀착도와 지속적 이용의도에 미치는 영향," Asia Pacific Journal of Information Systems, 제 18권, 제 2호, 41-72쪽, 2008년 6월.
  21. 정영수, 정철호, "개인 커뮤니티 사용자의 만족과 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 한국경영정보학회 2007년 추계학술대회 논문집, 237-244쪽, 2007년 11월.
  22. 서건수, "인터넷 커뮤니티의 특성과 개인 특성이 사용자 충성도에 미치는 영향," Asia Pacific Journal of Information Systems, 제 13권, 제 2호, 1-21쪽, 2003년 6월. https://doi.org/10.1046/j.1365-2575.2002.00127.x-i2
  23. Parasuraman A., Zeithaml, Valarie A. and Berry, Leonard L., "A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research," Journal of Marketing, Vol. 49, No. 4, pp. 41-50, 1985. https://doi.org/10.2307/1251430
  24. Woodside, A. G., L. L. Frey, and R. T. Daly, "Linking Service Quality Customer Satisfaction and Behavioral Intentions," Journal of Health Care marketing, Vol. 9, No. 4, pp. 5-17, 1989.
  25. Cronin, J. Joseph, Jr. and Steven. Taylor, "Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension," Journal of Marketing, Vol. 56, No. 3, pp. 55-68, 1992. https://doi.org/10.2307/1252296
  26. Bolton, R. N. and J. H. Drew, "A Longitudinal Analysis of the Impact of Service Changes on Customer Attitudes," Journal of Marketing, Vol. 55, pp. 1-9, January 1991.
  27. Oliver, R., "A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions," Journal of Marketing Research, Vol. 17, No. 4, pp. 460-469, 1980. https://doi.org/10.2307/3150499
  28. Kristensen, K., Martensen, A., Gronholdt, L., "Measuring the impact of buying behaviour on customer satisfaction," Total Quality Management, Vol. 10, No. 4, pp. 602-614, 1999. https://doi.org/10.1080/0954412997587
  29. Rust, R. T. and Oliver, R. L., "Service Quality:Insights and Managerial Implications from the Frontier," Service Quality:New Direction in Theory and Practice, Sage Publications, pp. 1-19, 1994.
  30. 안운석, 장형섭, 오종철, "인터넷 브랜드 커뮤니티 서비스 품질특성과 이용자의 지속성에 관한 연구," 상품학연구, 제 25권, 제 4호, 99-112쪽, 2007년 12월.
  31. 이문규, "e-SERVQUAL: 인터넷 서비스 품질의 소비자 평가 측정 도구," 마케팅연구, 제 17권, 제 1호, 73-96쪽, 2002년 3월.
  32. Javenpaa, S.L. and Todd, P.A., "Consumer reactions to electronic shopping on the World Wide Web," International Journal of Electronic Commerce, Vol. 1, No. 2, pp. 59-88, 1997.
  33. Zeithaml, V.A., Parasuraman, A. and Malhotra, A., "A Comceptual framework for understanding e-service quality: implications for future research and managerial practice," Marketing Science Institute, Cambridge, MA,. Working Paper No. 00-115, pp. 1-49, 2000.
  34. V.A. Zeithaml, A. Parasuraman, and A. Malhotra, "Service quality delivery through web sites: A critical review of extant knowledge," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 30, No. 4, pp. 362-375, 2002. https://doi.org/10.1177/009207002236911
  35. G-G Lee, and H-F. Lin, "Customer perceptions of e-service quality in online shopping," International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 33, No. 2, pp. 161-176, 2005. https://doi.org/10.1108/09590550510581485
  36. C.N. Madu, and A.A. Madu, "Dimensions of e-quality," International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 19, No. 3, pp. 246-259, 2002. https://doi.org/10.1108/02656710210415668
  37. E. Cristoal, C. Flavian, and M. Guinaliu, "Perceived e-service quality: Measurement validity and effects on consumer satisfaction and web site loyalty," Managing Service Quality, Vol. 17, No. 3, pp. 317-340, 2007. https://doi.org/10.1108/09604520710744326
  38. Dabholkar, P. A., and Thorpe, D. I., & Rentz, J. O., "A Measure of Service Quality for Retail Stores: Scale Development and Validation," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 24, No. 1, pp. 3-16, 1996. https://doi.org/10.1007/BF02893933
  39. Lewis, J., "IBM Computer Usability Satisfaction Questionnaires: Psychometric Evaluation and Instructions for Use," International Journal of Human-Computer Interaction, Vol. 7, No. 1, pp. 57-78, 1995. https://doi.org/10.1080/10447319509526110
  40. Heskett, James L., Sasser, W. Earl, Schlesinger, Leonard A., "The Service Profit Chain," Free Press, 1997.

Cited by

  1. 서비스 설계를 위한 Job Mapping Diagram 개발 vol.18, pp.2, 2010, https://doi.org/10.9708/jksci.2013.18.2.165