초등학생용 모바일 영어어휘 게임을 위한 어휘목록 및 콘텐츠 적용 방법 제시

Applying Basic Word Lists and Contents for Elementary School English Education by Mobile Games

  • 투고 : 2010.06.07
  • 심사 : 2010.08.10
  • 발행 : 2010.08.20

초록

본 연구는 모바일의 장점이 영어어휘 학습에 새로운 환경을 제공해 줄 수 있을 것으로 보고 초등영어학습자들을 위한 모바일 게임용 영어어휘 학습 목록과 함께 그 적용 방법을 제시하고자 한다. 이를 위해서, 첫째, 영어교육 과정의 초등 필수 어휘목록, 초등 영어교과서 어휘, 그리고 초등 영어단어집으로부터 초등학교 5, 6학년 학습자들의 어휘학습에 적합한 기본 어휘목록을 선정하였다. 둘째, 기존에 상용화 중인 모바일 게임을 분석하여 영어어휘 학습용 게임으로 적합한 것을 선정하였다. 마지막으로, 선정된 게임에 구축된 어휘목록을 적용해 개발하였다.

The purpose of the present study was to suggest basic word lists and contents of English for mobile games and to propose how to apply basic word lists to mobile games for English vocabulary learning because it is possible that some potential advantages of mobile games can provide elementary school students with new learning environment for English vocabulary learning. To support this idea, firstly, the basic word lists were selected from essential word lists in the national English curriculum, the word lists from textbooks, and five randomly chosen word books. Secondly, mobile games were examined and appropriate mobile games for learning English words was selected. Lastly, the basic word lists for mobile games were applied to the selected game.

키워드

참고문헌

  1. Beatty, K. "Teaching and researching computer-assisted language learning", London: Pearson Education, 2003.
  2. Lewis, M. J. "Language in the lexical approach", In M. Lewis(ED.), Teaching collocation: Further developments in the lexical approach. Hove. U.K: Language Teaching publications. 2000.
  3. Wilins, D. A. "Linguistics and language teaching", London: Edward Arnold, 1972.
  4. 김경희, 이성원, "어휘 지도 현황과 지도 효과 분석". 영어교과교육, 7권 1호, pp.125-153, 2008.
  5. 백영균, 박수정, 한승록, 김정겸, 최명숙, 변호승, 박정환, 강신천, 교육방법 및 교육 공학, 서울: 학지사, 2003.
  6. Chen, Y. S., Kao, T. C., and Sheu, J. P., "A mobile learning system for scaffolding bird watching learning", Journal of Computer Assisted Learning, Vol. 19, pp.347-359, 2003. https://doi.org/10.1046/j.0266-4909.2003.00036.x
  7. 김형대, "초등학교 학생의 휴대폰 활용실태조사; 고양 파주 지역을 중심으로", 석사학위논문, 중부대학교 인문사회과학대학원, 2005.
  8. 최은주, 김지영, "모바일 학습용 컨텐츠 활용이 영어 어휘학습에 미치는 영향", 영어교육, 61권, 4호, pp.297-319, 2006.
  9. 김영숙, "초등 영어 기본 어휘에 대한 제안", 초등영어교육, 11권 1호, pp.5-17, 1997.
  10. Aitchison, J., "Words in the Mind: An Introduction to Mental lexicon", Blackwell, 1996.
  11. Johnson, D. D., & Pearson, P. D, "Teaching reading vocabulary", New York: Holt, Rinehart and Winston, 1984.
  12. MaCarthy, M. "Vocabulary", Oxford: Oxford University Press, 1990.
  13. Maiguashca, R, U. "Teaching and Learning vocabulary in a second languag:Past, Present and Future Directions", The Canadian modern language review, Vol.50, No.1, 1984.
  14. Bauer, L., and Nation, I. S. P, "Word families. International Journal of Lexicography", Vol.6, No.4, pp.253-279, 1993. https://doi.org/10.1093/ijl/6.4.253
  15. 정동빈, 영어어휘 학습지도, 한국문화사, 2009.
  16. 신용진, 영어 교수 학습의 이론과 실제, 한신문화사, 1984.
  17. Nassaji, H, "L2 Vocabulary Learning From Context: Strategies, Knowledge Sources, and Their Relationship With Success in L2 Lexical Inferencing", TESOL Quarterly, Vol.37, No.4, pp.645-670, 2003. https://doi.org/10.2307/3588216
  18. 장현수, "어휘제시방법의 차이가 중학교 영어학습자들의 어휘학습에 미치는 영향, 석사학위논문, 이화여자대학교, 2009.
  19. Conral, S., "Will corpus linguistics revolutionize grammar teaching in the 21st century?" TESOL Quarterly, Vol.34, No.2, pp.548-560, 2000. https://doi.org/10.2307/3587743
  20. Kennedy, G., "Expressing temporal frequency in academic English", TESOL Quarterly, Vol.21, pp.69-86, 1987. https://doi.org/10.2307/3586355
  21. McEnery, T., and Wilson, A., "Corpus linguistics", Edinburgh: Edinburgh University Press, 2001.
  22. Lotto, L., and De Groot, A. M. B., "Effects of learning method and word type on acquiring vocabulary in a new language", Language Learning, Vol.48, pp 31-69, 1998. https://doi.org/10.1111/1467-9922.00032
  23. Nation, P., and Waring, R., "Vocabulary size, text coverage, and word lists", In N. Schmitt, & M. MaCarthy (Eds) Vocabulary: Description, acquisition, pedagogy, pp.6-19, New York: Cambridge University Press, 1997.
  24. 이수정, "웹과 모바일 환경에서의 영어 학습 시스템의 설계 및 구현", 미출간 석사학위논문, 신라대학교, 부산, 2004.
  25. Gayeski, D., "Learning unplugged: Using mobile technologies for organizational training and performance improvement", New York: AMACOM, 2002.
  26. Paul, L., "From e-learning to m-learning", Retrieved March 10, 2005, from http://learning.ericsson.net/leonardo.elearnmlearn.html, 2003.
  27. Thornton, P., and Houser, C., "Using mobile phones in English Education in Japan", Journal of Computer Assisted Learning, Vol.21, No.3, pp.217-228, 2005. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2005.00129.x
  28. Kiernan, P. J., and Aizawa, K, "Cell phones in task based learning: Are cell phones useful language learning tools?" ReCALL, Vol.16, No.1, pp.71-84, 2004.
  29. 권현진, "ICT기반 온라인 영어 교육 시스템 및 활용 방안에 관한 연구", 새한영어영문학, 44권, 2호, pp.567-589, 2002.
  30. 전희철, 최수영, "만화를 활용한 초등학교 영어어휘 학습용 PDA 콘텐츠 개발에 관현 연구", 한국멀티미디어언어교육학회, 11권, 1호, pp.179-212, 2008.
  31. 교육인적자원부, 외국어과 "교육과정(I): 교육부 고시 제 2007-79호[별책14]", 서울: 교육부, 2007.
  32. Nation, P. "Learning vocabulary in another language", Cambridge: Cambridge University Press, 2001.