Abstract
In this study, the Korean traditional board game Yut, is considered. We clarify the definition of yut, object being cast, from investigating shapes of various types of yut. We survey some previous researches on probabilities for the board game Yut. To define goodness of yut, we define probabilistic order for Sawi and determine order of Sawi according to the probability of each yut. For the probability distribution of Sawi, Yut binomial distribution is defined and its mean and variance are calculated. We calculate the expected advancing distance of horse or mal for a player in each of her or his turn. Two indices are suggested for the goodness of yut and probabilities are found for good yut according to these indices and probabilistic order of Sawi. Here it is assumed that four yuts do not need to be all the same. Also some suggestions are given for the standardization of yut in terms of shape and probability.
오랜 역사를 가지는 전통 놀이인 윷놀이에서 윷의 정의를 살펴보고 윷의 형태에 대한 고찰을 한다. 윷의 확률에 관한 선행연구에서의 성과와 개선점을 살펴본다. 좋은 윷에 대한 개념의 설정을 위해 사위의 확률순서를 정의하며, 윷의 등의 확률에 따른 사위의 순서를 구한다. 윷의 분포에 대하여 변형된 이항분포로써의 윷이항분포를 정의하며 평균과 분산을 구한다. 윷놀이에서 한 사람의 차례에서 말이 가는 기대거리를 구하고 특성을 살펴본다. 좋은 윷을 위한 두 개의 지표를 제안하며, 사위의 확률순서를 함께 고려하여, 좋은 윷을 위한 등의 확률을 찾아본다. 이때, 네 개의 윷의 등의 확률이 모두 같아야 한다는 조건을 배제한다. 또한 윷의 표준화를 위한 제안을 한다.