An Empirical Study on Community Effect of MMORPG Guild

MMORPG 길드 시스템의 커뮤니티 효과 연구 -사회적 지원을 바탕으로-

  • Wi, Jong-H. (Dept of Business Administration, Chung-Ang University) ;
  • Song, In-Su (Dept of Business Administration, Graduate School, Chung-Ang University)
  • 위정현 (중앙대학교 경영학과) ;
  • 송인수 (중앙대학교 대학원 경영학과)
  • Received : 2010.06.09
  • Accepted : 2010.07.01
  • Published : 2010.08.20

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the effect of users guild system on game community activation. For the analysis, the paper used 2,876 users data of online game 'Gunju(Monarch)'. Social support between gamers who belong to guilds was more influential to community activation than that of gamers who doesn't belong to guilds. Especially, the fact was found that social support between guild members (internal social support) plays more important role on community activation than that between guild members and non guild members (external social support).

본 논문의 목적은 MMORPG의 길드 시스템이 사용자 커뮤니티 활성화에 영향을 미치는가를 실증분석하는 것이다. 이를 위해 본 논문은 온라인 게임 '군주'의 사용자 2,876명을 대상으로 설문조사를 실시, 이를 분석하였다. 연구 결과 MMORPG의 길드에 소속되어 있는 사용자는 소속되지 않은 사용자에 비해 사회적 지원이 더 활발하게 이루어지고 있음을 확인 할 수 있었다. 특히 길드 내적 사회적 지원이 길드 외적 사회적 지원보다 더 커뮤니티 활성화에 기여하는 것으로 드러났다.

Keywords

References

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