DOI QR코드

DOI QR Code

The Study of Sight-Singing and Ear-training Program for Applied Music-Major Students

실용음악 전공자를 위한 시창청음 교육 프로그램 연구

  • Received : 2010.09.06
  • Accepted : 2010.10.15
  • Published : 2010.10.31

Abstract

This study is prepared to suggest how to develop sight-singing and ear-training program for applied music-major students. Starting from analysing the internal environment and currently existing materials, based on the questions collected for applied music-major students, integrated program for sight-singing and ear-training was considered. The use of the various kinds of classical and popular music literature, the examples of improvisation in rhythm and harmony, based on the music theories, are focal points of this program recommended here with.

본 논문은 실용음악 전공자의 시창청음 교육을 위한 프로그램 개발 방향을 제시하고자 하였다. 실용음악 전공학생들을 대상으로 한 설문을 통한 내부 환경 및 기존 교재에 관한 분석이 논문의 출발점이며 이를 바탕으로 시창 부분과 청음 부분의 통합 학습 프로그램을 고찰하였다. 음악이론을 바탕으로 한 다양한 악곡의 활용, 리듬과 화성의 즉흥 표현을 위한 연습 방법 등이 프로그램 개발 내용의 핵심이다.

Keywords

References

  1. 김용희, "음악 대학의 통합 이론 교육에 관한 연구", 한국음악학회, 논문집, 제 18집, p. 45, 1998.
  2. A. Donelian, Training The Ear for the Improvising Musician, Advance Music, p. 161, 1992.
  3. 김용희, "음악 대학의 통합 이론 교육에 관한 연구", 한국음악학회 논문집, 제 18집, p. 9, 1998.
  4. M. A .Gezzo, 음악 기초이론과 함께 하는 시창.청음, 이은숙.박경숙 역, 음악춘추사, p. 15, 2000,
  5. 이미연, "예술 고등학교 청음 교육 현황과 효과적 교육 방법 연구", 건국대학교 석사 논문, p. 23, 2008.
  6. 이찬해, 새로운 스타일의 시창과 청음, 음악춘추사, p. 11, 1995.
  7. 이미연, "예술 고등학교 청음 교육 현황과 효과적 교육 방법 연구", 건국대학교 석사 논문, p. 17, 2008.
  8. Herboly-.Kocsar, Teaching of polyphony, Harmony and Form, 허지연 역, 낭만음악 39호, pp. 261-294, 1998.
  9. 사무엘 애들러, 시창, 손덕호 역, 청우, p. 123, 1994.
  10. A. Donelian, Training The Ear for the Improvising Musician, Advance Music, p. 75, 1992.
  11. G.S.Karpinsky, Manual for Ear Training and sight singing, W.W..Norton, pp. 144-149, 2007.
  12. Bruce Benward, Sightsinging Complete, 3rd ed., Wm..C. Brown Company, p. 139, 1980.
  13. John R. Stevenson, An Integrated Approach To Sightsinging, Prentice-Hall, p. 30, 1986.
  14. Robert Soubeyran, Lectures Rythmiques,.Vol. 2, Choudens, p. 2, 1975.

Cited by

  1. A Study on Arrangement through Avoid Note and Tension Note vol.13, pp.11, 2015, https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.11.349
  2. A Study of Individuality of Seung_Hwan Lee's Music Represents vol.13, pp.11, 2015, https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.11.409