증강현실 게임을 위한 경계선 기반 마커 이진화 방법

A Boundary-based Marker Binary Coding Method for Augmented Reality Games

  • 윤요섭 (서경대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김태영 (서경대학교 컴퓨터공학과)
  • Yun, Yo-Seop (Dept. of Computer Engineering, SeoKyeong University) ;
  • Kim, Tae-Young (Dept. of Computer Engineering, SeoKyeong University)
  • 투고 : 2010.06.28
  • 심사 : 2010.07.19
  • 발행 : 2010.08.20

초록

본 논문에서는 증강현실 게임을 위하여 마커 영역을 이진화 할 수 있는 경계선 기반 마커 이진화 방법을 제안한다. 먼저, 경계선을 검출하기 위해 원 영상을 그레이 스케일 영상으로 변환한 뒤 경계선을 검출하고 마커영역의 경계선을 폐구간으로 만들기 위해 모든 경계선 화소에 대해서 4방향 확장 연산을 수행한다. 그리고 검출된 모든 경계선에 대해서 좌 우 화소의 명도를 비교하여 낮은 쪽에 검은색, 높은 쪽에 흰색을 할당하여 씨앗 영역 확장 기법을 통해 내부 영역을 채우면 마커영역의 이진화가 완료된다. 제안된 방법은 조명의 영향에 민감하지 않은 경계선 정보를 이용하여, 기존 단일 임계값을 사용한 이진화 방법에 비해 단계적 조명이나 그림자의 영향을 받은 영상에서도 마커 인식이 가능한 이진화 결과를 보였으며, VGA급 영상을 대상으로 평균 51fps의 처리속도를 보여 실시간 처리가 가능함을 알 수 있었다.

In this paper, we propose a boundary based marker binary coding method for augmented reality games, which enables the marker-area to be binary coded well in any lighting environments. First, it detects the boundary after transforming an original marker image to a gray scale image, and it executes 4 way pixel extensions for all boundary pixels in order to make the boundary to closed area. Next, for all boundary pixels it compares the brightness of right and left ones of each pixel and allocates black for the lower side and white for the higher side by filling inside area thru the seeded region growing. Experimental results showed that our proposed method produces a good binary marker image recognizable in various light environments. In addition, it showed the possibility of real-time calculation by considering the result of operation speed which is 51 fps for VGA image.

키워드

참고문헌

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