퀘스트 시스템에 대한 게임플레이어의 감정패턴 분석 : 마비노기 Tutorial Mode를 중심으로

Analysis of Emotion Pattern for Game Player on Quest System : Towards of Tutorial Mode in Mabinogi Game

  • 김미진 (동서대학교 디지털콘텐츠학부 게임) ;
  • 송승근 (동서대학교 디지털콘텐츠학부 게임)
  • 투고 : 2010.07.21
  • 심사 : 2010.08.11
  • 발행 : 2010.08.20

초록

본 논문은 RPG게임의 퀘스트 수행에 대한 플레이어의 감정패턴 분석을 그 목적으로 하고 있다. 인간의 다양한 인지행동 범주에 대한 선행연구를 바탕으로 게임플레이어의 행동범주를 5가지로 설정하고 범주에 해당하는 게임플레이 행동(Action)과 내용(Content)을 재정립하였다. 이를 바탕으로 스토리중심의 전개로 다양한 퀘스트 구성을 보여주는 마비노기(Mabinogi)게임의 초기단계(Tutorial Mode)를 퀘스트구조 및 인지행동별로 분류하여 초보 피험자 10명을 대상으로 감정데이터를 도출하고 게임플레이의 인지행동패턴과 도출감정사이의 상관관계를 모형화하였다. 이러한 연구결과는 게임 플레이어의 자극적 수준을 감정패턴으로 확인하여 특정단계의 퀘스트 설계 및 레벨 디자인의 구체화를 모색해 볼 수 있다. 또한 게임플레이 과정에서 플레이어의 감정변화는 재미요소의 표출형태이며 전체적으로 게임의 상위목표수행에 대한 호기심과 도전의식을 유발 시킬 수 있는 장치로 활용가능 하리라 본다.

The purpose of this research is to analyze players' emotion pattern for conducting a quest in Role Playing Game(RPG). We have rebuilt up the action and content of gameplay related to category to set up five action classes of game players based on the literature review about the human behavior classification. Moreover, Mabinogi game includes the composition of various quests by story-centered expanse. We classified the quest structure of the tutorial mode, initial state, of its game into the cognitive action. We build the model of the correlation between cognitive behavior patterns of gameplay and emotions derived from targeting ten novices. The result of this research reveals that gameplayers' stimulus levels are identified to emotion pattern. It is enable to grope to concrete the design of the quest and the level in a specified state. Moreover, players' emotion variation is indicated to the type of expression of fun elements. We expect to use a device to induce the curiousness and the challenge for conducting the higher goal of game in the whole.

키워드

참고문헌

  1. Lazzaro, N., "Why we play games: Four keys to more emotion in player experences", proceedings of the game developers conference, 2005.
  2. N. Lazzaro and K. Keeker, "What's My Method? A game show on games," CHI, pp.1093-1094, 2004.
  3. Sweller, John, "Cognitive load during problem solving: Effects on learnin", Cognitive Science : A Multidisciplinary Journal, Vol. 12, No. 2, pp. 257-285, 1988. https://doi.org/10.1207/s15516709cog1202_4
  4. 김미진 김재호 "게임플레이가능성을위한감정요소분석프레임워크", 한국콘텐츠학회논문지 10권 6호 2010.
  5. http://www.mabinogi.com
  6. Ortony.A, Clore.G, Collins.A, The Cognitive Structure of Emotions, Cambridge :Cambridge University Press, 1988.
  7. Isbister, K. & Nass, C., "Consistency of personality in interactive characters: Verbal cues, non-verbal cues, and user characteristics", International journal of HCS, 2000.
  8. Price, D., et al., "Some general laws of human emotion : Interrelationships between intensities of desire, expectation, and emotional feeling", Journal of personality, 1984. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1984.tb00359.x
  9. Van Someren, et al., The Think Aloud Method : A practical guide to modelling cognitive processes, Academic Press, 1994.
  10. Luft, J. & Ingham, H., "The Johari Window, a Graphic Model of Interpersonal Awareness", proceedings of the western training laboratory in group development, 1995